Ik wil mijn pony met bandages gaan rijden, maar ik wilde even vragen of er altijd onderlappen onder een bandage moeten of dat er ook bandages zijn waarbij dat niet hoeft. Als dat wel moet, hoe weet ik dan welke maten ik moet hebben van onderlappen?
Groetjes Sandra
Ps. ik heb geen ervaring met bandages, maar het bandageren word mij eerst geleerd door iemand die wedstrijden rijd voordat ik er zelf aan begin
Ik doe zelf onder elk soort bandage onderlappen omdat dat beter de druk verdeeld. Ik zou dus gewoon een setje onderlappen aanschaffen voor de zekerheid.
Ik heb een paar bandages van Eskadron met onderlappen erbij aanzitten. Bij deze gebruik ik geen onderlappen. Bij de andere bandages wel. Dit kan je natuurlijk ook altijd vragen aan degene waarvan je leert om te bandageren.
Silence
Het hoeft alleen bij elastieke bandages, bij fleece en bij wol hoeft het officieel niet, maar is het wel beter. Ik heb de HH bandages, met eerst een stuk fleece en daarna elastiek, zodat je al een soort onderlap hebt.
Oke bedankt. Is er ook nog een manier om te weten welke maat onderlappen je moet hebben, of is dat een kwestie van passen?
je moet niet het hele been in kunnen pakken.. Meestal is er 1 maat en soms heb je de pecht dat je hem in moet korten. als je b.v. vilten onderlappen neemt kan je die zelf op maat knippen.
Ik gebruik altijd onderlappen om de druk beter en gelijkmatig te verdelen.Ik heb katoenen onderlappen, deze vind ik zelf het fijnst.Ze zijn niet te dik en geven geen irritatie.Die lappen van vilt vindt ik zelf minder, vooral als het warm wordt kan het bij gevoelige paarden gaan irriteren.Onderlappen zijn er in 1 maat.Je moet ze dan gewoon even om je paard doen en dan kijken welke grootte jij moet hebben.Je kan ze dan gewoon kleiner maken.Heb ik ook gedaan. Je hebt inderdaad bandages waar al een soort onderlap bij zit.Maar deze moet je wel goed omdoen anders heeft het nog geen nut en verdeel je de druk nog niet gelijkmatig. Laat je inderdaad goed leren bandageren.Dat voorkomt ongelukken.
Elastische bandages moeten altijd met onderlappen. De rest van materialen (fleece,wol,acryl,katoen,..) mag, maar moet niet. Onderlappen heb je in verschillende maten, vaak in S, M of L. Meet het onderbeen van je paard en meet de lap, probleem opgelost!