rugpijn van westernzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

rugpijn van westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 21:07

Niet mijn paard, maar ik dus.
Zondag voor het eerst in 3 weken weer gereden, daarna last van mijn rug. Ik dacht eerst dat het kwam doordat Des wat malle sprongen had gemaakt (is zo fris als een hoentje op het moment). Maar ik heb vandaag weer gereden, en ze heeft behalve af en toe wat wegschieten geen gekke dingen gedaan, en weer last van mijn rug.
Hier baal ik van, aangezien ik sinds ca 2 weken weer rugpijnvrij was (had daarvoor last van van mijn doordat het bed niet goed was, heb zelfs een poos op de grond geslapen, waarbij ik ook pijnvrij was).

Natuurlijk ga ik eerst testen of ik met mijn dressuurzadel ook last van mijn rug krijg (hoop ik toch echt niet).

Zijn er nog meer mensen die na verloop van tijd niet meer op hun (western)zadel konden rijden? (ik heb nu natuurlijk 2 kinderen, zal ook zijn invloed hebben gehad op mijn rug)

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:00

Ik heb juist geen last van mijn rug meer sinds ik een westernzadel gebruik.

Maar zit je wel lekker in het zadel, past het je? Want dat kan ook per ruiter/zadel heel verschillend zijn.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 09:03

In zoverre, dat ik voor een echt langere rit liever mijn wintec dressuurzadel gebruik. Er zit namelijk een overgang in het zitdeel van mijn westernzadel war ik wat irritatie van krijg. Maar dat heeft niks met mijn rug te maken.
Ik heb nog nooit eerder (voor zover ik weet) last gekregen van mijn westernzadel. (kan natuurlijk wel, maar dat ik de schuld gaf aan mijn bedbodem, terwijl het zadel er misschien nog bij kwam...)

off-topic: Hoe is hetverder met jou en je paardjes?

mirgino

Re: rugpijn van westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:14

ik ben juist met westernzadel gaan rijden vanwege rugklachten.

en ik heb ze bijna niet meer,als ik rugpijn heb heeft dat een andere oorzaak ben ziek geweest en had 3 dgn op bed gelegen.

maar mischien ligt het eraan wat voor zadel je hebt,een goed en degelijk zadel of een goedkoop met slechte pasvorm zadel

als ik op een ZM zadel gaat rijden dan voelen mijn botten en spieren ook niet fijn
maar met een goed Amerikaans zadel kan ik uren rijden zonder pijntjes

het zadel moet wel goed op je paard liggen,mischien duikt het voorover,dan krijg je ook rugpijn of juist achterover,ook dan krijg je rugklachten.

maar van een westernzadel hoor je geen rugklachten te krijgen

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 21:51

Maar dat vind ik dus zo gek... Ik heb hem al een aantal jaren, en kreeg er nooit last van. Nu dus wel...
Het is dus idd een zadelmarkt-zadel, maar ik heb er nooit klachten van gekregen. Misschien dat mijn rug gevoeliger is na de zwangerschappen en bevallingen?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:30

Zou kunnen.

Ook zou het kunnen dat het zadel wat van vorm is verandert door gebruik van een minder stevige kwaliteit boom ,
of misschien heb je een dikkere kont gekregen van baby-lief ?

Dan is de maat van je zitting niet meer goed , waardoor je rugpijn krijgt.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:37

Ik denk inderdaad dat het te maken heeft met de pasvorm van je zadel. En niet perse omdat het een westernzadel is.
Misschien eens door een zadelmaker laten kijken naar hoe jij op het zadel zit? Misschien weet je dan waar de knelpunten zitten en waar je bij een evt. ander zadel op moet letten.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:39

Afgezien van het kijken naar het zadel, zou ik eerst een afspraak maken bij de chiropractor (voor jezelf). Misschien zit er wat scheef.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 20:43

Mijn kont was dikker, ma na de december-actie (het snoeploos zijn met een aantal op bokt) ben ik afgevallen tot het gewicht dat ik had voor ik ging trouwen. Mijn kont is dus eerder dunner dan dikker na de bevalling ( )
Maar allemaal iig bedankt voor de adviezen. Moet wrsch binnenkort ook voor nieuwe steunzolen, en zij kijken ook meteen naar de hele houding, en moeten de heupen en dergelijke op. Wie weet zien zij dat ik scheef ben ofzo.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:45

De ultieme test:
Heb gister in de tuin gespit: resultaat: vandaag rugpijn. Toch gaan rijden, nu met mijn Wintec pro. Onderweg geen last van mijn rug, en nu ik eraf stap nog steeds niet. Terwijl ik tijdens het poetsen nauwelijk op of af kon....
Denk dat ik mijn zadel dus toch maar probeer te verkopen. Spaar ik wel verder voor een beter westernzadel ofzo.

Verder heb ik gehoord dat er vlak bij ons een chiropracter zit waar je zonder verwijsbrief heen kan. Moet ik morgen alleen even de verzekering brengen of die dat dekken. Is dat het geval, maak ik meteen een afspraak, ben hier ook flauw van....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:02

Verzekering dekt 70% van de chiro.
De zitting van een westernzadel is zeer verschillend van vorm. Wat de ene persoon lekker vind zitten daar kan de anders absoluut niet mee overweg.
Als je naar een andere zadel gaat kijken ben je er niet met kijken (en proefzitten) alleen. Je zult er ook gewoon een rit op moeten maken.
Ik weet niet of er meer westernrijders bij je in de buurt zitten, misschien zo je daarvan het zadel eens mogen proberen. Zodat je een indruk kunt krijgen van de verschillende zittingen en hoe dat aanvoelt (vooral voor je rug).

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 21:17

Ik heb niet zo'n haast met een nieuw westernzadel. Ik had deze destijds gekocht om lekker mee buiten te rijden. Achteraf bleek dat ik met mijn dressuurzadel lekkerder kon rijden dan met dit zadel. Toch dwong ik mezelf om regelmatig met dit zadel te rijden. Is een beetje zonde om hem maar in d ekast te laten liggen, toch?
Tijdens beide zwangerschappen heb ik er niet mee gereden (heb bij de eerste met een rare sprong de knop in mijn buik gehad, leek me niet echt prettig voor de baby, heb ook een paar dagen met een angstig gevoel gelopen).

Hou het dus eerst gewoon bij mijn dressuurzadel.....