Passend zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje97

Passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 05:04

Hoi allen,

Ik heb een laesepaard die ik rij met mijn eigen zadel. Deze is nagekeken door een zadelpasser welke zei dat de boommaat goed is, maar wel een correctiepad onder moet om het zadel wat te liften. Paardje heeft namelijk nog geen rugspieren waardoor de ruggengraat wat omhoog ligt in de zadelkamer.

Nu heb ik de prolite tripad eronder liggen, maar in draf en galop komt het zadel aan de achyerkant toch nog erg dicht op de rug. Bij de achoft is er meer dan genoeg ruimte en jn stap kan ik minn zweepje met gemak door de kamer heen krijgen, enkel dat achterate stukje zakt.

Het is een custom zadel en minn zadelpasser is met zwangerschapsverlof. Een andere zadelpasser wil liever niet aan de custom werken. Daarbij is het een tijdelijk laesepaard waarbij ik mijn zadel niet geheel wil laten verstellen. Daarnaast zal hij snel meer spieren gaan krijgen waardoor het zadel weer anders gaat liggen.

Na het rijden zijn de zweetplekken oke aan de voorkand en achterkant en de haren glad. Hij loopt ook heel fijn, maar dit zegt niet alles natuurlijk.

De vraag aan jullie waardoor komt het dat het zadel overal goed ligt maar van achferen te dicht op de rug.
En hoe kan ik dit oplossen. De dikkere inlagers kopen om het zadel nog meer naar boven te liften?

Hoor graag jullie ideeën.

P.s. ik weet dat een hoop bokkers me nu gaan bekritiseren doordat er geen nieuw aangepast zadel aangemeten wordt. Ja dit weet ik en vind ik ook jammer, maar niet mijn paard en moet roeien met de riemen die ik heb. Eigenaar is een boer met zelf nog veel slechtere zadels waar hij echt niet lekker mee loopt, dus wil dit graag passend maken.

Oskarrino

Re: Passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 06:42

Een andere (gediplomeerde) passer laten komen die wel je zadel kan aanpassen. Het is lastig oordelen vanaf een tekst. Of kan je wat foto’s maken wat je bedoelt? Dan nog is het beste om een passer te laten checken :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 06:44

Als je foto's van na het rijden maakt heb je net even wat meer beeld

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:27

Hoe het komt is omdat het zadel niet goed past denk ik..als hij achter teveel op de rug drukt dan is de voorkant vaak te smal.

Maar verder is er weinig zinnigs over te zeggen zo, ik denk ook dat het beste is om een derde zadelpasser te laten komen.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 12:22

Afbeelding

Afbeelding

Veel betere foto's kon ik niet maken. De zadelpassers zeiden dat het zadel juist te breed is voor dit paard en dat er te weinig spier naast de ruggengraat zit waardoor het zadel wat zakt. De achoft ligt 100% vrij. Aan de zweetplek te zien zou het zadel wellicht in het midden ook drukken?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 14:33

Als er zo weinig spier zit naast de ruggengraat zou ik er niet eens op gaan zitten. Het paard draagt je dan met zijn skelet ipv spieren, je kunt dan wachten op rugproblemen bij het paard.

Ik zou eerst grondwerk doen, dressuur aan de hand, lange lijnen, longeren dubbele lijnen zodat hij wat meer spieren kan ontwikkelen en er pas weer op gaan als deze zijn ontwikkeld.

Succes!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 15:06

Dit paard ziet er mager en onbespierd uit... Zie de rib op de tweede foto.

Ik zou gaan trainen vanaf de grond en bespiering opbouwen alvorens er weer op te stappen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 15:25

Zonnetje97 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Veel betere foto's kon ik niet maken. De zadelpassers zeiden dat het zadel juist te breed is voor dit paard en dat er te weinig spier naast de ruggengraat zit waardoor het zadel wat zakt. De achoft ligt 100% vrij. Aan de zweetplek te zien zou het zadel wellicht in het midden ook drukken?

Is dit een oud paard? Of gewoon echt zo extreem onbespierd?

Ik zou eerst met het paard aan het werk gaan aan dubbele lijnen, met dit gebrek aan spier en zo'n omliggende ruggengraat gaat heel weinig echt goed liggen. Dus dat zou ik eerst aan de hand proberen te verbeteren voordat er een zadel op gaat.

Je had een custom zei je? Afhankelijk van wat voor boom je hebt kunnen deze best veel aangepast worden door een erkende fitter, dus wellicht is dat nog een optie als er iets meer spier op zit?

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 19:14

Hij word in juni 6, afgelopen jaar is hij wel gereden, maar niet zo goed. Als 2 jarige ingereden, toen 2 jaar stil gestaan en laatste jaar in de krul gereden (dus drukt hij zijn rug weg) Ik heb hem nu sinds half januari en werk ook al veel aan de longe. Hij krult heel erg op, ook als hij vrij loopt al dit heb ik met rijden al verbeterd naar lang laag waardoor hij aan de longe ook beter begint te lopen.

Mijn custumfitter is nu dus met verlof en een andere had geen plek voor ons. Een niet erkende customfitter wil ik niet aan dit zadel laten zitten ivm garantie (zadel is nog geen 2 jaar oud) vandaar de onderleggen als tijdelijke oplossing.

Er rijd nog iemand op (dochter van eigenaar paard) die echt enkel wil rijden, dus wil het zo goed mogelijk hebben. Verder zal ik meer vanaf de grond gaan werken zoals jullie adviseren.

Nog oefentips om die rugspieren te vebeteren?

Hier nog een foto van hem aan de longe.

Afbeelding

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:29

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:44

Zonnetje97 schreef:
Nu heb ik de prolite tripad eronder liggen, maar in draf en galop komt het zadel aan de achyerkant toch nog erg dicht op de rug. Bij de achoft is er meer dan genoeg ruimte en jn stap kan ik minn zweepje met gemak door de kamer heen krijgen, enkel dat achterate stukje zakt.

Als het zadel wat te ver naar achteren kantelt dan is het meestal zo, dat het aan de voorkant te krap is.
Het zadel moet echt wel iets over de schoft zakken (natuurlijk zonder dat het inclusief ruiter te dicht op de schoft ligt).

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:26

Zou het kunnen dat het paard nog met de lendenen naar boven beweegt? En zo tegen het zadel aankomt? Omdat je aangeeft dat hij aan de voorkant gewend is op te krullen. Vaak gaat dan ook de kont omhoog.
Of misschien past de vorm van jouw boom niet bij de vorm van zijn rug? (in beweging..) Dan krijgt geeneen zadelpasser het echt passend.
In zou inderdaad zoveel mogelijk vanaf de grond doen, eerst leren dat hij zijn neus achterna kan lopen, en nog even puzzelen met inleggers.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 16:08

Zonnetje97 schreef:
Nog oefentips om die rugspieren te vebeteren?

Werken aan dubbele lijnen ipv enkele longe.
En dan goed aan het werk met correcte overgangen, voltes vergroten/verkleinen. En daarbij goed op het ruggebruik en achterbeen letten.

Ook balkjes aan de hand of longe is goed voor het ruggebruik.

Qua rijden/zadel (al ben ik zelf van mening dat dit paard met deze rugspieren eerst spieren zonder zadel en ruiter zou moeten opbouwen :P )
Zadel is van belang dat het echt past en dat er ruimte is en dat het dus nergens knelt om de spieren de kans te geven echt te groeien en daarbij ook ruimte en pasvorm om de schoft en rug te kunnen liften.