Hoe waterdichte dekens onderhouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Hoe waterdichte dekens onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 10:11

Aangezien ik geen recent topic kan vinden en de kennis en middelen ondertussen misschien wel verandert zijn, een nieuw topic.

Wat is nou de beste manier om je waterdichte dekens te onderhouden?

Ik lees veel dingen. Op tijd wassen zodat mest en vuil de waterdichte laag niet kan aantasten, en niet te vaak wassen omdat je dan de waterdichte laag er af wast en naden verzwakt. Ik zie verschillende wasmiddelen voorbij komen, maar ook sprays. Is alleen een wasmiddel voldoende of moet je ook sprayen? Of kun je ook alleen het deken afspoelen en dan sprayen? En wat is dan weer in het verschil tussen zo'n wasmiddel en en een speciaal impregneermiddel?
En doen professionele wasbedrijven nou echt andere dingen of gebruiken ze andere middelen? Of hebben ze vooral een aantal grote wasmachines staan en kan je het ook prima zelf?

Ik hoor graag wat jullie kennis en ervaringen zijn.

BenaLaars

Re: Hoe waterdichte dekens onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 10:54

Mijn succes formule op waterdichte dekens van Rambo en Felix Buhler (altijd ongevoerd/max 50gr)
Deken goed schoon borstelen elke keer voordat je het van je paard afhaalt. Dus zonder harde mest op de deken wassen.

Eerst;
Eenmaal wassen zonder wasmiddel op 30graden met extra water

Dan direct daarna;
Eenmaal wassen met Bucas/Rambo/kramer dekenwasmiddel op 30 graden met extra water

Vervolgens;
Outdoor/impregneer programma met de conditioner/impregneermiddel (bucas/rambo/kramer is om t even)

Dan gaat de deken in de wasdroger op outdoorstand (ja écht waar) om het impregneermiddel te activeren (ongeveer een 20 minuten)

Dan de warme maar nog natte deken uithangen.

Binnen 24uur een brandschone waterdichte deken.

Ik heb een 9 liter miele wasmachine en een 9 liter wasdroger.
Wasmachine gaat na de impregneerspoeling op een onderhoudsprogramma (85g leeg) en is dan helemaal schoon en weer klaar voor huishoudelijk gebruik.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:02

Heel simpel,
Of ik nu dure dekens heb, of een goedkoop huismerk.. Ik was alles zelf.

Eind van de winter gaan ze thuis in de wasmachine (ik heb een 8kg geloof ik)

Op 40graden, lang programma, extra spoelen, met gewoon Jumbo wasmiddel.
Als het programma klaar is doe ik een nieuwe ronde, zelfde programma maar met een flesje Harmisol.

Ophangen, laten drogen en in de kast voor volgende winter.
Zo doe ik het al jaren. Dekens gaan ook al jaren mee, tenzij ze gesloopt worden, maar nooit dat ze niet meer waterdicht zijn.
Ik werk altijd met 0gr regendekens, en indien nodig gooi ik er een liner onder. Zo kan ik alles ook thuis in de wasmachine houden.

1x een dure bucas gehad, ik dacht doe die naar een paardendeken wasservice. Deken niet meer waterdicht.. Tja... :+

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:12

De waterdichte laag bij outdoordekens zit aan de onderzijde. Ligt dus op/tegen het paard aan. Je kunt zo'n deken hoogstens waterafstotend maken met harmisol o.i.d. Wanneer de waterdichte laag is aangetast, krijg je het dek niet meer waterdicht. Hoogstens een beetje en korte tijd waterafstotend met harmisol etc.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:12

BenaLaars schreef:
Mijn succes formule op waterdichte dekens van Rambo en Felix Buhler (altijd ongevoerd/max 50gr)
Deken goed schoon borstelen elke keer voordat je het van je paard afhaalt. Dus zonder harde mest op de deken wassen.

Eerst;
Eenmaal wassen zonder wasmiddel op 30graden met extra water

Dan direct daarna;
Eenmaal wassen met Bucas/Rambo/kramer dekenwasmiddel op 30 graden met extra water

Vervolgens;
Outdoor/impregneer programma met de conditioner/impregneermiddel (bucas/rambo/kramer is om t even)

Dan gaat de deken in de wasdroger op outdoorstand (ja écht waar) om het impregneermiddel te activeren (ongeveer een 20 minuten)

Dan de warme maar nog natte deken uithangen.

Binnen 24uur een brandschone waterdichte deken.

Ik heb een 9 liter miele wasmachine en een 9 liter wasdroger.
Wasmachine gaat na de impregneerspoeling op een onderhoudsprogramma (85g leeg) en is dan helemaal schoon en weer klaar voor huishoudelijk gebruik.
.

zal dit ook gaan met mijn 250 grams deken of wordt deze te zwaar?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 12:23

hoogendroog schreef:
De waterdichte laag bij outdoordekens zit aan de onderzijde. Ligt dus op/tegen het paard aan. Je kunt zo'n deken hoogstens waterafstotend maken met harmisol o.i.d. Wanneer de waterdichte laag is aangetast, krijg je het dek niet meer waterdicht. Hoogstens een beetje en korte tijd waterafstotend met harmisol etc.

Dit klinkt mij niet logisch. Dan wordt de voering toch ook zeiknat en isoleert niet meer?

Ik lees verder nog even rustig mee met alle ervaringen O:)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:27

Met zelf wassen waren ze toch eerder niet meer waterdicht en niet helemaal schoon. Ik had er zelfs een aparte wasmachine voor waar geen gewoon wasmiddel in kwam. het waren o grams regendekens maat shetlander en de meeste van Nika.
Dus ik doe ze eind van het seizoen gewoon naar een wasservice, eventueel gelijk reparaties doen ze ook gelijk. Je krijgt ze netjes schoon en gevouwen in plastic terug, dan gaan ze de kast in tot de volgende winter.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:12

Hier ook zelf wassen. 1e wasbeurt met extra spoelen 2e wasbeurt met Harmisol (ik doe wel voor de zekerheid 2 flesjes voor een 0-grams deken). Tot nu toe geen problemen mee ervaren.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:16

Ik volg even.

Ik heb wasmiddel en waterproof spray in huis van Nikwax voor mijn Equidry jas. Zou ik daarmee ook mijn regendeken kunnen wassen?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:05

Ik stuur die van mij altijd naar de wasserij. Komen ze idd mooi schoon in plastic weer terug en kunnen ze er in het najaar/winter weer op. Wel altijd de Bucas-wash programma. Maar ik heb Horseware dekens dus volgens mij wordt dat ook qua garantie etc aangeraden.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:09

Ik breng ze naar de wasserij. Die wast en maakt ze weer waterdicht. Dekens blijven dan goed waterdicht. Was ze 1x per jaar na het seizoen

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:42

Ik breng ze ook weg en laat ze wassen en behandelen met Bucas wasservice.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:45

Altijd amigo bravo dekens. Elk seizoenseinde Op 40 graden in de grote wasmachines bij het tankstation, op de waslijn drogen (als het heel warm is zodat ze met een dag droog zijn) en insmeren met impregneermiddel van rapide. Dekens gaan jaren mee (heb dekens van 10 jaar oud) en heb nog nooit een paard nat gehad onder de deken…

XXLeandrosXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:47

Wat belangrijk is, is dat er genoeg ruimte is in een machine dat de deken goed kan ronddraaien. Dat kan vaak niet in een gewone machine omdat die te klein is. Als je naar zo'n wasmachine gaat die je bij tankstations of winkels heb past het vaak beter omdat die groter zijn.

persoonlijk laat ik de dekens wassen bij een dekenwasserette. Zij hebben goede machines en de juiste middelen om te presteren. Als je alles zelf moet kopen, kost het ook nog best veel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:48

Ik breng ze naar de wasserij.

Mijn trommel is niet groot genoeg voor zelf wassen en wassen bij een tankstation wasserette werkt niet, omdat je dan automatisch zeep krijgt en ik wil mijn outdoordekens niet gewassen hebben met zeep, maar met speciale outdoor wasmiddel.

Dan blijft de deken wasserij in het volgende dorp over. Worden ze na het drogen ook nog helemaal gecontroleerd en kleine reparaties als een los stiksel gerepareerd tegen heel kleine meerprijs.
Ideaal.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:52

hoogendroog schreef:
De waterdichte laag bij outdoordekens zit aan de onderzijde. Ligt dus op/tegen het paard aan.

Hoe kom je hierbij…. het is niet logisch en niet waar. Zo werkt jouw winterjas toch ook niet?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:54

Het ademende, waterdichte membraan zit aan de binnenzijde van de buitenstof.
Dat is bij mijn outdoorjassen ook zo ja.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:01

Marije_jiplover schreef:
Het ademende, waterdichte membraan zit aan de binnenzijde van de buitenstof.
Dat is bij mijn outdoorjassen ook zo ja.

Ja dat is bij Rhino bijvoorbeeld zo. Maar wel aan de buitenstof inderdaad. Dat is iets anders dan ‘ligt tegen het paard aan’. Want na de buitenstof komt de eventuele vulling, dan de binnenstof en dan komt pas het paard :D

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:55

EvaC schreef:
Ik volg even.

Ik heb wasmiddel en waterproof spray in huis van Nikwax voor mijn Equidry jas. Zou ik daarmee ook mijn regendeken kunnen wassen?

Ik was mijn dekens zelf ook mijn 400gr winterdekens. Ik hen een LG wasmachine van 17 kg. Ik gebruik bucas wasmiddel en condition van bucas of beide middelen van nixwax van agradi zowel mijn nieuwe als mijn 15 jaar oude dekens zijn na elke wasbeurt goed waterdicht. Eerst spoelen dan wassen met een van de middelen, daarna met spul voor de waterdichtheid. Gewoon drogen op een rekje en daarna netjes opbergen voor de volgende winter.

Meestal gebruik ik de nixwax ik koop dan de 5 liter jerrycan daar kan ik al mijn dekens goed mee wassen

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:32

Hier laatst een 200 grams Horseware Amigo gewassen in eigen machine (8KG).
Op 30 graden eerst met normaal wasmiddel daarna met een flesje van de Decathlon.
Deken is weer mooi schoon én echt nog waterdicht (paard staat 24/7 buiten).
Helaas is de deken wel iets gekrompen.. bij regendekens dit probleem nooit gehad.

Mijn 50 gram deken al een keer of 5 gewassen met gewoon wasmiddel zonder daarna nog te impregneren en die is ook nog super waterdicht. Ook een Amigo trouwens.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:37

Over gekrompen gesproken, ik heb idd het idee dat mijn 100gr deken ook iets gekrompen teruggekomen is van de wasserij. Ook een Amigo. De regendeken (tevens Amigo) lijkt idd nog wel normaal te vallen. Tegelijkertijd is paard ook weer 2cm gegroeid (sws een cm of 7 de laatste 2 jaar) dus ik ga voor volgende winter maar voor een maat groter := Heb ik evt iets speling als die na de wasserij ook iets zou krimpen :')

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:47

Ja vreemd he, de andere deken (50gr) is gewoon dezelfde maat gebleven.
Had de 200 grams al wat ruimer gekocht maar paard was erin gegroeid, nu heeft hij net blote billetjes.
Je zou denken dat er op 30 graden niet veel zou mogen veranderen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:31

Ja had ik idd ook niet verwacht. Nu is mijn regendeken een 0gr, dus ook geen fleece. Maar moet wel zeggen dat de 100gr vorig jaar al wel precies pas was. Dus was er al wel een beetje bang voor dat ik toch een keer een maat groter zou moeten. Maar had dit najaar de regendeken uit het plastic getrokken en m opgelegd en die lag prima. En toen werd het koud en ging de 100gr erop maar moest ik toch wel even 2x kijken :')
Maar zeker als jij m zelf op 30 graden gewassen hebt zou je dat idd niet verwachten. De liner van 100gr heb ik wel zelf op 30 graden gewassen maar heb niet t idee dat die gekrompen is.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 16:01

Ik gebruik Nikwax rug wash en Nikwax rug proof. Bij ons lopen ze 24/7 buiten en liggen dus zelden of nooit in de mest of pies. Het ergste zand en haar borstel ik er even af. Dan eerst een keer spoelprogramma met niks, dan wassen met rug wash 30 graden, daarna weer 1 x spoelprogramma met niks en dan wassen met rug proof ook 30 graden. Keurig schoon en waterdicht. Ik heb een 11 kg machine.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 06:29

Ik breng de waterdichte dekens 1x per jaar naar de wasserij. De Welkoop is inleverpunt, ideaal.