Zadel in sloot... wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fliam

Zadel in sloot... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 08:41

Helaas ben ik met paard en al in de sloot beland, waarna mijn zadel en paard daar nog 1 uur in hebben gelegen. Ik heb mijn zadel onder de tuinslang gezet om de modder er af te krijgen... alleen, wat nu?

loes-freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:45

goed laten drogen (niet bij verwarming als leer is).
en dan paar keer met zadelzeep wassen en daarna goed paar keer in vetten.
en kunstof kan je gewoon bij de verwarming laten drogen.

hopelijk heb jij en je paard niks aan over gehouden.
Laatst bijgewerkt door loes-freke op 06-04-06 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:45

Is alle moder er af? Goed schoonmaken met warm water en zadelzeep. Niet het zadel zelf helemaal laten opdrogen maar op tijd olie er op doen.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 08:51

Bedankt voor jullie reactie met tips! Ik ben hem nu aan het drogen in de woonkamer, op flinke afstand van de open haard. Heb gister alle modder, zo goed als het ging, eraf gespoten. Ik moet hem wegbrengen naar de zadelmaker, hoop niet dat de boom is gebroken (maar er is wel een flap losgescheurd).

Amay en ik hebben flinke spierpijn, maar verder geen letsel, gelukkig!

RUBYWHITE

Re: Zadel in sloot... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:33

Gelukkig zijn jullie er goed bij weg gekomen, hoe is het gebeurd? Ik zou het zadel goed afspoelen en met een droge zachte doek afnemen.

Of inolieen/vetten handig is weet ik niet, je zou denken dat het leer dan alles afsluit. Informeer anders eens bij je zadelmaker. Hopelijk is de boom niet gebroken, dan is het alleen een kwestie van de kussens droog en goed krijgen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:37

Dat is raar aangekomen, dat ze er nog een uur in heeft gelegen...gelukkig zijn jullie er allebei zonder kleerscheuren van afgekomen.

Voor informatie hoe je het zadel het beste verder kunt behandelen zou ik idd even contact op nemen met de zadelmaker.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:40

Jeetje meid, wat vervelend.
Hoop dat je paard er niks aan over heb gehouden en jij ook niet....

Het beste is je leer af te spuiten met water en dan drogen, maar niet bij de verwarming, gewoon een ruimte waar het warm is.
Voor de rest op tijd insmeren met ledervet of lederdressing.
Maar denk het beste dat je naar je zadelmaker voor advies kan gaan.

Succes

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:42

Zou inderdaad eens de zadelmaker bellen.

Laten drogen na een fikse regenbui is iets anders dan een zadel wat ongewild zwemles heeft gehad en ik denk dat dat niet al te vaak voorkomt, gelukkig.. De zadelmaker kan je vast wel tips geven.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:23

oei.. alles goed met je paard en met jezelf?
zou ook de zadelmaker vragen wat je het beste kan doen.
vermoed wel dat je zadel een tijdje wat stugger zal zijn als het eenmaal is opgedroogd.

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:26

Ik zou het zadel gewoon niet afspuiten en dan de modder laten drogen en het er daarna pas af proberen te halen, maarja eigen keuze;)
Als ik jou was zou ik idd even bellen met iemand die veel verstand heeft van zadels;)

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:45

Ik zou je zadel laten nakijken door een zadelmaker en minimaal de vulling laten vervangen door nieuwe, mits de boom nog goed is uiteraard.

voor meer info mag je bellen. Mijn nummer staat indiverse topics.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:00

Ja, idd, zoals harnessmaker zegt:
* vulling vervangen (die is waarschijnlijk doordrenkt )
* zadel laten nakijken (boom enzo)

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:55

Inderdaad even met je zadel naar een zadelmaker.Even voor de zekerheid na laten kijken.Voor het zelfde geval is je boom gebroken en daar zit je niet op te wachten.dat kan een hoop problemen geven als je daar mee door rijdt.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:18

ben na de 15e april in zeeland..... misschien een optie voor je?

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 17:07

Bedankt voor jullie tips!
Ik heb mijn zadelmaker gebeld, en ik moet hem morgen middag brengen (harnessmaker, bedankt voor je aanbod, maar ik had mijn zadelmaker al gebeld, sorry).
Mijn zadel is nu ontzettend stug, en nog steeds onder de restjes modder. De zadelmaker zei dat ik het zadel beter eerst na kon laten kijken, daarna pas verder behandelen dus ik ga maar af op wat hij zegt.

Ik hoop niet dat mijn paard er een gewoonte van gaat maken om als hij een lintje in een boom ziet hangen, achteruit de sloot in te lopen gelukkig zijn wij allebei ongedeerd (enkel spierpijn) en dat zadel... ach, dat is te vervangen he!

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie tips en belangstelling!

Firesolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:05

Ik ben vorige week ook met (bijrijd)paard en al in de sloot gevallen, om ongeveer dezelfde reden. Zij was er wel binnen een paar minuten uit. Heb het zadel een nacht laten drogen, was verder niet in de modder gekomen, alleen water. Nu 2x ingevet, en je ziet er niks meer van! Wel geluk gehad trouwens, we hadden allebei niks, wel achterover erin gegaan....

PardoesJessi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:08

Mijn vader is schoenmaker en doet wel eens expres leer in water leggen om het soepel te maken (nee, echt waar!!!) maar dit is wel wat heftiger natuurlijk. De tips zijn goed. Rustig laten drogen, niet naast verwarming en daarna goed verzorgen. Na laten kijken door de zadelmaker is altijd goed natuurlijk...

Dinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:12

Ik denk dat als hij op isgedroogd je hem met zonnebloem olie kunt insmeren (niet te weinig mag best veel) en dan is je zadel ook weer heel soepel

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 03:42

Wat heeft je zadelmaker nog over je zadel gezegd Zammetje?
Gelukkig is met jullie alles ok

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:46

En toen....

Zaterdagmiddag ben ik naar de zadelmaker geweest, maar hij kan het niet zelf repareren omdat hij de spullen er niet voor heeft. Heel mijn zitting moet opnieuw worden bekleed met leer (ik hoop dat ik het goed uitleg ).

Ik word vandaag gebeld over de kosten voor het opsturen naar de fabriek van Ainsley in Engeland... de zadelmaker zei dat ik op minimaal 250 euro reparatie kosten wel moest rekenen... maar goed, gelukkig zijn wij allebei nog heel!

Marije_Dusty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:28

gelukkig is alles goed met je en met je paard.
hopen dat de schade nog beperkt blijft met je zadel

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:44

zammetje schreef:
En toen....

Zaterdagmiddag ben ik naar de zadelmaker geweest, maar hij kan het niet zelf repareren omdat hij de spullen er niet voor heeft. Heel mijn zitting moet opnieuw worden bekleed met leer (ik hoop dat ik het goed uitleg ).

Ik word vandaag gebeld over de kosten voor het opsturen naar de fabriek van Ainsley in Engeland... de zadelmaker zei dat ik op minimaal 250 euro reparatie kosten wel moest rekenen... maar goed, gelukkig zijn wij allebei nog heel!

Ik doe dit regelmatig dus als hij het niet kan kan ik je wel helpen mocht je interesse hebben. Het is goedkoper om de zitting overtrek te laten afsturen..... maar er zijn maar een paar mensen in Nederland die deze ook kunnen plaatsen..

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 07:51

Bedankt voor je aanbod, harnessmaker, maar ik heb bij hem ook mijn zadel gekocht en vind het dan moeilijk om naar een ander te gaan