welk zadel het best?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllenRose

welk zadel het best?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 17:25

Hey, het zadel dat mn verzorghaffie nu heeft zit te krap bij dr schoft en klapperd daardoor op dr rug.
Ik kan het zadel aan de achterkant niet ophogen door een bontje want dan zit dr schoft nog meer klem.

Nu mijn vraag: Welk zadel?
Ze is een Haf van 1.42, breed gebouwd (maar niet lomp) en aan de dikke kant. Ze heeft ook heel weinig schoft.
Ik kan geen nieuw zadel voor dr kopen, want ze is een manege pony. Wel heeft de eigenaar heel veel zadels liggen die niet worden gebruikt, en ik wil dus weten wat het beste zou passen

Ik hoop dat jullie kunnen helpen

Memuska

Re: welk zadel het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:30

Ik zou zeggen: vraag het aan de zadelmaker. Die mens heeft er het beste zicht op en zal je met alle plezier verder helpen.
Mijn merrie had ook zo'n moeilijk formaat: uitgezet door 5 veulens en geen schoft (Arab). Toen ik mijn zadel (Stübben dressuur) kocht is hij komen passen en meten samen met de man van Stübben zelf, en die hebben hem dan helemaal op maat gemaakt. Er hong best een prijskaartje aan maar het was het waard, 9 jaar later is het nog in prima staat én wonder boven wonder past het op de meeste van de paarden die ik rijd!

Mandy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:41

zal ik even toevoegen zoals rikylover al zei is het een manege pony de eigenaar gaat dus echt niet zadelmaker laten komen hij knalt er gewoon een zadel op en rikylover hiero is pas 15

123hoedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:48

beetje rare vraag trouwens maar arabieren hebben toch altijd een hoge schoft?

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:49

mm dan zou ik een wintec proberen. is in principe nog zelf een beetje aan te passen dmv een verwisselbare boom en eventueel de lucht gevulde kussen. je kunt ook boomloos proberen.

Mandy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:51

super goed idee maar ook daar heb je verschillende soorten van toch

Mandy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:52

de wintec bedoel ik

EllenRose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 18:59

kitjuh schreef:
mm dan zou ik een wintec proberen. is in principe nog zelf een beetje aan te passen dmv een verwisselbare boom en eventueel de lucht gevulde kussen. je kunt ook boomloos proberen.

is idd een goed idee, want als dr eigenaar een wintec heeft met verwisselbare boom ben ik wel in staat om een goed passende boom te kopen

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 22:12

verder niemand die een idee heeft?

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:59

Ik weet niet op wat voor manege je rijdt, maar heb je al met de eigenaar van de pony overlegd over het slecht passende zadel? Misschien moet je dat maar eens doen, niet zomaar zelf aanrommelen met een zadel en een pony die niet van jou zijn!Die manege eigenaar wil misschien best even kijken en een ander zadel voor de pony opzoeken?!!

Een arabier heeft meestal geen hoge schoft..

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:05

Een goede zadelmaker laten komen, die kan je prima helpen
Het kost mss iets meer, maar dan heb je zeker iets dat goed past!

Mandy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:37

de manege eigenaar heeft het bedrijf pas gekocht en totaal geen verstand van paarden rikylover zou waarschijnlijk gewoon toestemming krijgen een ander zadel te zoeken dus vandaar dit topic

EllenRose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:12

Jetta schreef:
Ik weet niet op wat voor manege je rijdt, maar heb je al met de eigenaar van de pony overlegd over het slecht passende zadel? Misschien moet je dat maar eens doen, niet zomaar zelf aanrommelen met een zadel en een pony die niet van jou zijn!Die manege eigenaar wil misschien best even kijken en een ander zadel voor de pony opzoeken?!!

Een arabier heeft meestal geen hoge schoft..

Misschien was ik dat van plan?! Riky's eigenaar is echt super aardig en het mag vast wel, daarom wil ik ook graag weten wat voor een zadel het best zou passen, zodat ik een beetje weet welke zadels ik moet proberen.

EllenRose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:14

Blackje schreef:
Een goede zadelmaker laten komen, die kan je prima helpen
Het kost mss iets meer, maar dan heb je zeker iets dat goed past!

Dat is te duur, het is gewoon een standaard manege waar ze staat, en de eigenaar moet dus verdienen aan de manege. Een zadelmaker laten komen is dus echt te duur.

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:18

haal de manege houder over om over te stappen op wintec 500 zadels, dan kan je het zadel aan alle paarden aanpassen!
en anders echt de zadelmaker laten komen of de boom te verbreden.
het is erg slecht als er niets aan gedaan wordt. dan kan ze drukplekken krijgen, en ze zal er kort door gaan lopen. maar iig goed dat je eriets aan wil doen.

EllenRose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:34

Tozalin schreef:
haal de manege houder over om over te stappen op wintec 500 zadels, dan kan je het zadel aan alle paarden aanpassen!
en anders echt de zadelmaker laten komen of de boom te verbreden.
het is erg slecht als er niets aan gedaan wordt. dan kan ze drukplekken krijgen, en ze zal er kort door gaan lopen. maar iig goed dat je eriets aan wil doen.

Is idd een idee. Maar omdat er nog een hele zooi zadels ligt die niet worden gebruikt, pas ik die eerst even

diandra_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:39

Rikylover schreef:
Hey, het zadel dat mn verzorghaffie nu heeft zit te krap bij dr schoft en klapperd daardoor op dr rug.
Ik kan het zadel aan de achterkant niet ophogen door een bontje want dan zit dr schoft nog meer klem.

Ze is een Haf van 1.42, breed gebouwd (maar niet lomp) en aan de dikke kant. Ze heeft ook heel weinig schoft.
Ik kan geen nieuw zadel voor dr kopen, want ze is een manege pony. Wel heeft de eigenaar heel veel zadels liggen die niet worden gebruikt, en ik wil dus weten wat het beste zou passen

hey... is dit op manege de nijgraaf? in westervoort?
ik heb een jc zadel op mn haf liggen.. zit heerlijk en past goed.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:41

Ik heb zelf voor mijn Haflinger ook een Wintec 500, met de witte boom.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:52

diandra_15 schreef:
Rikylover schreef:

hey... is dit op manege de nijgraaf? in westervoort?
ik heb een jc zadel op mn haf liggen.. zit heerlijk en past goed.

Ja is op de Nijgraaf

Mandy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:24

ja hoe weet jij dat dat op de nijgraaf is btw en die wintec zadels houden we erin jc zadels liggen tog op de meeste dieren ook wel goed

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:59

Afbeelding

Dat is toch een Wintec 500? Met die verwisselbare bomen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:30

Heb je misschien een duidelijke foto('s) van de haflinger, van zijn rug? Misschien helpt dat. Ook zit er hier op bokt een tuigmaker, harnessmaker. Misschien zou je die eens kunnen pb'en, met een goede foto van de haflinger erbij? Misschien kan hij er iets over zeggen.
In ieder geval goed dat je dit doet!

Hier heb ik nog wat info gevonden over of je kunt zien of een zadel goed past of niet:
Een zadel dat goed bij je paard past heeft een paar specifieke, maar ook een aantal algemene kenmerken. Let op de breedte van de kamer. Er moeten in ieder geval 3, maar liever 4 vingers tussen de kussens passen. De kussens moeten breed en zacht zijn. En overal dragen. Natuurlijk mag een zadel aan de voorkant nooit op de schoft rusten. En moet de hellingshoek van de boompunten (je ziet ze weggewerkt zitten in het onderste zweetblad) moet gelijk zijn aan die van het schouderblad van je paard. Leg er maar eens twee zweepjes langs. Als ze elkaar kruisen is het foute boel! (komt van deze site: http://www.mijnlievelingsdier.nl/paarde ... blemen.htm ).

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 17:50

Ik heb even een paar foto's opgezocht en hoop dat dit een beetje beeld geeft van dr rug

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(dit is haar huidige zadel, is trouwens ook redelijk kapot, maar daar heeft riky geen last van)

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 12:15

verder nog iemand die een idee heeft wat voor soort zadel goed zou zitten?

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:48

Wintecs doen het goed hoor. Denk trouwens dat er achter nog een leuk zadeltje ligt. Heb d'r eentje van op Mira gehad, ook breed zonder schoft. Moet je es kijken of je die kan vinden.. Bruin verlept ding, maar zit heeeeerlijk