Gek op het bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Gek op het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:30

Ik weet even geen betere titel..

Sinds een paar weken rij ik (recreatief) mijn pony met een dubbelgebroken watertrensje in plaats van een enkelgebroken bustrens.
Tijdens de buitenritten heb ik eigenlijk maar weinig verandering gevoeld in haar mond.
Maar als ik haar hoofdstel wil om doen en dan nog even bezig ben om het te fatsoeneren voordat ik het omdoe, doet mijn pony haar mond open en neemt het bit (uit haar eigen!) in haar mond.
Dit deed ze nooit met de bustrens, haar mond deed ze dan bij het indoen wel netjes open, maar het bit zelf in de mond nemen heeft ze nooit gedaan.
Zou ze het nieuwe bit dan fijner vinden dan het oude bit?

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:42

Mijn paard doet bij elk bit zijn mond open geen idee of hij het ene bit fijner vindt dan de ander.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:09

Aan haar reactie te merken waarschijnlijk wel..
Ik rijd luck nu sinds een jaar met dubbelgebroken bit en ook hij doet veel makkelijker met het bit indoen..

Lermy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:23

Mijn merrie is van het begin af aan al helemaal dol op haar bit geweest
Zodra ik met het hoofdstel in haar buurt kom, dan hapt ze al in het bitje
Ik zou er gewoon erg blij mee zijn
Goed teken toch dat je paardje er zin in heeft?

Twaalf

Re: Gek op het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 19:24

Ja, dat wel hoor. Soms wel raar, sta ik daar met het hoofdstel in mijn hand en zij met haar bit al in haar mond .

Lermy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:27

Haha, ik ook altijd
Ze doet het ook als het hoofdstel in de buurt hangt, dan heeft ze het bitje netjes in en hangt de rest gewoon naar beneden
Ik zucht dan eens diep, haal het halster af en doe het hoofdstel dan maar om....
Je hebt zeker ook geen problemen met het rijden/longeren, dat je paard er geen zin in heeft?
Ze zijn gewoon blij dat ze lekker bezig mogen denk ik.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 19:30

Nou rijden doe ik niet vaak (beschik alleen over een wei ).
Maak wel vaak buitenritjes, maar dan wil ze niet meer verder en als ik dan even afstap, dan loopt ze gewoon mee . volgens mij wil ze mij meer beweging geven...

Lermy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:33

Haha, jij hebt een slim paard
Ik denk dat je de goede keus hebt gemaakt, wat betreft je bit

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 19:34

Ja ik ben er ook blij mee.
Ik heb er nog niet mee gedressuurd, maar ik weet wel zeker dat dat beter gaat worden dan met het oud bit .

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:00

haha mijn merrie gaat al happen, en probeerd het bit in haar mond te proppen,
haha, maar dan moet ze even wachten omdat ik dan eerst even haar maantop goed wil doen, en dan gaat ze gewoon in de teugels bijten van ongeduld!

tsjah, waarom ze het doet? geen idee, misschien zin in het rijden?

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:55

Ik dacht altijd dat het openen van hun mond puur een aangeleerde reactie was. Maar dat zal het niet zijn als ze het bij een verandering van bit ineens doet. Grappig!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:08

Nou je het zegt, mijn paard pakt het bit ook beter op nu ik een dubbel gebroken bit heb. Laatst had ik er weer een enkelgebroken bit ingedaan. (zat aan longeerhoofdstel) en hij werd helemaal gek met zijn hoofd, sperren, schudden slaan. Dus toen was het wel duidelijk.

Maar als jij het zo aangeeft, denk ik indd. dat hij dit bit als fijner ervaart. Misschien kan je eens kijken hoe hij nu op je oude bit reageert?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 04:22

Ik heb nu inmidddels een aantal keer met het dubbelgebroken bit gereden.
Met het andere bit was ze hard in haar mond en met het nieuw bit was het opeens voor mij zoo licht in mijn handen.
Ik was er aan gewend dat ze op mijn handen 'hing' als ik ging dressuren, maar nu is ze veel fijner.
Ik zal inderdaad nog eens proberen met mijn oud bit te rijden, om te kijken of het echt door het bit komt.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 06:50

Barvrouwke schreef:
Nou je het zegt, mijn paard pakt het bit ook beter op nu ik een dubbel gebroken bit heb. Laatst had ik er weer een enkelgebroken bit ingedaan. (zat aan longeerhoofdstel) en hij werd helemaal gek met zijn hoofd, sperren, schudden slaan. Dus toen was het wel duidelijk.

Maar als jij het zo aangeeft, denk ik indd. dat hij dit bit als fijner ervaart. Misschien kan je eens kijken hoe hij nu op je oude bit reageert?

Dat zal nooit door het bit komen hoor heeft die geen haken?
Wat als die verkocht word en hij kan alleen op een dubbelgebroken bit lopen?

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:43

Die van mij heeft dat met het mylerbit, een gewone trens nam ze wel in, maar ik moest wel even doorvragen. Nu spert ze gewoon haar mond al open en duwt haar neus richting hoofdstel.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:59

Nimmedor schreef:
Barvrouwke schreef:

Dat zal nooit door het bit komen hoor heeft die geen haken?
Wat als die verkocht word en hij kan alleen op een dubbelgebroken bit lopen?

Nope hij heeft een prima bekkie, laatst nog gecontroleerd. Na een tijdje wordt ie wel rustiger, maar ik denk dat zijn hengstenstreken ook meespelen.