Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
noukie12 schreef:Paarden halen geen adem door hun mond, alleen door hun neus. Een bit zou dus geen invloed moeten hebben op de ademhaling. Een neusriem/sperriem wel.
De meeste bitloze optomingen oefenen druk uit op de neus, en beperken dus daarin ook de luchtweg.
noukie12 schreef:Paarden halen geen adem door hun mond, alleen door hun neus. Een bit zou dus geen invloed moeten hebben op de ademhaling. Een neusriem/sperriem wel.
De meeste bitloze optomingen oefenen druk uit op de neus, en beperken dus daarin ook de luchtweg.
c_alsemgeest schreef:noukie12 schreef:Paarden halen geen adem door hun mond, alleen door hun neus. Een bit zou dus geen invloed moeten hebben op de ademhaling. Een neusriem/sperriem wel.
Dat wilde ik inderdaad ook aangeven.
Je zou zonder neusriem kunnen proberen of dat wat doet.
Bosal e.d. zijn inderdaad om zonder contact teugel te rijden dus zullen bij goed gebruik ook minimaal druk geven.
Maar het kan hem juist ook zitten in de buiging van de hals bij nageeflijk lopen.
Dat daarmee door de bestaande problemen de luchtpijp wordt getriggert.
Als dat zou is zou ik naar een houding gaan zoeken die het minste belemmering qua ademhalen op levert.

Duhelo schreef:Probeer het eens uit met een aansluitend stalhalster. De ringen op de zijkanten : sidepull. De ring onder de kin = bosall
Niet ideaal, want een halster gaat schuiven, maar wel prima om eens uit te testen of je een rem en een stuur hebt of niet en of hij wat gevoel op zijn neus aankan.
Edit: ik gok, als je hem oppakt dat hij de neiging heeft om achter de teugel te kruipen en zich daardoor vlak achter de kaak opkropt. Dit is dan gewoon een rijtechnisch probleem, je kant kijken of die bitloos dat minder doet idd, maar verder is het vooral werken aan de neus eruit te rijden ...
Gizeppie schreef:c_alsemgeest schreef:
Dat wilde ik inderdaad ook aangeven.
Je zou zonder neusriem kunnen proberen of dat wat doet.
Bosal e.d. zijn inderdaad om zonder contact teugel te rijden dus zullen bij goed gebruik ook minimaal druk geven.
Maar het kan hem juist ook zitten in de buiging van de hals bij nageeflijk lopen.
Dat daarmee door de bestaande problemen de luchtpijp wordt getriggert.
Als dat zou is zou ik naar een houding gaan zoeken die het minste belemmering qua ademhalen op levert.
Momenteel stappen we alleen een half uurtje aan de lange teugel. Het is inderdaad als je hem oppakt. Dat triggert zijn luchtpijp.