Welk (vzh/endurance) zadel bij rugpijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Welk (vzh/endurance) zadel bij rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:58

Ik ben op zoek naar tips en ervaringen:

Voor mijn paard dat ik sinds ruim een jaar heb en waar ik voornamelijk buiten mee rijd heb ik een zadel gevonden wat hem heel goed past, een Wintec Pro Heart Endurance zadel (18inch, rode boom).

Ik voel me veilig in het zadel, zit stevig. Maar: ik heb een onderrug die ik makkelijk hol maak (vol bij de schouders, hoofd naar voren), waardoor ik door de dressuur matige zit van het zadel last van mijn rug krijg.

Ik vermoed dat ik dat bij een zadel met iets meer vrijheid (vzh, endurance met wat vlakkere zit) wellicht beter gaat.

(Overigens: voor mijn houding zelf is er sportschool en fysio).

Ik ben geen kleine ruiter (1.83m, 80kg) en heb daarom niet de voorkeur voor volledig boomloos (ik wil wel goede drukverdeling, en niet te ver boven mijn paard zitten. Heb een Barefoot Arizona op hem gehad wat we beiden onprettig vonden), of Western (erg zwaar).

Ik wil me wel veilig voelen in een zadel, maar dus een minder gedwongen zit dan nu.

Ik zit bijvoorbeeld wat te kijken naar de vzh modellen van Zaldi of Massimo, of toch meer richting endurance.

Heeft iemand ervaring met deze vorm van rugpijn en een passend zadel vinden?

Bowo

Re: Welk (vzh/endurance) zadel bij rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:05

Een echt goede zadelmaker. Zadels zijn nou eenmaal persoonlijk.

En voor moeilijke situaties kan het ook helpen om voldoende budget te hebben. Goedkope zadels hoeven niet slecht te zijn, maar zijn wel beperkt in de keuzes voor optimalisatie

Celebi

Re: Welk (vzh/endurance) zadel bij rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 44 min geleden

Ik krijg ook rugpijn als ik te diep zit (rug paard is iets verzonken). Dan ga ik dat compenseren. Het kan uit zoveel factoren komen en bij mij is het zeker niet minder in vzh ten opzichte van dressuur of boomloos. Een zadelpasser zou daarin moeten meedenken en het juiste advies voor beide moeten geven.