barebackpad/ boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pardy

barebackpad/ boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:38

ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met boomloze zadels, bareback-pads en andere dingen.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:16

Verplaatst naar VMR

Skitter

Re: barebackpad/ boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:19

Ik heb er zelf geen maar mijn vriendin is er op overgestapt.
Zij heeft een Equador hengst X draver (haha ongelukje) en die kan errug goed lopen maar is super super heet!
Met haar boomloos zadel loopt ze nu super ontspannen en ruim, paard zit nu echt lekkerder in haar vel! Ze rijd lekker veel buiten mee, wedstrijd gericht is niks voor haar paard.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:23

heej,

Ik willde ook boomloos gaan rijden omdat ik dacht dat dat lekkerder voor mijn paard was. ik ben gaan zoeken en kwam dit stukje tegen.

De meest verbreide misvatting is wel dat iets dat zacht is de druk verdeelt. Hoe vaak heb je wel niet gehoord dat je een slecht passend zadel beter kan laten passen door er een dikke sjabrak/pad onder te leggen? Of dat een boomloos zadel de druk goed verdeelt als je maar zorgt dat er een zacht dekje onder zit? We hebben vroeger allemaal het verhaal over de prinses en de erwt voorgelezen gekregen, maar er kennelijk weinig van geleerd. Daarom deze tweede kans

Pak twee stoelen en zet die een meter uit elkaar. De stoelen zijn het ijs, de ruimte ertussen is het wak. Om het echter te maken kun je tussen de stoelen een teiltje water zetten, maar dat is optioneel.

Leg vervolgens een dikke plank over de beide stoelen, en ga in het midden staan. Vooropgesteld dat de plank stevig genoeg is gebeurt er... niets! Duh. Wat we hiervan kunnen leren is dat de plank het gewicht van jou keurig verdeelt over de twee stoelen. Er komt geen "gewicht" op de loze ruimte tussen de twee stoelen in.
Leg nu een matras over de beide stoelen, en ga wederom in het midden staan. Guess what? Het matras deukt in het midden in, of klapt zelfs dubbel, en jij... ligt in het wak! Het matras is wel zacht, maar jouw gewicht komt gewoon op de plek onder je terecht, de stoelen dragen niet of nauwelijks mee. Het matras verdeelt de druk totaal niet!
Kennelijk is iets zachts niet in staat gewicht te verdelen, en iets hards wel. Nu is dit geen nieuwe uitvinding: dit is de reden dat men al lange tijd gebruik maakt van een zogenaamde boom in het zadel.

Wat we met deze kennis kunnen doen? Simpel: Allereerst beseffen dat boomloze zadels de druk niet verdelen. Ten tweede beseffen dat het "opvullen" van holtes onder een slecht passend zadel de druk niet verdeelt, en dat je drukpunten evenmin kunt maskeren door er maar een extra sjabrak of pad onder te leggen. Een zadel past... of het past niet.

Dit zette mij wel aan het denken.

sorry voor het lange verhaal.

groetjes

(bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ize]

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:26

Ik denk ook niet dat een boomloos zadel het druk beter verdeeld. Het is net alsof je zonderzadel gaat rijden. Het is dus meer voor de ruiter dan paard denk ik. Maar of het slechter is dan een zadel met boom? Dat denk ik niet. Maar je moet zelf inderdaad een goed balans hebben, ook als je boomloos zadel hebt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:43

Een zadel past of niet. En dan heb je nog een theoretische en praktische kant aan alle dingen. Ik zou wel willen weten hoeveel paarden, welke met boomloze zadels worden bereden, last van drukplekken hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:21

Je hoort er verschillende verhalen over. De 1 bevalt het prima en de ander niet. ik heb al wat verhalen gehoord dat ze de rug van hun paard ermee kapot gereden hebben omdat er niet genoeg ruimte was enzo.
En kennis van mij had dat, die rug lag open.
Maarja zo hoor je ook weer goede verhalen. Ik zelf zou er niet zo snel voor kiezen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:24

Ja maar nu de verhalen van de desbetreffende eigenaren/paarden. Via, via daar kunnen we zo weinig mee. Een mug wordt al gauw een olifant

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:35

Ik heb er een keer mee gereden, en ik vond het super .

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:48

ik heb er ook mee gereden (2 weken) en ik vond het helemaal geweldig. Ik had een testzadel, en als het aan mij zou liggen zou ik er zeker ook 1 kopen! mn zus wil het alleen niet. die vind het niks.
Als je een testzadel aanvraagd (www.boomloosrijden.nl volgens mij)
Je meot er wel "open" voorstaan als je hem gaat uitproberen. ALs je er al op gaat zitten met een idee van ik vind het niks, dan zal je ook zeker niet lekker zitten en rijden.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:54

Een bare back pad is toch wel wat anders dan een boomloos zadel.
Een bare back pad is bedoeld om eens gewoon rond te hobbelen zonder zadel, een boomloos zadel is een zadel wat de druk wat meer opvangt.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:07

Er zijn hier heel wat topics over boomloze zadels.... en ook genoeg websites dus ik zou zeggen lees dat eens door... daarnaast kun je inderdaad een testzadel aanvragen.

mijn mening: een boomlooszadel is nog altijd beter dan een niet passend boomzadel. Het klopt inderdaad dat het zadel de druk niet verdeeld daarom moet er ook een speciale pad onder. Ik denk zeker dat je van een boomlooszadel een goede zit krijgt, wel moet je kijken of het bij jou en bij je paard past en welke maat zadel je paard nodig heeft en welke jij nodig hebt (dat is bij mij dus het probleem: een van mn paarden heeft een redelijk korte rug en zou dus bijv een barefoot maat 1 moeten hebben. Ik heb er een geprobeerd maar gezien mijn lengte zit ik bij een maat 1 met mn bovenbenen tegen de pommel).

En je moet je ook bedenken dat wanneer je gaat lichtrijden je gewicht op een klein stukje van de rug van je paard komt... omdat er geen boom is die het over het hele zadel verdeeld.. dus een wat zwaardere ruiter kan denk ik beter zoveel mogelijk doorzitten.

Al met al vond ik het wel heerlijk zitten, veel contact met mn paard en die liep ook heel ontspannen, maar heb toch uiteindelijk gekozen voor iets anders.. misschien over een tijdje als zadel voor bosritten e.d.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:15

Ik rijd boomloos. Ik heb een Startrekk.

Dit rijdt zalig! En eindelijk een zadel wat mijn paarden past!

voor meer info:
www.buitenzinnig.nl

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:31

Vraag eens een testzadel aan en vel je eigen oordeel of het wat is voor jou en je paard.
Ik en mijn paarden willen in elk geval niets anders meer, het is echt een wereld van verschil!!

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:24

hey,

dat je zegt dat het voor je paard niet anders is is helemaal fout!!
het ligt degelijk anders op je paard en het rijdt echt heel anders voor het paard EN ruiter. als ik met mijn vzh zadel aan kom lopen ( dus met boom ) loopt ie alle kanten op en wil hij het zadel niet op zijn rug hebben omdat hij het gewoon niet lekker vindt zitten, het zit hem allemaal maar te strak en dat soort dingetjes...nu had ik dus een testzadel aangevraagd en de 1x ziet ie het verschil niet en loopt ie een beetje weg enzow maar al niet zo erg en de 2x dat ik het boomloze zadel erop legde stond hij gewoon doodstil en keek ie mij aan met zijn oren naar voren...het ligt dus degelijk anders dan een vzh zadel. het is net zoals CSAArabians zegt: een wereld van verschil en ik wil ook niks anders meer! alleen jahh het was een testzadel dus die van mij heb ik besteld maar hij komt pas in mei uit ( de barefoot ocean blue ) ik kan niet wachten totdat ik hem heb.

enne ik rijdt op mijn stage ook met een barebackpad en dat is gewoon bijna alleen maar een dekje waar je op zit...dan moet je echt een goeie balans en zit hebben als je daar op wilt gaan rijden. dat ligt het beste op het paard...is misschien nog wel beter dan een zadel denk ik maargoed....

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:46

Dan heb ik goed nieuws : als het goed is ontvang ik de eerste exemplaren van de Ocean Blue eind maart

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:50

ohhww vet coowl misschien hun dan ook wel

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:51

Als ik ze heb , stuur ik de jouwe meteen door

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:54

owke ik krijg hem bij equixantos in beilen daar heb ik hem besteld

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:49

Ik rij al een tijd met een Barefoot, en kan er alleen maar goede dingen over zeggen
Het rijd heerlijk idd, maar ook aan mijn paard merk ik dat ze het fijner vind, idd omdat ze bij een zadel met boom gaat lopen en vervelend gaat doen met opzadelen en opstijgen (was een op maar gemaakt zadel btw). Ook is ze veel korter in de gangen, heeft moeite met aangalopperen, waar ik met mijn boomloos niks van merk.
Maar je moet er idd wel een goede pad onder hebben, met inlages, die wel de druk verdelen want dat doet het zadel zelf idd niet (maar dat zal je een leverancier ook niet horen zeggen als het een goede is). En voor een paard waar de ruggengraat erg duidelijk is zegmaar zal het misschien ook niet al te comfortabel zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:18

ik heb een vraagje.

ik ga een testzadel aanvragen,maar als ik naar alle foto's kijk vraag ik me toch wat af...

op de foto's lijkt het namelijk net alsof je met je dijbeen op de stijgbeugelriem zit, klopt dit?
de foto's op de site van boomloosrijden.nl lijken me dit namelijk wel te zien, heb je daar geen last van?

en nog eentje:
als ik een testzadel krijg, waar moet ik allemaal op letten dat het goed past?

hopenlijk kan iemand me daar wat meer over vertellen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:03

In principe is een boomzadel beter dan een boomlooszadel vind ik, qua druk verdeling enzo, maar dat geldt alleen voor een perfect passend boomzadel. En dat is dan meteen weer het probleem, elke rug is anders een bomen hebben meestal standaart maten. Als je dan na lang zoeken, passen en misschien wel maatwerk een perfect passend zadel hebt veranderd je paard weer qua bouw (spieren enzo) en past het zadel niet meer perfect.
Met een boomloos zadel heb je hier geen last van, die blijft 9 van de 10 keer gewoon passen, ook als je paard veranderd qua bouw.
En dan is een boomlooszadel dat de druk minder verdeeld beter dan een niet perfect passend boomzadel

Ik ben super tevreden met mijn zadel. Anouar loopt er heerlijk ontspannen mee en ik zit er ook lekker op.

ellepel schreef:
ik heb een vraagje.

ik ga een testzadel aanvragen,maar als ik naar alle foto's kijk vraag ik me toch wat af...

op de foto's lijkt het namelijk net alsof je met je dijbeen op de stijgbeugelriem zit, klopt dit?
de foto's op de site van boomloosrijden.nl lijken me dit namelijk wel te zien, heb je daar geen last van?

De beugelriemen zitten idd verder naar achteren. In begin moest ik daar heel erg aan wennen, maar nu vind ik het prettiger. Je hebt net even een andere, betere, balans daardoor. Als ik nu op een gewoon zadel zit gaan m'n benen helemaal naar voren.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:34

het verhaal van lucienne zet me wel aan het denken, voor zover ik dat nog niet deed. ik vind het een heel logisch verhaal!
ik vind de bearfoot heerlijk zitten, heb het van een stalgenootje gepast en voor zover ik kan zien, ligt het ook goed met mn paardje, maar ik durf het niet aan.
omdat ik zelf een behoorlijk zwaar gewicht ben en de extra dikke/goede pads voor boven de 70 kilo zijn, vind ik dit niet goed genoeg, aangezien ik ruim boven die 70 kilo zit.

verder vind ik het link dat de ruggengraad niet 100% vrij ligt en het zadel ook drukt op de schoft.

ik ga wanneer het weer weer iets beter is een testzadel aanvragen en het dan eens heel goed uitproberen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:50

Ik heb een zwaar trekpaard met een onmogelijk figuur om een zadl voor te vinden, een bekende zadelmaker zei ooit: ga maar mennen, hiervoor is geen zadel

Ik heb nu mijn 3e boomloze zadel, op maat gemaakt dit keer (MIJN maat: 19 inch), een Torsion en ik heb ook een barebackpad voor warme dagen
Deze 2 blijven wel boven itt boomzadels die bij de minste zijsprong aan de zijkant hingen

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:52

Ik heb een vraagje, ik heb pas een randoll's gekocht en in de ruitershop hebben ze me een wolletje aangeraden voor er onder te leggen, maar daar ben 'k niet tevreden over omdat ik de ruggengraad van het paard door het zadel voel... Nu ben 'k van plan om een speciale pad te kopen zoals die op de website van barefoot worden afgebeeld... Maar ik ben aan het twijfelen tussen de sympanova Grandeur pad en de standaard grandeurpad... De sympanova is slipvast en koeler voor de rug... Eigenlijk zou'k het liefst van al de physiopad willen, maar daar is m'n geldbeugel wat te klein voor.... Welke kunnen jullie me aanbevelen en wat zijn jullie ervaringen hiermee? Heb een redelijk stevig gebouwd warmbloedje, met iets of wat schoft, 1m70 groot en ben zelf 1m55 en weeg 60-65 kilo.