Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Xox schreef:Maar hoe zit dat met inch maten? ik zie vaak staat 1,5 inch en 16 Inch. Welkme maten zijn dat in vergelijk met een warmbloedzadel.
** Inch is kontmaat van de ruiter, Boommaat is maat paard. En dan moet je ook nog goed naar de lengte van het zadel kijken, alsmede de pasvorm.
Voor je eigen kont: 18"Engels zadel is 16"westernzadel.
Ik zoek een zadel voor de haflinger en daar moet an iemand oppassen van rond de 1.75m
** Ik hoop dat dat de lengte van de ruiter ismaar dat zegt niks over de kontmaat en bv de dikte van de bovenbenen. Mijn vriend is langer maar heeft een 15"zadel (geen kont, slechts 2 plankjes met luchtgaatje
) terwijl ik 1.73 lang ben en met gemak een 16"zadel dusdanig betergevuld maak dat de Unoxsoep er nog een voorbeeld aan kan nemen.
Brede (bedoel je rondgeribt, breed op de schouder, of vet?) haf is vaak al een Quarterboom (ook Full of Fullquarter in advertenties, wordt creabea mee omgegaan) of zelfs wel extrabreed... Terwijl de ruglengte van een Haf regelmatig vraagt om een vrij kort zadel, waardoor je al snel bij een roundskirt terechtkomt.
Doe maar verstandig, koop je zadel bij een vakman. Die hebben ook 2ehandszadels, mocht daar je voorkeur naar uit gaan.
Xox schreef:Oké dank julliewel. En een westernzadel dat geschikt is voor warmbloeden dat kan wel op een haflinger passen?
Brendageene schreef:Bij westernzadels is de inchmaat vaak kleiner dan bij engelse zadels. Als je bij een engels zadel een 17 inch nodig hebt dan is dat bij western 15 inch (ongeveer, want elk zadel zit weer anders dus je moet het zelf voelen maar dit is een richtlijn)
Voor een brede haflinger zou ik geen zadel gaan passen waar al bij staat dat het geschikt is voor smallere paarden. Verder is het gewoon passen totdat je de goede maat hebt gevonden. Wel kan je een mal maken van de rug dan heb je enige indicatie wat voor boom zou passen. Als je op stal niemand hebt die weet hoe een westernzadel hoort te liggen raad ik je aan eens een goede zadelmaker langs te laten komen (of iemand die zadels verkoopt en er verstand van heeft)