Therapy Transport beschermers, welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Therapy Transport beschermers, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:52

Omdat ik binnen kort mijn pony lang (5 uur) op de trailer moet hebben ben ik opzoek naar een soort therapy transportbeschermers voor achter, maatje pony/cob.

Ze heeft redelijk snel last van wat dikke benen en nu dacht ik dus als ze lang op de trailer moet staan haar misschien te gaan ondersteunen.

Maar zie door de bomen het bos niet meer, moet dus leverbaar zijn in een kleine maat, niet de hoofdprijs, liefst tweedehands te koop zelfs en dus geschikt voor op de trailer en langere tijd om houden.

Wie heeft er ervaring en advies?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Ik zou gaan voor de zogenaamde stable boots. Die hoef je overigens niet in therapie variant te kopen, want dit soort beschermers zelf helpen al tegen dikke benen. Als je paard hoefijzers hebt kun je er eventueel nog springschoen onder doen, zodat de hoeven en ijzers nog wat meer beschermd worden.

Dat zijn dit type beschermers: https://www.ej.nl/transport-en-stal-boo ... cAQAvD_BwE

Hier in maat pony: https://agradi.nl/products/hb-stal-tran ... FsQAvD_BwE

Maar je hebt ze van andere merken ook goedkoper hoor ;)
Laatst bijgewerkt door mavantos op Gisteren, 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:01

Staat je paard normaal met beschermers op de trailer? Het lijkt mij erg warm om 5 uur lang beschermers om te doen. Ik snap je punt, maar ik denk dat je meer kwaad dan goed doet. Als je er bent zou ik gewoon goed stappen, dan is het ook zo weer weg lijkt me?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

Enige waar ik aan zou kunnen denken is dan back on track.
Wat je ook kan laten doen is iemand vragen een lymfedrainage behandeling te geven voor je vertrek en evt te tapen ( maar, dan moet je paard comfortabel zijn met tape op het lijf. Zelf heb ik mixed feelings wbt tape).

Nadeel van beschermers is dat ze uiteindelijk ook juist tegenwerkend zijn aan goed stromen van lymfe, dus iets wat erg strak is zou ik sowieso niet aanraden.
Een compressie kous bijvoorbeeld zorgt er wel voor dat benen niet oplopen ( dat kan niet, omdat ze zo strak zijn) maar tegelijkertijd is dat dus wel echt symptoombestrijding.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:04

Kidde schreef:
Staat je paard normaal met beschermers op de trailer? Het lijkt mij erg warm om 5 uur lang beschermers om te doen. Ik snap je punt, maar ik denk dat je meer kwaad dan goed doet. Als je er bent zou ik gewoon goed stappen, dan is het ook zo weer weg lijkt me?

Dat is idd ook iets waar ik naar kijk, rij normaal met zin niet met beschermers omdat die dingen warm worden op de benen

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:06

Muze schreef:
Een compressie kous bijvoorbeeld zorgt er wel voor dat benen niet oplopen ( dat kan niet, omdat ze zo strak zijn) maar tegelijkertijd is dat dus wel echt symptoombestrijding.

Ik las idd over die kousen ook al dat die niet zo lang om mogen, daarom hier ook de vraag om advies en ervaringen

Muze

Re: Therapy Transport beschermers, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

Ik zou dan eerder zeggen, zet je paard er zonder beschermers op.
En naderhand lekker even stappen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:09

Muze schreef:
Ik zou dan eerder zeggen, zet je paard er zonder beschermers op.
En naderhand lekker even stappen.

Dan was ik sws al van plan, eerst opd e paddock even bijkomen en dan nog even lekker wandelen. Daarna 3 dagen trekken door de Eifel, bij terug komst eerst nog nacht rusten in de paddock voordat ze weer de trailer op moet voor ruim 5 uren.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

SandraWierda schreef:
Kidde schreef:

Dat is idd ook iets waar ik naar kijk, rij normaal met zin niet met beschermers omdat die dingen warm worden op de benen

Dan zou ik het persoonlijk lekker laten zitten :) Ineens een lange rit en dan plotseling beschermers om is misschien niet zo'n goede combinatie

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:11

Geniet van je rit, ik weet zeker dat je veel plezier gaat hebben als je rijdt met de groep die ik vermoed.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:20

Muze schreef:
Geniet van je rit, ik weet zeker dat je veel plezier gaat hebben als je rijdt met de groep die ik vermoed.

Dat gaat zeker goed komen :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

Niet te druk in maken, als je echt bescherming wil zou ik eerder voor gewone beschermers gaan (springschoenen en peeskappen) of gewoon zonder.
Na de rit even tien minuutjes stappen, daarna in de stal of paddock en dan met tussenpozes van een uurtje telkens nog een kwartiertje gaan stappen, dan komt dat wel goed.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:13

Zou je paard op de trailer echt wel dikke benen krijgen, of heb je dat al ervaren? Ik denk dat ze op een trailer toch wel wat bewegen of in elk geval spieren aanspannen en ontspannen omdat ze hun evenwicht moeten bewaren, dus ik zou denken dat dikke benen op de trailer wel mee zullen vallen, zeker achter.
De andere nadelen zijn eigenlijk al opgenoemd, maar ik zou ook zeker geen transportbeschermers o.i.d. omdoen die af kunnen zakken, dan heb je vaak een nog groter probleem. En om nou leesbeschermers om te doen 5 uur lang op de trailer, dat is vragen om te warm en daardoor een peesblessure.
Lekker zonder iets op de trailer en mocht het dan toch wat opgelopen zijn, in een paddockje of even stappen.
Veel plezier in de Eifel!!!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:16

Een paard in rust kan prima met stal bandages of beschermers staan zonder dat dat het enorm warm wordt maar het is natuurlijk wel warmer dan zonder bescherming.

Ik gebruik zelf compressiekousen maar daar staat m'n paard elke nacht in ivm beschadigde lymfebanen dus die is dat gewend.

Maar als je paard rustig staat en dus geen bescherming nodig heeft zou ik lekker de benen op de terugweg in de groene leem of ice clay zetten. Minder kans op opgelopen benen zonder dat het warmte toevoegd.