verschil slof en bijzetteugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

verschil slof en bijzetteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 17:13

Ik merk vaak dat mensen nogal fel(en dat is zachtgezegt) reageren als iemand een slof gebruikt, maar als iemand een bijzetteugel gebruikt tijdens het longeren wordt daar nooit iets over gezegt

Misschien is dit een hele domme vraag, maar een slof werkt toch exact hetzelfde als een slof Ik zie vaak foto's van paarden die gelongeerd worden met bijzet, en dit ziet er toch exact hetzelfde uit als een slof.

Graag jullie mening hierover!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:14

Ik longeer altijd met een slof. Een bijzet teugel werkt in principe hetzelfde maar door de rubberen ringen gaan veel paarden hangen en kunnen ze heel zwaar in de hand worden. met een slof zullen ze dat niet doen.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:17

met een slof kan t paard met de kin op de borst getrokken worden. Bijzets zitten aan de zijkant vast en niet onder zijn buik. Heel ander hulp middel dus.

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:21

een bijzetteugel zet je als het goed is vast aan de zijkant van je paard (en je komt er zelf dan niet meer aan tijdens het rijden), terwijl de slof vaak onder bij de singel wordt vastgemaakt en wordt vastgehouden door de ruiter, waardoor je zijn hoofd sneller tussen zijn voorbenen trekt als je hem verkeerd gebruikt. (met het rissico dat hij op de kop gaat lopen) het voordeel van een slofteugel vind ik dat je hem niet perse hoeft te gebruiken als je hem eraan hebt hangen. Het nadeel vind ik dat je hem veel makkelijker kunt misbruiken. Het voordeel van een bijzetteugel is dat je hem er aan doet en dat je er verder (mits je hem niet te strak doet natuurlijk! tijdens het rijden niet zo makkelijk kunt misbruiken. Van zo af en toe een slofteugeltje gebruiken worden ze m.i echt niet slechter, mits je hem natuurlijk goed en eerlijk gebruikt! Ik denk ook dat je met een slofteugel sterker bent, maar of dat een voordeel is wil ik absoluut niet beweren! Zoals je leest vind ik de werking dus niet hetzelfde... doel is natuurlijk dat ze in de krul gaan lopen (ahum... )

_Denise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:23

Op mijn verzorgpaard rijd ik altijd met bijzetteugel. Het is een heel sterk paard en de eigenaresse (heeft verstand ) raadt me dan die bijzetteugel aan. Ik heb er verder geen problemen met een bijzetteugel, heb er één keer niet mee gereden en ik moet niet zeggen dat hij dan nou veel meer hangend is.. Wel sterker

En ik maak hem dan altijd aan de zijkant vast en dan aan het bit

Toad

Re: verschil slof en bijzetteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 18:24

Een bijzetteugel gaat toch ook naar de singel?

_Denise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:24

Jap

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:25

ja, naar de zijkant van de singel, niet naar de onderkant

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:31

Een slof heeft de ruiter zelf in de hand en het goede of geen goede gebruik ervan hangt heel erg af van de rijkunstigheid van de ruiter. Los van de discussie of een rijkunstige ruiter de teugel nodig heeft.
Een slof kun je wel net als een bijzet ook aan de zijkant vast maken.

Een bijzet teugel is een hulpteugel die (meestal) van de zijkant van het paard naar de mond loopt en begrenst de hoofd-halshouding. En deze teugel heeft de ruiter niet in de hand.

Mizora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:53

Ze gebruikt het voorbeeld van tijdens longeren dus misschien bedoelt ze dit? Op de vraag heb ik geen antwoord.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:58

bijzetteugel
Deze teugels hebben tot doel naar een lagere, horizontale of hogere oprichting te werken. Dit kan door de bijzetteugels te bevestigen aan een zadel of tijdens het longeren aan een longeersingel

slofteugel
Een teugel om het paardenhoofd naar beneden te dwingen, wanneer de slofteugel tussen de voorbenen wordt bevestigd. Hij kan ook onder het zweetblad bevestigd worden, waardoor een betere nageeflijkheid in hogere oprichting wordt verkregen. Wanneer de ruiter onvoldoende drijft en alleen het paard naar beneden trekt, dan wordt het paard kort in de hals en zal zich niet gaan ontspannen, bovendien zal de achterhand dan niet goed meer meekomen.

beide teugels zoals beschreven bij divoza.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:27

Toad schreef:
Een bijzetteugel gaat toch ook naar de singel?

ja aan de zijkant. Anders is t een stoot

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:54

Een slof heb je zelf in de hand. Wat je er dan mee doet is een tweede. Bijzetteugels vind ik zulke ondingen, ik wil kunnen voelen wat de druk is en er direct naar kunnen rijden. Ook aan de longeerlijn vind ik bijzetteugels lastig, moeilijk inschatten hoe het paard er op loopt en je reageert altijd te laat. Ik tenminste wel

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:20

Ik denk dat de TS bedoelt waarom iedereen er zo tegen is als ze iemand met slof zien rijden, maar longeren met touwtjes of andere hulpteugel wel als normaal word gezien.
Tenminste dat is wat ik me weleens afvraag.

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:25

Mar ik zie ook weleens van een bijzet: gaat onderaan de singel, door de voorbenen aan de onderkant va de neusriem Is dat een verschil tusen als het aan de zijkant zit

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:40

melisje999 schreef:
Mar ik zie ook weleens van een bijzet: gaat onderaan de singel, door de voorbenen aan de onderkant va de neusriem Is dat een verschil tusen als het aan de zijkant zit

dat heet dan een stoot

lancie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:04

ik zelf zou nooit met bijzet teugels gaan rijden want die zittn VAST, als er wat gebeurt en het paard komt omhoog dan klapt ie achter over..
een slofteugel heb jezelf in de hand en kun je laten vieren, en met een slof kun je ze meer langer en lager rijden dan met bijzet...

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:55

Oud topic.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:43

Melisjee schreef:
Oud topic.

Slotje Lachen