Bitloos: touwhalster of bosal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Bitloos: touwhalster of bosal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 11:45

Ik weet dat er meer topics lopen over bitloos rijden, maar het gaat mij specifiek over het touwhalster en de bosal.

Naar aanleiding van het onderzoek op deze site: http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm , ben ik aan het twijfelen gebracht.

Ik zat namelijk te denken aan het Dr Cook hoofdstel, maar die is erg duur, en komt slecht uit de test. Lijkt me nu dus een slechte koop… Uit het onderzoek komt naar voren dat het touwhalster en de bosal toch het best zijn… gevolgd door een bitloos hoofdstel à la Emiel Voest (kruislinks onder de kin).

Mijn paard reageert heel goed op de druk van het halster. Dus dan lijken het touwhalster en de bosal me de beste keus. Mijn doel met een bitloze optoming is om er buitenritten mee te maken, dus het moet wel zo veilig zijn dat ik in nood kan stoppen. In normale situaties kan ik hem gemakkelijk op mijn zit terug rijden, en mijn paard is verkeersmak en vrij nuchter, maar je weet natuurlijk nooit!

Wat zijn jullie ervaring met het touwhalster en bosal (of eventueel het bitloze hoofdstel)??

Als ik puur naar de aanschaf kijk lijkt een touwhalster me de beste keus… maar gevoelsmatig neig ik toch naar de bosal, omdat die toch wat beter in zal werken in zo’n noodsituatie?

Authentic

Re: Bitloos: touwhalster of bosal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:52

Waar je vooral aan moet denken als je een bosal aanschaft is dat een goede bosal heel wat geld kost, ik zou minstens 100 euro rekenen voor een beetje bosal, maar je zit met gemakt aan 200 (heb ik het trouwens over nieuwprijzen niet tweedehands). En dan heb je alleen nog dat "ding" voor om de neus, dan moet je ook nog een bosalhanger (hoofdstel) en mecate (teugels) hebben, en dat kan behoorlijk wat kosten, dus financieel ben je veel beter uit met een touwhalster.

Hier kan je wat nieuwprijzen bekijken van bosals en alles wat je er voor nodig hebt: http://www.justwestern.nl/bosal.html

Ik denk dat een bosal en een touwhalster niet heel erg verschillen qua inwerking, een touwhalster werkt namelijk ook heel pittig in als je er een pluk aan geeft. En in een noodsituatie gaat het echt niet om de inwerking, vooral niet omdat paarden instinctief toch liever tegen druk ingaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:07

In een noodsituatie zou ik geen extra pijnprikkel willen geven. Grote kans dat je paard dan alleen maar harder gaat rennen, omdat hij van die pijn af wil (instinctmatige reactie; vluchten).
Wanneer je toch een "noodrem" wilt hebben, kun je de one rein stop leren. Deze staat op diverse sites beschreven, o.a. op www.paardnatuurlijk.nl.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:08

Precies waar ik ook mee zit, ik volg het even

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:39

Ik heb zelf al het e.e.a. aan bitloos spul geprobeerd. Een Nobit (soort Dr. Cook), een imitatie Voest (met alleen een kruiselingse werking onder de kin en niet onder de kaak), een touwhalster en nu een bosal. Mijn ervaringen met de eerste 3 soorten zijn redelijk positief. Meestal zal een paard hier heel goed mee te berijden zijn, vooral als je het meeste rem- en stuurwerk met je zit regelt. Alleen wanneer je een paard hebt dat soms weigert te luisteren, zoals die van mij, zul je soms met vriendelijkheid alleen niet ver komen. Ik heb gemerkt dat mijn paard met de bosal buiten als het moet even goed te corrigeren is als met mijn westernbit met hefboomwerking, dus als het echt moet kun je hier heel streng mee zijn. Door die andere drie loopt hij op een ik-wil-nu-racen-moment gewoon heen. Dit is dus de enige van de 4 soorten waar ik echt helemaal tevreden over ben. Maar niet elk paard heeft van die kuren buiten natuurlijk. Ik heb overigens om te proberen bij www.loesdau.de een goedkoop bosalsetje besteld, om eerst eens te kunnen uitproberen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 10:03

speedster, die bosalset is inderdaad wel betaalbaar! ziet er goed uit op de foto, viel het in het echt en in het gebruik niet tegen? Qua afwerking en kwaliteit? Is de bosal van heel stug materiaal, of ligt het zacht op de neus? (ik bedoel vooral: kan het de neus niet beschadigen door wrijving?)

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:12

een stalgenootje van mij heeft een tijdje geleden een bosal gekocht voor haar halfinger bij een zeer goede westernzaak. Het probleem is dat die dingen vooral voor quarters worden gemaakt (smal hoofdje), en deze bij haar ging schuren waardoor er wat bloed aan kwam te zitten. Ze is er toen mee terug naar de winkel gegaan en die meneer daar was er zo van geschrokken dat ze er zeer vakkundig met de hand een leertje omheen hebben gemaakt. Nu gaat het prima.
Het enige nadeel van een touwhalster en een bosal lijkt mij, dat je toch iets minder snel kunt sturen dan met een voest hoofdstel (die heb ik zelf) Amigo schrikt nog weleens buiten en dan hang ik ergens in de bosjes, en dan is het fijn als je heel erg snel iets hebt waarmee je goed kunt sturen...

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 10:25

Maar een voest heeft weer zo'n aansnoer effect waar ik niet kapot van ben...

Ik heb een kwpn-er, wel met een smal koppie, dus waarschijnlijk wel vergelijkbaar met een quarter, maar ik wil toch geen beschadigingen aan z’n hoofd! Dat vind ik wat eng met een bosal!

Voor mij is het ook vooral omdat ik graag lange tochten maak, en dan is het ook fijn om een graaspauze te maken... nu rij ik met m'n gewone hoofdstel, maar die heeft een gecombineerde neusriem...Ik zit er nu ook aan te denken dat een halsterhoofdstel meer iets voor mij is… zo’n biothane endurance gevalletje. Dan rij ik natuurlijk wel met bit, maar die kan ik er voor pauzes makkelijk af klikken… en mijn bitloze neigingen leef ik dan wel uit met een goedkoop touwhalstertje...

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:37

@Javayo: Het is natuurlijk geen super kwaliteit, maar wat kun je verwachten voor die prijs. Maar we hebben tenslotte onze eerste paardrijles ook niet in Petrie's gereden... Ik vond het hoofdstelletje dat erbij zat een beetje erg eenvoudig (maar verder niks mis mee), toen ik de bosal uitgeprobeerd had en besloten had dat ik er tevreden mee was, heb ik dus ook heel snel mijn eigen hoofdstel gebruikt. Verder heb ik dat aparte touwgeval dat er (voor de stabiliteit) nog aan zit af gehaald, dat zat me maar in de weg met al die knopen en toestanden. Uiteindelijk heb ik dus alleen de bosal zelf en de "mecate" over, maar als geheel is de set om te beginnen best bruikbaar hoor. De bosal zelf zit geen leer omheen maar ander spul, maar ruw vind ik hem echt niet. Hij is toch wel vrij glad. Het gebruik qua werking ben ik heel erg over te spreken en voorlopig ben ik hier ruim tevreden over. Zeker geen miskoop.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:38

Ik zou eerder voor een touwhalster gaan dan voor een bosal. Een bosal kan hele lelijke plekken op de neus geven, en is erg scherp.
Bitloos betekend namelijk niet meteen dat het zacht is. En een bosal moet ook goed worden afgesteld voor optimale werking.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:41

Een bosal is een stuk duidelijker voor het paard dan een touwhalster. Een bosal is een vrijwel vaste vorm die om de neus van het paard heenzit en werkt dus op veel meer oppervlakte dan een touwhalster. Voor het sturen is een bosal duidelijker, behalve de neckreining wordt door de stevigheid van de bosal ook de hele neus mee opzij genomen, waarmee je dus een iets nettere bocht maakt.
Het voordeel van de bosal is meteen ook het nadeel: hij is stug. De ene wat harder dan de andere, dus ik zou zelf niet zomaar van internet kopen, maar hem eerst zelf in handen willen voelen.

Een halsterhoofdstelletje van webbing of biothane werkt ook erg prettig, ik heb zelf een Libby's hoofdstelletje waarvan het bit zo af te klikken is. Als het jou puur gaat voor comfortabele langere ritten met graaspauze zou ik voor een halsterhoofdstelletje gaan of een touwhalstertje als je paard daar goed op reageert.
Nog goedkoper en simpeler is om voor langere ritten het sperriempje eraf te doen en de neusriem losjes vast te maken. Maar dat werkt alleen als je paard langs een bit kan eten

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:54

ik heb Jel jarenlang buiten gereden op een touwhalstertje, en start er ook endurance wedstrijden mee. Het enige probleem is dat ik hem nu doortrain naar de hogere klassen, en hij wordt er toch wat feller van. De one-rain-stop gaat op het moment bij ons beter met bit, dus ik heb een Zilco-halsterhoofdstel (Deluxe) van biothane gekocht. Op het moment is dit vriendelijker voor hem, omdat ik met veel en veel minder druk kan rijden. Het bit maak je zo los als ik hem wil laten eten, maar omdat er geen strakke neusriem aan zit kan hij het eigenlijk ook prima met bit. Zodra het weer op een touwhalster kan doe ik het (als het weer ons tempo iets omlaag brengt ) maar voor nu ben ik echt super tevreden met mn halsterhoofdstel
Het makkeljke is dat ik hem ook zonder bit kan rijden met dit hoofdstel, en omdat het beta-biothane is schuurt het absoluut niet.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 11:04

Chaai, ik zat te denken aan de Classic Biothane, is dat dezelfde? Als je daar bitloos mee rijd, doe je dan gewoon de teugels aan het halster ofzo?

Bedankt voor alle adviezen, ik denk toch dat zo'n halsterhoofdstel voor mijn paard het meest geschikt is. Nu een ander groot dilemma: welke kleur!!!

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:11

Rood!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 11:44

ik zat zelf te denken aan lichtblauw of zilvergrijs (of lichtgroen). Ik heb namelijk een zwart paard, dus dat steekt mooi af! [zie profiel].

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:29

Knalgeel, dan wordt je tenminste gezien

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:38

Roze...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 13:19

Jus_dOrange schreef:
Roze...

Ik heb een ruin, dus laten we dat maar niet doen

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:52

ik geloof nit dat dat dezelfde is als ik heb, namelijk deze:

Afbeelding

(ook in het groen btw )

Ik vind het fijn dat je hier het hoofdstel en halster deel apart hebt, losse bakstukken rammelen mij net iets te veel. Ik heb het nu een paar keer uitgeprobeerd, en bevalt echt super!

als je niet uit de kleur komt, ga gewoon naar een winkel die ze verkoopt. heb ik ook gedaan omdat ik wou zien welke soorten en maten err waren, en het is erg leuk om uit al die kleuren te kunnen kiezen. (wel moeilijk hoor )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:15

VSW --> HAR.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:22

Hoi,

Wat is het verschil in kwaliteit tussen een Zilco een een Beta Biothane halsterhoofdstel ?

Groetjes,

Maris

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:36

In materiaal niet zoveel, maar Zilco is het enige merk dat dit model maakt. Over het algemeen denk ik dat zilco kwalitatief iets beter is, gezien de stiksels en hoe het in elkaar zit, maar daar betaal je natuurlijk ook wel voor.