Schuimende mond door bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Schuimende mond door bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:51

Ik had een vraag.

Van de week zei iemand tegen mij dat ik een verkeerd bit had voor mijn haf, omdat ze zo erg schuimde.

Naar mijn weten past het bit prima. Er heeft al een instructrice naar gekeken en zij zei ook dat het bit goed paste. Ik heb een gewoon enkel gebroken bit, wel vrij dik.

Nu kreeg ik de tip om een ander bit te proberen. Wie weet hier meer van. Wie kan bevestigen dat het schuimen idd door het bit komt en wie weet wat voor bit ik dan het beste kan proberen?

Showtime_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:53

Dat schuimen is toch juist goed dat is een teken van ontspanning..

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:55

QuickSilver schreef:
Dat schuimen is toch juist goed dat is een teken van ontspanning..

ja dat dacht ik ook..
mijn haf schuimt altijd meer met een appelbitje omdat hij daar meer op kauwt...
en das is ie ook meer ontspannen en nagefelijker

GummyBear

Re: Schuimende mond door bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:57

Ik dacht dus ook dat schuimen juist goed is..Maar iemand van stal zei dat er in de Bit stond dat schuimen betekent dat je paard niet kan slikken tijdens het rijden

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:59

ILOVE_TARA schreef:
Ik dacht dus ook dat schuimen juist goed is..Maar iemand van stal zei dat er in de Bit stond dat schuimen betekent dat je paard niet kan slikken tijdens het rijden

Ja, ik dacht het ook altijd. Tot ik op mijn haf ging rijden. Er is nog niet veel ontspanning en ze schuimt al heel snel. Dus denk niet dat het bij haar met ontspanning te maken heeft en zou het dus best kunnen kloppen dat het bit niet lekker ligt.

Showtime_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:02

Er is ook wel een verschil je zal het ook wel hebben van stress enzo maar je kan toch wel aan je paardje merken wat t is? anders komt ie wel in verzet of loopt ie niet zo fijn lijkt mij..

AnneMieKe_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:05

Schuimend mondje is goed, is indd een teken van ontspanning. Jury's zien het dan ook graag.

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:06

Mijn paard schuimt ook hel erg met longeren..echt zo erg dat soms het schuim om je oren vliegt..iedereen zegt wat anders..maar er zat ook iemand bij die zei dat het aan de tanden/kiezen kon liggen?? haakjes enz..
Weet het ook niet

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:10

Er is een verschil tussen schuimen en kwijlen.

Een paard wat lekker in de aanleuning is heeft wit schuim wat vlokt. Een paard wat kwijlt, waarbij de slierten uit z'n mond lopen, is meestal niet zo fijn in de aanleuning en/of kan last van z'n gebit hebben. Jonge paarden, die nog niet zo goed aan het bit gewend zijn, kunnen ook wel kwijlen.

Maar natuurlijk heb je altijd uitzonderingen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 14:19

Het schuimen is niet van ontspanning, want dat is er haast nog niet. Ik rij haar nog niet zo lang, dus het rijden gaat nog niet super goed.

Het schuimen is wel wit en vlokt, het is geen kwijlen wat ze doet. Haar tanden zijn verder prima, de tandarts is een maand geleden nog geweest, dus dat is het ook niet. Ze staakt niet, laat niet merken dat ze pijn heeft. Af en toe doet ze haar hoofd schuin omhoog en zet ze zichzelf vast. Ik heb meer het idee dat dat een beginnersprobleem is. Ik geloof niet dat dat echt met haar mond te maken heeft.

x_Charlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:50

Volgens mij is het gewoon zo dat het bit gewoon fijn in de mond ligt.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:53

mijn paard begint met schuimen zodra hij zijn bit in heeft. Of ik ga rijden of wandelen/longeren. Hij begint met knabbelen op t bit en heel nel heeft ie een mooie witte lippenstift op zijn toetje zitten.

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:10

sandr0 schreef:
mijn paard begint met schuimen zodra hij zijn bit in heeft. Of ik ga rijden of wandelen/longeren. Hij begint met knabbelen op t bit en heel nel heeft ie een mooie witte lippenstift op zijn toetje zitten.

die vn mij ook en dan heeft hij op de nieuwe stal al vlug de bijnam vn kwijlbeest kregen :s

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:13

Schuimen heeft niet altijd iets met het bit te maken.
Het paard van m'n instructrice schuimt met bit nooit, en heeft een tijdje bitloos moeten rijden, vanwege tandproblemen.
En raad eens: Het paard schuimde als een gek!

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:16

mijn verzorgpony begint ook te schuimen als een gek met bit in hoor!!
is (nouja, mij altijd verteld) echt een teken van ontspannen en ze is ook heel makkelijk over de rug en nageeflijk

Maseike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:26

Ik tiep nu wat ik zie in het blad bit!

Wat jij ziet als een schuimende paardenmond van een nageeflijk paard is in feite een paard die moeite heb met slikken door het bit in zijn mond.
Zegt blad Bit.

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:39

Monchique schreef:

Wat jij ziet als een schuimende paardenmond van een nageeflijk paard is in feite een paard die moeite heb met slikken door het bit in zijn mond.
Zegt blad Bit.

En is geschreven door iemand die het ''beste'' bitloze hoofdstel heeft ontworpen. (Dus een niet erg objectief artikel)

wreckh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:42

Nou ja, het is mij wel duidelijk dat er dus niet echt een duidelijk antwoord te vinden is. Eigenlijk raar dat dit nooit daadwerkelijk is onderzocht. Ik geloof ook wel dat sommige paarden schuimen van ontspanning. Maar als, zoals bij mij het geval, die ontspanning er nog niet is, wat dan? Ik snap er niks van.

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:43

sronnie schreef:
En is geschreven door iemand die het ''beste'' bitloze hoofdstel heeft ontworpen. (Dus een niet erg objectief artikel)

Haha, goede opmerking!! Maar mijn paardje schuimt ook altijd heel erg, mijn instructrice roemt hem zelfs daarom, dus het lijkt me niet dat ze dat zou doen als dat een slecht teken was

mememe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:43

mijn vz pony schuimde eerst niet eens een klein beetje.
zelfs niet als ik er bijzette met longeren in alle gangen hellemaal niet.
en nu schuimt ze ineens wel,in stap schuimt ze niet.
maar als ik haar eenmaal aan de teugel heb in draf begint ze te schuimen.
ik denk juist dat het een teken is van ontspanning.
want als mijn vz pony nog niet aan de teugel eerst loopt in draf is er alleen maar spanning,dus ik denk dat eht ontspanning.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:50

Ik denk dat een goed passend bit er ook wel mee te maken heeft. Mijn paard is ook niet 100% lekker in de aanleuning, maar schuimt wel heel goed.

Ze schuimt wel meer, naar mate de aanleuning fijner is. Ook kan ze enorm gaan schuimen als ze een tijdje op het bit heeft staan kauwen.

Dat schuimen komt doordat het paard niet kan slikken vind ik idd wat eenzijdig van die ontwerper van dat bitloze hoofdstel. Het lijkt mij als een paard niet kan slikken, dat het paard dan kwijlt i.p.v. gaat schuimen.

Maseike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:10

sronnie schreef:
Monchique schreef:

Zegt blad Bit.

ik zeg niet dat ik het mee eens ben wat men daar zegt maar vondt het raar want ik had hier dus nooit van gehoordt dat men dan weer zegt dat het door het niet slikken van je paard komt dus vandaar,

Gr Heidie

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:15

Het paard dat ik rij schuimt ook net zo als ik bitloos rij. Het is dus geen teken van niet kunnen slikken, maar een kwestie van ontspanning.
Overigens hoeft een paard dat niet schuimt niet gespannen te zijn, die kunnen net zo goed ontspannen zijn.

Het bitloze hoofdstel dat ik heb is het model 'cook'. Alleen dan goedkoper.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:21

Mijn paard schuimt ook wel als ik haar los heb lopen in de bak en ik jaag haar wat op. Dat heb ik ook wel meerdere malen bij een ander paard gezien die los in de bak liep of aan een halstertje aan de longe.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:42

ik heb het idd ook in de BIT gelezen.
toen ik willem nog niet nageeflijk kreeg en ook alstie nu als een giraf loopt, schuimt hij absoluut niet.

ga ik hem naar de ontspanning rijden, dan schuimen de vlokken eruit. dan heeftie een spierwitte snoet.

sommige paarden hoeven maar aan iets te sabbelen wat metaalachtig is en het stroomt er al uit.

merel loopt niet in een 'krulletje' eigenlijk altijd met lange teugel(endurance) en toch heeft ze altijd lippenstift, ze heeft nooit geschuimd, altijd een subtiel wit randje om haar lippen

maar aan de andere kant hoeft schuimen ook geen ontspanning te betekenen. willem is soms zo ontzettend tegen de hand en zelfs dan schuimtie als een gek. dan ziet het er misschien leuk uit voor de mensen langs de bak, maar willem zet dan zijn hele kaken en hals vast en maar door schuimen