[WN] RVS westernbit (allergische reactie op roest)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ranja

RVS westernbit (allergische reactie op roest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 11:45

Zijn er ook westernbitten waar geen sweet iron in zit, oftewel zijn er westernbitten die niet gaan roesten?

Ik ben er namelijk sinds kort achter dat Ranja hoogstwaarschijnlijk niet tegen roestige bitten kan. Hij krijgt dan een hele zere mond, met aan de binnenkant van zijn lippen allemaal aftes (van die gore witte puisten zeg maar). Na een paar dagen zakt het dan gelukkig wel weer af en kan ik weer normaal met hem rijden.

Ik was me de laatste tijd wel aan het inlezen over de mylerbitten en de werking daarvan, maar volgens mij gaan die allemaal op den duur roesten (of heb ik dat fout?). Zolang het bit nog redelijk nieuw is en nog niet roestig is, is er namelijk nog geen probleem.

Klinkt dit iemand dit trouwens bekend in de oren? En zijn er westernbitten die niet gaan roesten? Of moet ik gewoon maar blijven rijden met mijn rvs watertrensje....

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:52

Mylers krijgen ook een soort aanslag, maar niet echt roest zoals bij sweet iron.
Maar ze zijn er wel hoor, een vriendin van mij heeft toevallig een rvs showsnaffletje gekocht. Gewoon even zoeken op de diverse sites.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:59

Ik denk dat er idd voldoende bitten zijn die niet van zweet iron zijn. Natuurlijk krijgen ze door gebruik wel een aanslag, maar dat is dan een kwestie van schoon houden.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:07

Die van mij kan er ook niet tegen en ik heb nu een b.a. bit van rvs met wel piepkleine koperpuntjes maar die gaan niet roesten oid. En je ziet het vrijwel niet. Mijn bit is van www.bitmaker.biz maar ook kunststof bitten zijn er genoeg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:40

Ik rij met Myler en die roest niet hoor. Hangt er al 3 jaar in.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:17

ik rij met een rvs grazerbit. Roest dus ook niet. Kortom: er is genoeg te koop.

Ranja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:14

Bedankt voor de reacties!!
Wat ik dan alleen nog niet snap is dat de meeste mondstukken van Myler bits ook van sweet iron (en koperinlages) gemaakt zijn en dus volgens ervaringen van crazycactus en sonja dus niet roesten....
Dat de koperinlages aanslag kunnen krijgen, is natuurlijk wel logisch, maar dat zal een kwestie zijn van schoon houden.

Ik ben al bij diverse onlineshops wezen kijken, maar eigenlijk zie ik overal sweet iron staan en dat wil ik dus juist niet. Vanavond dan toch nog beter mijn best doen met mijn beste vriend google....

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:30

Ik ben even naar mijn stal gelopen (wel 7 meter..pff effe bijkomen ) en heb even een foto gemaakt van mijn myler en van mijn andere sweet iron snaffle. De myler is wel bruin van kleur,
Afbeelding

maar niet zo geroest als de sweet iron, daar ligt echt roest op.
Afbeelding
Kan je niet een gebruikte myler lenen van iemand? Ik weet wel dat er een Myler moet zijn zonder koperinlages omdat dat in de dressuur niet gebruikt mag worden.

Ranja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 16:05

Thnx voor het speciaal voor mij helemaal naar stal toe gaan ( ) en maken van de foto's!
Verschil is idd wel duidelijk. Zal vanavond het bit inspecteren waarmee het vorige week weer eens fout is gegaan. Ik denk dat die qua roest echt meer naar de onderste foto neigt.

In de dressuur is het toch zo dat een bit maar van 1 soort metaal mag zijn?
Op de site van toklat.com heb ik gezien dat mondstuk MB 02 is toegestaan in de dressuursport. Dus dat zal dan betekenen dat daar geen koperinlages in zitten, maarrrrr van welk metaal is zo'n bit dan wel gemaakt? RVS of sweet iron?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:42

Als ze bruin worden roesten ze.. simpel...
Sweet Iron is een speciale metaal legering die bedoeld is om te roesten en dat is er in verschillende 'verhoudingen' zeg maar, waardoor het dus ook in verschillende gradaties kan roesten. Alleen bitten van RVS roesten echt niet.
Myler westernbitten zijn allemaal van Sweet Iron, de Engelse bitten van roestvrijstaal (kijk hier maar en ga met je muis op nr. twee staan)

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:50

Nope, die regel geldt niet meer voor de dressuur.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:20

Ik heb ook wel eens aluminium westernbitten gezien. Ik neem aan dat die ook niet roesten.

Ranja

Re: RVS westernbit (allergische reactie op roest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 22:39

hmmm....dan zit een mylerbit er dus echt niet in.....behalve de speciale (nog duurdere en waarschijnlijk moeilijk verkrijgbare) cyprium bitten van myler.

Een aluminium bit zal idd ook niet roesten, maar dat lijkt me zo heel erg licht zo'n bit.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:06

Klopt. Ik heb er ooit een in m'n handen gehad en deze woog iets minder dan een ander bit.
Maar in hoeverre dat een nadeel is? Misschien juist wel prettiger, doordat het lichter is?

Ranja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 23:19

Ja daar heb je ook wel weer een punt. Ik weet idd niet of het gewicht nu een voor- of een nadeel is...

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:38

Bij het ene paard wel bij de ander niet. Het ene paard zal meer gewicht in het bit prettig vinden de ander helemaal niet.

Ik ben ook in het bezit van een trensje waar dus geen Sweet iron of ander roestend matereaal in zit. Afbeelding Is te koop overigens
Maar ik heb er dus ook die wel roesten, oa een Myler. Ik denk dat ze om te kijken wat je paardje prettig vind je het beste eerst een simpele engelse trens zou kunnen pakken. Die zijn in het algemeen RVS, en daarmee kun je dan zien of dat beter werkt, en waarop ze lekker loopt. Dan zou je kunnen gaan zoeken naar een bitje wat daarbij in de buurt komt (ik bedoel soort mondstuk, gewicht ed)

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:40

Heb je er nog zo een Rina??? Leuk!! (nee niet voor mij... )

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 01:30

He jammer wilde CC wel eens zien in de Pleasure hahahaha. En ja de allerlaatste die ik nog heb.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 02:16

En dit is mijn bit die niet gaat roesten. Hoop ik
Afbeelding

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:50

rina schreef:
He jammer wilde CC wel eens zien in de Pleasure hahahaha. En ja de allerlaatste die ik nog heb.

Nouehhh als ik Quincy weer zo aan het lopen krijg en de eigenpaard regel verdwijnd bij de WRAN wil ik het best eens doen... Maar dan kan ik die snaffle niet gebruiken... mmm Iemand nog een jong paard in de aanbieding

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:23

Waarom mag je dan geen Snaffle gebruiken dan CC?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:24

Omdat Quincy al lang geen 3,4 of 5 meer is...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:31

Op die manier
Al denkt ze zelf dat ze nog 3 of 4 jaar is

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:36

Tja... net zoals ik nog wel eens denk dat ik 18 ben

Ranja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 23:40

Via google ben ik op deze site terecht gekomen: http://www.carriagedrivingessentials.com/index.php?pg=3

Wat ik dan niet snap is dat je op deze site toch wel degelijk kan kiezen in de mondstukken tussen sweet iron, rvs en rvs met koper....
Nu zijn die mondstukken niet hetgeen wat ik zoek, dat terzijde, maar is dit dan ook echt niet mogelijk voor andere type mylerbitten?