Bit probleem ..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Bit probleem ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:07

Hallow allemaal !

Ik loop er al een tijd aan te twijfelen, dus vandaar dat ik het eventjes hier plaats, om wat meningen te krijgen ..

Mijn paard is nu bijna 5 jaar oud (woensdag ) en ik rijd haar op een enkel gebroken trensje..
Ze is hier op 3 jarige leeftijd ook mee ingereden ..
Nu was ze vandaag enorm aan het puberen .. En jaa de bakkabouters zijn ook weer ontwaakt uit hun winterslaap ..
Dus dat gaf de nodige problemen ..

Maar niet alleen het schrikken, maar vooral het bit .. Met de minste druk op de buitenteugel kwam het door de mond heen .. (En ja ik heb dan ook gewoon druk op de binnenteugel en met mn been )
Dit is al een tijdje zo.. Maar ik heb het altijd gewoon geaccepteerd .. Maar de laatste tijd komt ze erg in mn handen hangen en accepteerd het bit niet goed meer ..
Ze gaat makkelijker met de mond open, terwijl dit bij haar eerst een teken van ontspanning was, is het nu een teken van verzet geworden

Spelen met het bit doet ze ook steeds meer .. En dan vooral om de tong over het bit te krijgen lijkt het wel ..
Genoeg reden om dus uit te kijken naar een nieuw bitje .. Deze zal wss wel een notenkrakerig effect hebben ..
Maar wat voor bitje zou goed kunnen liggen tegen het tong over het bit doen?
Een dunner bit?
Plat bit?

*Er wordt morgen ook overlegd met instructrice, maar wil even wat meningen horen ..

Groetjes Inge

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:36

Hoe bedoel je 'het komt door de mond heen' ?

Als je paard zijn tong over het bit doet kan je een tonglepel kopen,die bevestig je aan het bit en voila zijn tong geraakt er niet meer over

dorientjuh

Re: Bit probleem ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:03

Ik zou zijn gebit even laten nakijken. Als het daar niet aan ligt, dan zou je misschien bitloos rijden kunnen overwegen?

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:52

Hoe heb je je neusriem zitten. Als die correct is bevestigd zou je toch veel minder last moeten hebben van bovenstaande problemen. Aan de zijkant van het hoofd heeft je paard 2 uitstekende botten, je neusriem moet daar maximaal 2 vingers onder zitten, liever nog ìetsje hoger..Sperriempje mss een gaatje strakker. Heel veel mensen hebben hun sperriempje zo los zitten dat het hele effect hiervan verloren gaat. Je hoeft hem natuurlijk niet vreselijk aan te snoeren, maar te los is zeker ook niet goed...

Mss nog een puntje om naar te kijken, hangt je bit niet te laag? Dat kan ook heel vervelend zijn voor een paard, waardoor ze op alle mogelijke manieren probeerd om van die 'last' af te komen..

Kortom, kijk eerst even of je hoofdstel op alle punten correct is afgesteld voordat je met andere bitten gaat goochelen...

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:16

@ diablo_zot ; Met door de mond bedoel ik, heel overdreven, als je rechts opzijbrengt komt het bit rechts de mond uit, en verdwijnt het links in de mond ..

@ Ophelia ; Het hoofdstel klopt op alle punten .. Bit hangt niet te laag en de neusriem ook niet .. Mijn instructrice heeft dit ook nog nagekeken ..
Sprerriempje heb ik zo zitten, dat er nog een vinger tussen kan .. Zo heb ik het ook altijd geleerd ..
En ik ga niet zomaar met bitten liggen rommelen hoor Daarom wordt er morgen ook eerst even overlegd .. Maar vreog me af of er hier mensne waren die ongeveer hetzelfde hebben gehad ..

Ik denk zelf dat het bit mss iets te dik is .. En dat het daarom niet fijn in de mond ligt .. Gebit is een tijdje geleden nog nagekeken .. Zou het kunnen dat ze nu nog zou moeten wisselen ofzo?

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:33

Een te dik bit kan idd ook niet fijn aanvoelen voor je paard...Wisselen kan ook nog, mijn jonge paard was met 4 1/2 ook nog volop aan het wisselen, dus dat zou bij jou paard ook best goed mogelijk kunnen zijn...Tijdens de wissel periode is het handig om elk half jaar het gebit even na te laten kijken...

Als je van bit zou gaan wisselen, zou ik voor een dubbelgebroken kiezen, dat ligt wat vriendelijker en rustiger in de mond...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 02:04

Als je paard ervoor geen 'problemen' vertoonde zal het bit ook wel goed liggen Een bit zal toch al niet vanzelf dikker worden

Ik denk dat het meer aan je rijstijl ligt OF een medische factor.
IK zou dit paard helemaal laten onderzoeken,dan het tuig en dan gaan kijken op rijtechnisch gebied

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:54

Ik denk dat je paard aan het wisselen is.. Ik heb het ook weleens meegemaakt met een paard, die was toen bijna 4,5 jaar oud.

Plus dat het ook gewoon de leeftijd is waarop ze gaan puberen, dus dat kan het ook zijn. Dat los je dan weer op met consequent zijn en slimmer zijn dat je paard.
Maar voordat je daaraan begint zou ik wel even het gebit enzo laten controleren.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 09:41

@ Blue_Star ; Mn rijden is juist enorm verbeterd sinds ik een nieuwe instructrice heb, dus daar zal het niet aan liggen ..

Maar ik denk dat jullie gelijk hebben en dat ik maar eens een tandarts langs laat komen ..

Mn instructrice zei dat het bit niet te dik was in haar ogen, maar het mss wel zo kon zijn dat ze haken op dr kiezen heeft en daarom in verzet komt ..

Oftwel we gaan op zoek naar een tandarts ..
Bedankt voor de hulp

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:09

wolfstandjes kunnen ook flinke irritatie veroorzaken.
Vooral wanneer het harde metaal ertegenaan klapperd...
Als dat zo is kan een rubberbit uitkomst bieden..

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:44

Mijn paard had er ook een tijdje last van rond die leeftijd. Heb een tijdje bitloos gereden totdat ze gewisseld had.