hulpteugels..bijzetteugels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChrissiejJ

hulpteugels..bijzetteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:09

ik doe mijn pony minstens 1x per week longeren. Dit doe ik dan maar gewoon met een lijn en veel overgangen doen etc. Ik heb haar nog niet zo lang en ze geeft ook nog niet na (we hebben tijd). Ze loopt altijd met haar hoofd heel hoog in de lucht. Maar ze heeft zeg maar onder haar hals veel meer spieren gekweekt dan bovenop bij haar vorige eigenaar (ik weet niet hoe ik dit anders moet zeggen). Daar heeft ze nooit geleerd haar rug te gebruiken etc. Nu wil ik dit wel eens wat langzaam gaan opbouwen. Maar kan ik hier bepaalde oefeningen voor doen? En wat makkelijke hulpteugels gebruiken? Ik wil niet zo'n moeilijke gaan gebruiken waarmee van alles mis kan gaan en ik mijn paardje verpest, want ik kan niet zomaar 2/3x per week naar de manege voor privélessen/hulp. Dit kan maar 1x per week in het weekend en dit is dan een groepsles. Doordeweeks kan ik geen half uur er naar toe rijden en ook nog eens een half uur terug rijden. Daar heb ik geen tijd voor (door school). Dus wie kan me wat nuttige tips geven om het toch rustig op te bouwen? Onder andere oefeningen voor bij het longeren en onder het rijden en eventueel wat makkelijke trucjes die je kunt gebruiken (weet ik het hahaha). O ja ik ben wel van plan om zeker op mijn vrije dagen/vakanties zoveel mogelijk privélessen te gaan nemen (niet iedere dag ofzo hoor). Maar ik vind dat dit wel nodig is zodat ik haar en mezelf wat bij kan leren!
Alvast heel erg bedankt!!

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:15

Ze ontspant tijdens het rijden ook maar gewoon niet. Geef ik haar een wat langere teugel dan gaat ze er misbruik van maken door te bokken enzo.

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 18:53

niemandd??? =P

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:33

Ten eerste, gebruik een hulpteugel niet, voordat je weet hoe deze te gebruiken en de werking ervan.

Als ik het zo lees zou ik voor de Pessoa gaan, MAAR rijtechnisch is denk ik ook een hoop op te lossen.

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:34

ja daar heb ik met mijn instructice over gepraat, al verschillende dingen geprobeerd, figuren rijden echt voor ontspanning zorgen, al massages gegeven, al na laten kijken etc. niets helpt dus misschien dat ik het haar eens zo kan leren hoe het moet. En ik heb al veel goede dingen gehoord over de pessoa... dat ga ik eens proberen, maar kan er niet echt iets mee mis gaan ofzo?

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:51

Je moet weten hoe het werkt, ik heb er alleen maar positieve ervaringen mee.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:53

Ik denk dat dit heel goed rijtechnisch is op te lossen, met een goede instructrice. Met een pessoa kan vanalles misgaan, maar als je hem goed gebruikt eigelijk niks. Dus ik zou kijken of je iemand hulp kan vragen om uit te leggen hoe de pessoa werkt.

hoeveel rijd je nu eigelijk?

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:43

ik rijd haar minstens 4x per week soms is dat 5 en heel soms 6x.. ik longeer 1 of 2x meestal 1x en dan een dagje op de wei of wandelen of iets anders..

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:15

ChrissiejJ schreef:
ja daar heb ik met mijn instructice over gepraat, al verschillende dingen geprobeerd, figuren rijden echt voor ontspanning zorgen, al massages gegeven, al na laten kijken etc. niets helpt dus misschien dat ik het haar eens zo kan leren hoe het moet. En ik heb al veel goede dingen gehoord over de pessoa... dat ga ik eens proberen, maar kan er niet echt iets mee mis gaan ofzo?

massages geven is niet zo slim vlak voor het rijden, alleen om de spieren op te warmen anders staat je paard hafl te slapen en moet het ineens hard aan het werk.

Ik zou zeggen, neem je instructie eens mee en laat haar alles uitleggen, werking, gebruik e.d. dat helpt

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 13:47

nee niet voor het rijden hahah ze staat tijdens het poetsen al half te slapen hahah. Maar ik had dat als tip gekregen dat ze daar misschien wat losser van zou kunnen worden als je dat regelmatig doet, net als wij ons toch ook laten masseren.. nu had ik daar niet het idee bij dat dat echt verschil zou maken en dat deed het ook niet. En ja het probleem is is dat mijn instructrice doordeweeks op een school les geeft (paardrijlessen) en is er bijna nooit omdat ze ook heel veel wedstrijden op het moment rijdt.. Maar er is nog iemand die privélessen geeft op de manege.. Ik ga daar eens achteraan =)

Memuska

Re: hulpteugels..bijzetteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:09

Wat heeft je instructrice je nog gezegd?
Zelf ben ik niet voor het gebruik van hulpteugels als je niet weet waar je mee bezig bent. Omdat je hier info vraagt over het hoe en wat denk ik dat je er nog niet zoveel ervaring mee hebt (correct me if I'm wrong) en dan zou ik niet te veel zelf gaan aanklooien. Je kan meer fout doen dan je zelf denk.
Moest ik me vergissen: ik ben wel fan van de Pessoa (ik herhaal: mits correct gebruik).

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:13

nee ik wil ook geen hulpteugels gaan gebruiken, want ik vind dat je zo niet het échte probleem oplost... Maar ik wou gewoon wat tips om haar wat soepeler te krijgen...? En zaterdag ga ik erover informeren, maar ik wou haar gewoon wat soepeler krijgen en in de vakantie (en ik heb vanaf morgen vrij een paar daagjes) ga ik al privélessen volgen! Maar ik wou gewoon wat tips voor wat ik zelf kon doen..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:21

Als ik je een raad mag geven,koop het boekje van Lammert Haanstra.
Het is niet duur en alles wat je wilt weten staat erin,met foto`s zodat je kan zie hòe je de hulpteugels{touwtje} moet aanleggen.
Daarna kan je nog zien voor welke hulpteugel je wilt kiezen.
Ik longeer altijd met een slofteugel,maar die gebruik ik op zoveel verschillende manieren, dat hij ook soms alleen werkt als bijzet.
Dus je ziet er zijn zoveel verschillende manieren om te longeren.
Lammert Haanstra geeft ook vaak clinic`s in het land,daar leer je ook veel van en je kan vragen stellen. In bijna alle paardebladen staat wel waar hij een clinic geeft .

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:53

een goede instructrice werkt alle problemen weg ... de mijne toch

En als je nu echt wil gaan longeren, zou ik een gogue aanraden. Daarbij zijn ze verplicht hun rug te gebruiken zonder dat ze in hun mond ofzo gestoord worden. Je kan er ook eens mee rijden...

Maar toch... een goede instructrice is nog altijd de beste oplossing

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:52

Maar als je je paardje nog niet helemaal voor mekaar hebt tijden het rijden, waarom zou je dan hulpteugels gaan gebruiken?

Ik bedoel, loopt ze voor de rest goed: Goed aan het been, normaal te sturen ( ) enz. ?

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 14:22

ja ze is heel goed aan het been en normaal te sturen etc.. alleen ja dat bokken bij lange teugel gaat nu wel heel goed.. dat doet ze niet meer... maar ze doet echt alles goed alleen ze blijft zo gespannen lopen..??

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:13

Als ze gespannen loopt, zou ik juist géén hulpteugel omdoen.. Dan krijg je alleen maar meer spanning.
Van een hulpteugel onspannen paarden niet en worden vaak juist meer gespannen..

Wat zegt je instructrice ervan?

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:47

ze heeft me nog niet kunnen helpen, want ze is steeds midden in een les en verder zie ik haar niet.. maar ik ga morgen naar de manege (ik ben vrij) en dan komt een meisje die les geeft eens kijken wat het probleem zou kunnen zijn.. Maar mijn instructrice doet zelf een hel hoog niveau dressuur dus (ik zit nu in een andere groep) ik ga het aanstaande zaterdag eens vragen, om te kijken wat zij ervan vindt. Maar voor alle duidelijkheid, wat ik al eerder zei: hulpteugels vind ik zelf geen optie!!! Want daar los je het probleem niet werkelijk mee op. Ze moet het doen omdat ze het zelf wil! ik wil haar er niet toe dwingen of wat dan ook! En dat boek dat heb ik gekocht =D

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:51

ChrissiejJ schreef:
ze heeft me nog niet kunnen helpen, want ze is steeds midden in een les en verder zie ik haar niet..

Maar mijn instructrice doet zelf een hel hoog niveau dressuur dus

Dus als jouw instructrice geen tijd voor je heeft omdat ze altijd in de lessen staat heb je niet zo veel aan dat hoge niveau.Rij je op een manegepony lessen les of rij je met je eigen pony in de les?

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 19:28

ik rijd met mijn eigen pony mee.. Maar dat gedoe met mijn istructrice komt door omstandigheden en das nogal ingewikkeld om uit te leggen, laat staan te typen. Maar ik zit nu weer terug in mijn oude groep en na die les (het is altijd de laatste les) vertellen we zo nog wat met elkaar. Dus nu kan ik het dan eindelijk vragen! Maar laten jullie je paard dan nooit wat oefeningetjes doen om soepel te blijven??

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:50

Als je met je eigen pony les krijg je dan geen tips en oefeneninge die je de rest van de week kunt oefenen?Ik krijg altijd "huiswerk" mee van mijn instructrices.

Natuurlijk doen wij wel oefeningen om je paard los te rijden en soepel te houden maar dit moet je aanpassen aan je paard.Ik rijd 2 pony's en die hebben allebei al een andere training nodig.Zeker omdat die van jou verkeerd bespierd is is dat nog niet zo makkelijk uit te leggen achter de computer.Jouw instructrice kent jou en je pony en die zou jou het best kunnen helpen.

Ik zou denk ik eerst alleen maar voorwaarts neerwaarts gaan rijden met de pony.Zodat je de hele bovenlijn van je pony oprekt en losrijd.Longeren kan een hele mooie aanvulling zijn op je training onder het zadel maar ik denk dat jij nog niet genoeg daar van weet.Daarom zou ik niet beginnen met hulpteugels.Mss wil je instructrice een keer bij je thuis komen en je hier mee helpen.

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 16:45

dat voorwaarts en neerwaarts rijden oefen ik heel vaak.. Maar ik rijd in een groepsles (gewone manegeles) ik heb nog geen privéles omdat daar de mogelijkheid nog niet voor is op het moment, ivm met school. Nou nu ben ik vandaag eens naar de manege geweest.. en het begin is er nu met de nageeflijkheid We hebben wat oefeningen gedaan wat geprobeerd etc etc.. en bij halthouden is het begin ernu. Nu bleek dus ook dat ze bij de vorige eigenaar maar altijd één kant op is gelongeerd en bij het rijden werd ook niet veel gedaan. Ze is dus aan een kant heel gespierd.. nou daar heb ik eens aan gewerkt en we hebben vandaag op de manege ook veel gedaan en er komt verbetering in hoor zonder extra hulpdingen ..en we hebben tijd genoeg ervoor hè!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:31

Elk paard is scheef.Dat betekend dat de ene kant betere bespiering heeft als de andere kant.Ik vind het een beetje kort door de bocht om de vorige eigenaar de schuld hier van te geven.{het zou natuurlijk ook kunnen dat je de vorige eigenaar kent en zelf hebt gezien dat diegenen deed wat jij zei}Het kost maanden training om je paard weer recht te rijden dus probeer niet te veel je paard los te rijden op zijn slechte kant.Neem hier echt de tijd voor.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:42

Elk paard is idd scheef.. Ik rijd al 6 jaar met mn pony beide kanten op, dezelfde oefeningen e.d. en nog steeds loopt ie links beter dan rechts.. Dat is gewoon van nature.
Maar fijn dat het beter gaat!!

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 17:12

ja de vorige eigennaar ken ik!! en ik heb haar nog niet zolang.. dus ik vind dat het heel goed gaat zo nu.. stapje voor stapje eh