Brede beugelriemen, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Brede beugelriemen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 17:28

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met brede beugelriemen op een dresuurzadel? En welke heb jij?

Ben heel benieuwd of het echt verschil maakt in de stabiliteit en voor je balans, maar ken zelf niemand die ze heeft. Online zie ik ook dat de maat lastig is voor een dressuurzadel, omdat het gebruikelijker is bij het springen.

Bedankt voor het delen van je ervaring!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:35

Zal ik maar aftrappen? :')

Ik vind ze rete irritant. Moet het nageven, ze stabiliseren inderdaad als een malle. Maar ik rij liever niet met het gevoel dat mijn been onbewegelijk is.
Ik ben wel heel zeikerig mbt bewegingsvrijheid, ik vind diepe zit, knieblokken, etc ook echt niets. De enige reden dat ze er nog op zitten momenteel is omdat ik nog geen alternatieve mono beugelriemen heb en nog niet weet hoe ik ze er weer fatsoenlijk af ga krijgen (ik heb ze gekocht met korting omdat het bovenstuk iets te klein was gemaakt waardoor ze lastig op het zadel gaan). Ik heb de brede mono beugelriemen van EDIX.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 19:34

Omdat ik de overstap naar een gangenpaard heb gemaakt
rij ik niet meer met een veelzijdigheidszadel.
Waardoor ik voor mijn evenwichtsproblemen meerdere aanpassingen nodig heb
om te kunnen rijden in het dressuur zadel waaronder de brede beugelriemen.
Het geeft mij meer stabiliteit samen met de jodhpur broek met volledige
(van suede zitvlak en gehele beenlengte) grip, de equi D's en stijgbeugels.

Beugelriemen van het merk Eric Thomas en gekocht bij Agradi

:wave: Mocht iemand nog de strip met klittenband hebben van de equi D's
en niet gebruiken zou ik deze graag over willen nemen :))
Heb inmiddels 2 IJslanders en 2 zadels.

Groet Karin.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 19:45

Ik heb sinds kort de bruine van Eric Tomas Concept.
Qua maat is het echt puzzelen.
Ik heb de maat M voor mijn springzadel en dan heb ik nog 3 gaatjes over om langer te maken (ik ben 1.65)

Ik heb de zwarte maat L in bestelling maar helaas lange levertijd (juni)

Ik merkte in springzadel wel echt veel verschil met hoe stiller mijn benen waren. Ik had niet idee dat ik beperkt werd ermee
Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-26 17:12

Bedankt! Ik heb brede beugelriemen van Norton besteld om te proberen. Deze: https://agradi.nl/products/norton-stijg ... clEALw_wcB

Ik heb maat L genomen, maar hoop dat ze lang genoeg zijn. Lees in de reviews veel dat ze erg kort vallen. In de tekst staat dat L 59 centimeter is, maar goed. Is dat op het langst of kortst? Ik heb nu normale dubbele beugelriemen en die heb ik vanaf de beugelhaak gemeten op ca. 62 cm lengte tot aan de beugel.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 17:23

Ik heb brede beugelriemen van EDIX en ik wil niks anders meer :) Voor mij helpt het wel met mijn balans en stillere onderbenen, maar perfect is het nog niet. Ik heb ze op mijn dressuurzadel en barebackpad, ben 1.81m lang en zit op de een na laatste gaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 17:44

Ik heb ook de brede beugelriemen van Norton en ben er zelf heel tevreden mee (heb ze voor ongeveer een jaar). Ik combineer ze met mijn dressuurzadel en beugels die 90 graden gedraaid zijn. Gewoon voor comfort, ik heb niks lichaamlijks maar wel soms een jolig jong paard en alleen een bos om in te rijden.

Had toen maat M genomen, met korte pootjes toch wel de juiste beslissing en op de gok want de maten zijn echt super vaag. :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 17:45

Ik heb ze ook, ik geloof van Anatomica.
Ik vind ze super fijn!

Fijn dun en heel stabiel.
Bij die van mij gaan ze per 5 cm langer.
Ik heb 55-65 cm.
Ik had eerst 50-60 meegenomen, omdat 55-65 niet op voorraad was.
Maar ze waren voor mijn benen te kort en ze kwamen met de gespen net op mijn zweetbladen ipv eronder.
Met 55-65 cm gaat het precies goed.
Met mijn dressuurbeugels zit ik op 61 cm, met mijn buitenrijdbeugels met extra breed voetbed en korf zit ik op 62 cm en de gespen glijden mooi onder de zweetbladen.

Friezenkind

Re: Brede beugelriemen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 21:51

Ik heb de pro jump van BR 43/52 cm ben zelf 160cm. Ze hangen prima op mijn dressuurzadel, gesp komt net onder mijn zweetblad uit, wat bijna onmogelijk was voor ‘normale’ mono beugelriem, vooral als ik een of twee gaatjes korter moest op buitenrit of klein sprongetje.

Ik vind ze geen extra stabiliteit geven met rijden, maar ik had daarvoor al een stabiele zit en volgens mijn instructeur extreem stille benen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 07:35

Wat interessant! Ik kende dit niet. Zou hij voor mijn enorm lange benen ook stabiliserend werken? Omdat mijn benen zo lang zijn, is voor halverwege mijn kuit en naar beneden veel ruimte tussen been en paard. Daardoor heb ik het idee dat mijn benen in zijn geheel wat losser en sneller wiebelig/ beweeglijk zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-26 08:06

SunnyHorse schreef:
Wat interessant! Ik kende dit niet. Zou hij voor mijn enorm lange benen ook stabiliserend werken? Omdat mijn benen zo lang zijn, is voor halverwege mijn kuit en naar beneden veel ruimte tussen been en paard. Daardoor heb ik het idee dat mijn benen in zijn geheel wat losser en sneller wiebelig/ beweeglijk zijn.

Dit hoop ik ook! Ik ben niet extreem lang, maar mijn paard is breed/rond. Daardoor hangt mn been vanaf halverwege mijn kuit echt los van mijn paard. Ik hoop dat het voor mij iets eenvoudiger wordt om mijn balans gelijk te houden.

De beugelriemen zijn gisteren binnen gekomen, maar Agradi heeft er maar eentje opgestuurd ipv de set... Hoe krijg je het voor elkaar? _O-

De beugelriem voelt wel heel goed. Ik denk dat de lengte ook goed is, maar heb het nog niet getest.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:32

Wat gek, 1 beugelriem. Snap dat het testen dan lastig gaat. Als de set compleet is en je gaat testen: ben heel benieuwd!

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:02

mavantos schreef:
SunnyHorse schreef:

Dit hoop ik ook! Ik ben niet extreem lang, maar mijn paard is breed/rond. Daardoor hangt mn been vanaf halverwege mijn kuit echt los van mijn paard. Ik hoop dat het voor mij iets eenvoudiger wordt om mijn balans gelijk te houden.

De beugelriemen zijn gisteren binnen gekomen, maar Agradi heeft er maar eentje opgestuurd ipv de set... Hoe krijg je het voor elkaar? _O-

De beugelriem voelt wel heel goed. Ik denk dat de lengte ook goed is, maar heb het nog niet getest.

Dat is agradi bij mij dus ook al overkomen. Ik kreeg toen ook een enkele binnen -O- helaas voor mij was dat blijkbaar de laatste van de voorraad dus heb ergens anders toen een nieuwe set besteld. Heb nu 2 rechters en 1 linker beugel riem. :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:23

MariskaFally schreef:
mavantos schreef:

Dat is agradi bij mij dus ook al overkomen. Ik kreeg toen ook een enkele binnen -O- helaas voor mij was dat blijkbaar de laatste van de voorraad dus heb ergens anders toen een nieuwe set besteld. Heb nu 2 rechters en 1 linker beugel riem. :')

Ik heb een linker ontvangen, dus misschien kunnen we nog wat betekenen voor elkaar _O-

Alle gekheid op een stokje: als het goed is hebben ze de rechter gevonden in het magazijn en krijg ik die vandaag bezorgd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:31

Waarom stabiliseert dit systeem zo goed?
Omdat het breed is, ja duh. Maar wat is de werking?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:38

rien10 schreef:
Waarom stabiliseert dit systeem zo goed?
Omdat het breed is, ja duh. Maar wat is de werking?

Ik gok dat door de breedte het vaster/meer klem onder je been ligt en minder wiebelig is doordat het materiaal breder is?

Ik heb geen idee, maar dat klinkt me logisch. Moet het nog gaan ondervinden.

Overigens gavan mijn veiligheidsbeugels met stuk breder voetbed dan reguliere beugels mij ook al veel meer steun dan ik eigenlijk had verwacht. Ik kocht ze echt voor de veiligheid, maar dat ik meer balans heb door de beugels is inmiddels bijna nog een groter pluspunt :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

Stabiliseren zal komen door de breedte , je drukt ze zelf meer tegen je zweetblad aan .
Ik heb ze gekocht bij Emmers ruitersport van het merk LJ
Die zien er kwalitatief goed uit en de prijs was beter als van Edix.
Scheelt zomaar €35 op een set .
De zwarte hebben ze wel apart moeten bestellen .
Heb maat L aan dresuur zadel .
Zit 3e gaatje
Ben 171 lang

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:56

mavantos schreef:
Ik heb een linker ontvangen, dus misschien kunnen we nog wat betekenen voor elkaar _O-

Alle gekheid op een stokje: als het goed is hebben ze de rechter gevonden in het magazijn en krijg ik die vandaag bezorgd.

Bij mij konden ze helaas de andere niet vinden. Had een maatje M maar bleek helaas net geschikt voor mijn dressuurzadel. Maar L is voor mijn 'korte' benen eigenlijk net te lang op zn kortst. Heel frustrerend want vind de beugels wel heel erg fijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:37

MariskaFally schreef:
mavantos schreef:

Bij mij konden ze helaas de andere niet vinden. Had een maatje M maar bleek helaas net geschikt voor mijn dressuurzadel. Maar L is voor mijn 'korte' benen eigenlijk net te lang op zn kortst. Heel frustrerend want vind de beugels wel heel erg fijn.

Ik heb de nieuwe beugelriem vandaag ontvangen, maar aan de bovenkant staat nu bij allebei een L. Ze lijken wel verschillend? Staat die L nu voor Large of links? Hoe is dat bij die van jou?

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

L is large=maat en aan de andere kant zou dan een R en L moeten staan

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:59

Saaams schreef:

Er staat nergens een R en L :')

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:06

mavantos schreef:
Saaams schreef:

Er staat nergens een R en L :')

Je had wel een L maat besteld of heb je 2 linker gekregen?
Ik heb die van mij nieuw in de auto liggen dus ik kan morgen voor je de foto maken

Maar mijn Eric Tomas riemen hebben dus aan de ene kant de maat en de andere kant of ze L of R zijn

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:13

Het zijn beugelriemen in maat L, maar er is nergens een andere L/R te vinden dan die ik op de foto heb staan. Heb dus ook geen idee hoe ze moeten _O-

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

mavantos schreef:
Het zijn beugelriemen in maat L, maar er is nergens een andere L/R te vinden dan die ik op de foto heb staan. Heb dus ook geen idee hoe ze moeten _O-

Je ziet het als je even inzoomt.

Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:24

Daar staat bij mij dus op beide L.

Afbeelding

Het lijkt wel alsof het een linker en rechter is overigens

Afbeelding