Bitloos rijden met een paard met ademhalingsproblemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Bitloos rijden met een paard met ademhalingsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:01

Hallo bokkers,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik ben aan het overwegen om bitloos te gaan rijden, vanwege ademhalingsproblemen van mijn paard. Het rijden bestaat uit een paar stukjes rechtuit draven en de rest voornamelijk stap (maximaal half uur), vanwege zijn artrose. Ik heb soms het idee, ondanks dat ik het meest vriendelijke bit gebruik wat er is, dat dit hem in de weg zit met ademhalen (trust flexisoft, dunste variant). Hij heeft een stofallergie. Hij hoest eenmalig bij het aandraven (alleen onder het zadel, aan de longeerlijn niet en in de paddock ook niet). Zijn longen zijn schoon, alleen zijn luchtpijp niet. De dierenarts is vanaf dag 1 al betrokken vanaf dat hij dit liet zien en alle nodige maatregelen om stof te verminderen zijn genomen.

Zou bitloos rijden hem kunnen helpen denken jullie? Ik heb meerdere hoofdstellen bekeken en de werking uitgezocht. Ik vind veel hoofdstellen veel druk geven op het hoofd en dat is juist wat ik niet wil. Hij is giga gevoelig in de mond en op zijn hoofd. Elke vorm van druk op het hoofd remt hem af. Een kaak en kingekruist hoofdstel geeft op meerdere punten druk of laat niet los, als je zelf de druk eraf haalt. Ik zie dat een sidepull nog het meest vriendelijke is, maar vraag me af of deze niet gaat schuiven. Bij mijn huidige hoofdstel heb ik geen sperriem, gebruik trust flexi soft (dunste variant) en heb heel weinig druk. Een bosal zou eventueel wel een optie kunnen zijn. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hierin. Welke merken zijn hierin goed? Wat zijn de voor en nadelen?

BoktVerlaten

Re: Bitloos rijden met een paard met ademhalingsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

Ik wilde ook al zeggen, de bosal. Die geeft aleen wat druk op de neus, in de zin van de plek waar hij ligt voelt je paard. Verder eigenlijk geen noemenswaardige druk.

Bij andere hoofdstellen zul je iets mee drukpunten hebben. Maar met een heel los teugeltje valt dat misschien ook wel mee

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:00

Paarden halen geen adem door hun mond, alleen door hun neus. Een bit zou dus geen invloed moeten hebben op de ademhaling. Een neusriem/sperriem wel.
De meeste bitloze optomingen oefenen druk uit op de neus, en beperken dus daarin ook de luchtweg.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:05

noukie12 schreef:
Paarden halen geen adem door hun mond, alleen door hun neus. Een bit zou dus geen invloed moeten hebben op de ademhaling. Een neusriem/sperriem wel.
De meeste bitloze optomingen oefenen druk uit op de neus, en beperken dus daarin ook de luchtweg.

Dat wilde ik inderdaad ook aangeven.
Je zou zonder neusriem kunnen proberen of dat wat doet.
Bosal e.d. zijn inderdaad om zonder contact teugel te rijden dus zullen bij goed gebruik ook minimaal druk geven.

Maar het kan hem juist ook zitten in de buiging van de hals bij nageeflijk lopen.
Dat daarmee door de bestaande problemen de luchtpijp wordt getriggert.
Als dat zou is zou ik naar een houding gaan zoeken die het minste belemmering qua ademhalen op levert.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:12

noukie12 schreef:

Ook een bitloos hoofdstel beperkt de luchtwegen niet, alleen als die verkeerd laag is afgesteld. Deze moet namelijk op het benige deel van het hoofd liggen en niet op het zachte deel waar de luchttoevoer zit.
Een sperriem of lage neusriem kan het idd wel beperken als deze te strak zit over het zachte deel van de neus.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

Een bitloos hoofdstel geeft altijd ergens anders druk, als ik je verhaal zo lees klinkt dat voor mij juist als het tegenovergestelde van wat je zoekt.

Zoals Noukie al zegt, een paard ademt door zijn neus. Niet door zijn mond. Elke vorm van bitloze optoming zit rond de neus.
Hoe doet die het op een bit met echt alleen een kopstuk eraan? Dit idee. https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... gKdTfD_BwE

Of misschien zelfs nog wel de FRA Trabal? Alhoewel dat altijd wel een beetje een vreemd ding is.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:28

noukie12 schreef:

Goed om te weten. Mijn neusriem zit heel erg los. Je kan er meer als 3 vingers tussen doen. Ik heb geen sperriem.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:29

c_alsemgeest schreef:
noukie12 schreef:

Bosal e.d. zijn inderdaad om zonder contact teugel te rijden dus zullen bij goed gebruik ook minimaal druk geven.

Maar het kan hem juist ook zitten in de buiging van de hals bij nageeflijk lopen.
Als dat zou is zou ik naar een houding gaan zoeken die het minste belemmering qua ademhalen op levert.

Momenteel stappen we alleen een half uurtje aan de lange teugel. Het is inderdaad als je hem oppakt. Dat triggert zijn luchtpijp.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:32

Afbeelding

Dit is het hoofdstel wat nu gebruikt wordt. Hij zit vrij los, want ik ben geen voorstander van een aansnoerriem of een strakke neusriem.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Ik zie niet helemaal hoe bitloos een oplossing voor je probleem is.
Maar als de vraag wel is welke simpele bitloze optoming bevalt: https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... an-fortuin

Kun je gewoon een je huidige hoofdstel maken. En ik vind hem fijn omdat hij zo mooi breed is en een fijne mate van flexibel/stevigeheid heeft. Daar was ik niet altijd over te spreken bij andere sidpuls. . Teugelvoering is ook prettig.

Hier zie je hem in actie: https://www.instagram.com/p/DIRq_Ixih6h/
het heet formeel een hackamore maar op deze manier zie ik dat er niet echt aan af.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:14

Probeer het eens uit met een aansluitend stalhalster. De ringen op de zijkanten : sidepull. De ring onder de kin = bosall

Niet ideaal, want een halster gaat schuiven, maar wel prima om eens uit te testen of je een rem en een stuur hebt of niet en of hij wat gevoel op zijn neus aankan.

Edit: ik gok, als je hem oppakt dat hij de neiging heeft om achter de teugel te kruipen en zich daardoor vlak achter de kaak opkropt. Dit is dan gewoon een rijtechnisch probleem, je kant kijken of die bitloos dat minder doet idd, maar verder is het vooral werken aan de neus eruit te rijden ...

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:33

Duhelo schreef:
Probeer het eens uit met een aansluitend stalhalster. De ringen op de zijkanten : sidepull. De ring onder de kin = bosall

Niet ideaal, want een halster gaat schuiven, maar wel prima om eens uit te testen of je een rem en een stuur hebt of niet en of hij wat gevoel op zijn neus aankan.

Edit: ik gok, als je hem oppakt dat hij de neiging heeft om achter de teugel te kruipen en zich daardoor vlak achter de kaak opkropt. Dit is dan gewoon een rijtechnisch probleem, je kant kijken of die bitloos dat minder doet idd, maar verder is het vooral werken aan de neus eruit te rijden ...

Mijn paard maakt alleen nog senioren ritjes, waar hij eigenlijk vrijwel altijd lange teugel stapt. Heel af en toe pak ik hem wel eens op, maar dat is zelden. Mijn paard wordt door blessures niet meer echt "gereden". Een rij technisch probleem is dan ook niet aan de orde.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:20

Gizeppie schreef:
c_alsemgeest schreef:

Momenteel stappen we alleen een half uurtje aan de lange teugel. Het is inderdaad als je hem oppakt. Dat triggert zijn luchtpijp.

Hier zei je dat het is als je hem oppakt.
Dus als die het niet doet aan een lange teugel is er niet echt een issue lijkt me. Als die het enkel doet bij teugels op maat dan komt het waarschijnlijk omdat hij zich enigszins opkropt en blokkeert achter de kaak.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:39

Hier ook een paard met ademhalingsproblemen. Wel andere type problemen (afwijkend strotklepje). Maar vanuit de kliniek werd ons aangeraden om met een mexicaanse neusriem te rijden, deze zou ademhaling makkelijker maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27 min geleden

Ik denk niet dat het gaat helpen, het hoesten met aandraven is een hele normale reactie om de luchtwegen vrij te maken. Als jouw neusriem niet te strak zit moet dat bit niet in de weg zitten.