Welk bit voor een welsh?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

Welk bit voor een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:01

Voor een welshpony van 1,20 zoek ik een passend bit. Hij heeft wat weinig ruimte in de mond, trekt z'n tong naar achteren en maakt een snurkend geluid. Het bit zit denk ik te strak over de tong. Hij heeft nu een dubbelgebroken anatomische watertrens. Andere simpele trensjes zitten 'm ook niet lekker. Herkent iemand dit probleem en wat kan ik nu proberen? Wellicht iets met een tongboog?

Dennis

Re: Welk bit voor een welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:31

Hoe dik is het bit wat je nu hebt?

Voor mijn shetten probeer ik max 12mm te gebruiken.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:36

Dennis schreef:
Hoe dik is het bit wat je nu hebt?

Voor mijn shetten probeer ik max 12mm te gebruiken.

Die ik nu heb is 14 mm zie ik. Daar is dus nog winst te behalen!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Je kunt dan eens kijken naar de Trust Pony bitten, die zijn ook dunner! Voor mijn ponies van net geen 120cm zijn de 14mm ook te dik, of wordt iets te breed op de lagen zegmaar.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:49

Mss eens een osteo laten komen. Vaak toch problemen met tongbeen of issues elders in het lichaam.
Verder is het een Welsh, dus is zijn mond/gebit goed? Geen onder-overbeet, niet aan het wisselen?
Heeft hij een laag gehemelte? Dikke tong etc

Uiteraard kan je gaan voor van die bitjes zoals trust, met een tongboogje of het gaan zoeken in andere materialen (kunststof, rubber, leder), Water of bustrens, enkel en dubbelgebroken.
Maar als het enkel dat tong issue is, en geen dikke tong of laag gehemelte, dan is dat meestal een gevolg en niet de oorzaak.

Baileyi
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

Ik heb de pony versie van een myler level 2. Die heeft lichte tongvrijheid. Mijn pony vindt het echt heel fijn, hij moest wel echt eventjes wennen in het begin. Via de website waar ik hem van had kon je hem 4 weken testen. Dat was heel fijn want pas na een week of 2 begon hij er echt aan te wennen. Nu rijd ik er al een half jaar mee en ik wil niet meer anders.

LaDonna75
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 32 min geleden

Je zou een bitfitter kunnen laten kijken?