Oordoppen voor paard ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Oordoppen voor paard ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:48

Hoi allemaal,

Ik heb een paard die helemaal flipt op het geluid van motoren en snelle auto's, maar dan ook echt blinde paniek heeft. Eigenlijk echt super sneu. Om deze redenen durf ik gewoon geen buitenrit te maken, want als ik dus iemand tegen kom die bewust gas geeft heb ik een enorm probleem. Ik zit dus te denken aan oordoppen of van die dempende oornetjes.

Heeft iemand hier ervaring mee? :)

ciao_bella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:53

Mijn stalgenoot heeft een oornetje met van die dempende oortjes. Werkt top. Haar paard was anders heel alert en amper te rijden op concours ivm de drukte en de prikkels en met heeft ze een veel relaxter paard.

Het neemt de schrikactie niet volledig weg natuurlijk maar wel het scherpe randje.
Kan er iemand met je mee met een heel braaf paard als voorbeeld zodat hij daar ook steun aan heeft?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:48

Oordoppen werken geweldig… stuk minder stress en achterlijke reacties mee…

Ze werken niet allen geluiddempend, ze werken op de een of andere manier ook op visuele prikkels (duwt op 1 of ander drukpunt in het oor waardoor ze rustiger reageren).

Je kunt nog prima met je paard praten dat hoort hij prima.

Wij hebben dat voornamelijk in de jeugdige puber tijd gebruikt :) om even een vicieuze cirkel te doorbreken.

Nu gebruiken we ze nog voor buitenritten omdat hij nog vrij hevig is op groot verkeer sinds hij dacht dat een vrachtwagen hem ging aanrijden in een wegversmalling en we in een greppel beland zijn… de reacties worden milder…

Ik heb de pomms
Laatst bijgewerkt door Neon op Gisteren, 20:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:51

Wat zou dan beter zijn een oornetje of echt oordoppen? Of zelfs een combinatie? :+ Je wil natuurlijk ook niet dat ze helemaal niks horen want dan schrikken ze weer van dingen die ze wel opeens zien maar niet hebben gehoord.

https://www.kramer.nl/Paard/Vliegenbesc ... rzEALw_wcB

Deze van kramer kwam ik tegen en lijkt er zo goed uit te zien, je hebt zo ook veel duurder maar wat nou precies het verschil is? De omschrijvingen zijn namelijk nagenoeg gelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

In het begin hebben we dit een poos gedaan bij Tante Taart. Gewoon een simpel oornetje (van hooguit 2 tientjes) met dichte oren en watten in d'r oren.
Weliswaar vond ze wat van die watten maar dat was simpeler op te lossen dan haar gedoe rondom het verkeer aan de andere kant van de heg.

Ik zou beginnen met zoiets simpels en dat in een gecontroleerde omgeving testen. Werkt dat niet, kun je altijd nog grover geschut inzetten.

Lukasje

Re: Oordoppen voor paard ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:50

Ik deed wel eens doppen en een isolerend oornetje, maar bij een paard dat zo heftig schrikt, weet ik niet of het afdoende geluiddempend werkt?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

Het kan zeker de scherpe randjes er vanaf halen, maar de reactie ansich is een logische respons van een vlucht dier. Wat heb je al ondernomen om hem te leren dat het geluid hem niks doet? In een groep naar buiten? Thuis op het erf en in de bak oefenen met harde geluiden? Esdr therapie?

SaraP83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22 min geleden

Ik heb bij een paard op stal wel eens oordoppen gebruikt omdat hij ook erg heftig reageerde op verkeer.

Het haalde bij hem vooral de scherpe randjes eraf, hij bleef wel opletten maar raakte minder snel in paniek. Helemaal oplossen deed het niet, maar het maakte buiten rijden wel een stuk fijner.

Ik zou zelf eerst iets simpels proberen en kijken hoe je paard daarop reageert.