Zadel verhuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jade2002

Zadel verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:30

Even een vraag aan alle ruiters!

Zou jij gebruik maken van een zadelverhuurservice?

Een goed passend zadel kost veel geld.
Maar wat als je paard nog groeit? Of als je van discipline wisselt?

Ik liep er zelf tegenaan met mijn 4-jarige paard. Hij zou nog flink groeien, dus een duur zadel kopen voelde als weggegooid geld. Ik wist dat ik op een gegeven moment rond zou rijden op een zadel dat niet meer goed past.

Ik zocht naar een plek om een zadel te huren, maar het aanbod bleek heel beperkt.
Dat bracht mij op een idee.

Met zadelverhuur betaal je alleen voor de passervice en de tijd dat je het zadel nodig hebt. Professioneel gepast, veilig en direct beschikbaar.

Denk aan: een zadel dat professioneel wordt gepast in samenwerking met een zadelpasser, altijd een goed passend zadel voor jouw paard, voor een vast bedrag per maand.

•Een jong paard verandert qua rugvorm in de eerste jaren flink.
•Een slecht passend zadel veroorzaakt rugproblemen en gedragsproblemen.
•Huren betekent altijd het juiste zadel, zonder steeds opnieuw te moeten kopen.
•Bevalt het gehuurde zadel niet? Omruilen is mogelijk.
•Het eigen zadel kan worden ingeruild.
•Een tweedehands zadel kopen of je niet meer passende zadel verkopen is veel gedoe.

Wat is jullie mening hierover en wat zouden jullie hiervoor willen uitgeven per maand?
Laat het weten in de reacties!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:34

Het klinkt wel als een leuk idee, maar het heeft wel haken en ogen.
Niet iedereen zal even netjes met het geleende zadel omgaan. Je zal ook iets moeten bedenken voor het geval dat het zadel kapot of zelfs helemaal niet meer terugkomt.

Wat ik er voor zou betalen ehm ja ligt denk ik ook wel aan het soort zadel en de nieuwwaarde van het zadel.

xLiez

Re: Zadel verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:38

Volgens mij heeft countrymill ook zoiets? Iets met jonge paarden programma meende ik!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:39

Dat bestaat inderdaad, ik ken meerdere zadelmakers die een jonge paarden programma hebben waarbij je betaald voor het gebruik maar het zadel niet van jou is.

Jade2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:46

Bedankt voor jullie reactie.

Dat is inderdaad een goed idee om daar naar te kijken!

Op countryhill kan ik op dit moment niks vinden over zadel verhuur.

Sommige beiden het wel aan, maar dan gaat dat vaak via een aflossing of is het bedoeld als een test voor bijvoorbeeld 3 weken.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:49

Ik doe dit met klapschaatsen voor oudste kind. Het is per jaar lease , mocht kind groeien in dat wedstrijdseizoen kan ze ze omwisselen. En wij hoeven dan pas schaatsen te kopen als ze uitgegroeid is.
Ik weet niet of het met zadels bevalt . Ik denk dat er weinig geld op deze manier te verdienen is en teveel tijd kost.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:50

Nee ik zou het niet doen. Ik rij meestal ook iets later in, waardoor je vaak minder verandering hebt. Ja ze bouwen spieren op, maar van een goed zadel kun je de boom laten persen.

Ik denk dat je heel veel zadels nodig hebt om de meeste combinaties te kunnen voorzien. Eisen van ruiter en paard.

Ik denk dat als je het doet je idd goed moet kijken naar de wat als het zadel
Kapot gaat (paard over de kop)
Beschadigd (lekker paarden tanden erin)
Klant niet meer betaald
Niet meer past hoe snel kun je er zijn/ hoevaak ben je bereid te komen
Klant aangeeft dat het zadel nooit gepast heeft en de schade op jouw wil verhalen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:58

Meestal wordt het volgende gedaan: je koopt een (meestal 2ehands) zadel en krijgt een gegarandeerde inruil op een volgend zadel, waarbij een huurbedrag per dag of maand wordt afgetrokken van wat je betaald hebt voor het eerste zadel. Anders kan het gewoon niet uit voor een zadelpasser-/verkoper.
Vaak betaal je 25-35 euro per maand, dus na een jaar ben je toch al snel 300 euro kwijt.
Een wat flexibel aanpasbaar zadel kopen als eerste (2ehands) zadel zal al snel voordeliger zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:00

Ik zou daar geen gebruik van maken.
Ik heb die van mij met 5,5 doorgereden en tussen 5,5 en 7 in totaal 4x van zadel gewisseld.
Hij werd eerst heel veel breder, dus groeide uit de normale Wintecbomen naar Wintec Wide. En toen ging zijn schoft uitgroeien en werd hij weer net wat smaller, terug naar de gewone Wintec maten.
Gelukkig had ik het eerste Wintec zadel bewaard, dus toen hij weer smaller werd de Wintec Wide weer verkocht en nog even door op de Wintec die ik al had.

Uiteindelijk is ook die Wintec verkocht en paste hij in mijn Massimo die ik nog van mijn vorige paard had.

Het nadeel van huren vind ik dat het geld blijft kosten.

Ik heb passende maar niet heel dure zadels gekocht en weer verkocht, daarmee heeft het mij vooral gedoe maar weinig geld gekost, al bij al.

Met huren moet je wel betalen en levert het na afloop niets op, dus voor mij zou dat niets zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:00

Goed plan maar best ingewikkeld, daarom wordt het ook niet heel veel aangeboden.

De verhuurder moet flinke kosten incalculeren voor reparaties en 'nieuw-uitstraling' (want het moet aantrekkelijk zijn), en een flinke voorraad hebben om ook echt passende zadels te kunnen aanbieden voor verschillende typen paarden, verschillende modellen mensenbillen en verschillende wensen ('het moet wel een cognac springzadel zijn'). Maakt dat je behoorlijk moet rekenen voor het uit kan en voor dat bedrag kan je ook steeds een gebruikt zadel aanschaffen en doorverkopen. Wel ook gedoe maar dan bezit je wel steeds een zadel

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:46

Ik zou het niet doen!
Teveel gezeur en gedoe, ook moet je het als verhuurder ook je zadels behoorlijk gaan onderhouden en tijdig bij gaan vullen etc.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:45

Ik heb specifiek gekozen voor een zadel met een verwisselbare boom. Mijn pony kocht ik als 5 jarige, zadelmak, en ze heeft de afgelopen jaren spieren flink opgebouwd. Ieder jaar een grotere boommaat. Afgelopen jaar zware blessure gehad, en weinig gedaan, daarop 1 boommaat terug, maar ik verwacht dat ze dit jaar weer 1 groter zal gaan.

Bij huren vind ik het een groter risico met goed passend maken op het paard, en schade rijden...ik ben fanatiek bosruiter, door regen en door struiken. :j