Neckstrap/ borsttuig met handvat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Neckstrap/ borsttuig met handvat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:37

Ik begin rustig aan wat met het inrijden/ doorrijden van mijn bijna 5 jarige ruin.
Zelf ben ik geen twintiger meer, en heb al een paar jaar niet meer echt gereden.
Voor mijn gevoel is het prettig als ik, zo nodig, iets heb waar ik me even extra aan vast kan houden. Ik wil niet in de mond trekken.

Op dit moment is dat nog even een halstertouw om de hals maar dat kan gaan glijden.
Ik neig dus naar een borsttuig met handvat/ evt een borsttuig met een los bokriempje.
Ik rijd met een westernzadel ( ja, een knop, maar wil nog “ wat meer”), dus moet daaraan te bevestigen zijn.

Bijvoorbeeld:
Rambo micklem tuig: https://hypostore.nl/rambo-micklem-bors ... gLAw_D_BwE

Qhp tuig: https://www.dochorse.nl/qhp-borsttuig-met-handvat.html

Horsegear:

https://www.ej.nl/balance-belt-horsegea ... gKSU_D_BwE

Correct connect:

https://www.bol.com/nl/nl/p/b-vertigo-m ... gLbh_D_BwE

Ben vooral benieuwd naar ervaringen..
Een ander borsttuig dat bijvoorbeeld erg fijn en comfortabel is, ook welkom:: dan kan ik er wel een bokriempje aan klikken denk ik..

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

Je kunt je halstertouw ook vastzetten aan je zadel. Knipje aan oogje van je zadel, halstertouw om de hals slaan en vastknopen in de buurt van het knipje. Zo heb ik het gedaan bij het inrijden, niet dat ik hem ooit nodig had :D
Ik weet niet of je een oog aan je zadel hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:07

Je wil een tuig dat stil ligt en dus stevig voelt om vast te pakken (liever geen wiebel riempje er aan dus), vast gaat aan de singel tussen de voorbenen en een riem over de manen heeft (wat je handvat is). Zonder bevestiging tussen de voorbenen trek je die lus tegen de luchtpijp aan, voelt niet fijn om te doen.
Heet ook wel een jachtvoortuig, ik heb er ook daarom eigenlijk altijd een op mijn pony's gehad (al was het ook handig voor vastmaken halstertouw en eventueel jas). Het voelt stabieler dan de knop omdat je wat verder van je steunpunt been/stijgbeugel bent en het geen kantelpunt gevoel geeft.
Maar je hoeft er dus echt geen speciaal voor "ontworpen" dure versie voor te kopen. Gewoon 3 punts bevestiging jachtvoortuig is genoeg en van wat ik aan ervaring heb er mee ook fijner dan wat ik op die foto's zie.
Laatst bijgewerkt door tamary op Gisteren, 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:08

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

Een western voortuig en aan beide ogen die bij de schouders zitten een bokriem ofzo maken. Of een jachttuig/martingaal. Dat gebruik ik zelf.
Laatst bijgewerkt door Dahlia85 op Gisteren, 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Re: Neckstrap/ borsttuig met handvat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:47

Jacht tuig kende ik nog niet..
Ga even zoeken. Hetgeen wat ik vast wil pakken als oliebol hits the fan / crap strap moet idd stevig zijn

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

Muze schreef:
Jacht tuig kende ik nog niet..
Ga even zoeken. Hetgeen wat ik vast wil pakken als oliebol hits the fan / crap strap moet idd stevig zijn

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... .F...SS%3e
Zoiets bedoel ik, dat zit stevig en in de grijpzone :D

Wel even bekijken of het qua bevestiging aan je zadel en singel past. Maar er zijn veel merken/alternatieven volgens mij

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

Wij gebruikten daarvoor een riempje van een martingaal (oude stijl). Zo eentje zeg maar en dan zonder het stuk dat van de singel naar de teugels loopt, maar alleen het gedeelte om de hals.

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:58

Ja, alleen heb ik dus een westernzadel ( freemax), waar wel ringen aan zitten aan de voorkant, wel iets anders bevestigd dan bij een Engels zadel.
Singel ook met een ringetje.

Zo’n tuig noem ik altijd gewoon een borsttuig, al dan niet met martingaal ( als die er maar af kan..)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

@muze: je bedoelt een Oh, sh*t strap :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand die een beetje handig met leer is kan dit zelf zo namaken.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Ik gebruik een balansteugel of een cordeo maar die is wel te vergelijken met dat halstertouw wat je nu al hebt.

Ik weet wel dat er voor western zadels ook witherstraps te verkrijgen zijn, maar of daar dan nog een soort borstttuig bij nodig is weet ik niet zeker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

Ik vrees dat een witherstrap té ver voor het zadel zit en je die minder makkelijk kunt pakken in geval van nood zonder je gewicht naar voren te verplaatsen en misschien dan juist meer uit balans raakt.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

Hoe kan een halstertouw om de hals gaan glijden? Buiten je bereik bedoel je?

Pak een touwteugel met clips. Sla die teugel 1x om de hals (complete cirkel dus), en maak de clipjes links en rechts vast aan de D-ring onder de fork.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:37

Ik wil niet iets wat bv bij hoofd naar beneden eraf glijdt.
Vind n halstertouw ook wat te dik, dunne touwteugel met clips zou nog wel kunnen idd..
Wil ook niet iets vast aan de fork, maar eigenlijk echt iets zoals dus in m’n beginpost.
Al is t maar voor tussen mn oren, dat ik me daar ( denk ik)prettiger bij voel..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Sterre98 schreef:
Toevallig een tijdje terug deze gezien, maar of die ook met een western zadel kan?

https://share.google/IzwfRq7zjn3n4013X

Hier rijdt een stalgenote van mij mee, zij heeft een fysieke beperking en hiermee kan zij voorkomen dat haar handen teveel te lucht in gaan bij het galopperen.
Werkt voor haar beter dan een gewone bokriem.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:13

Die heb ik idd ook gezien.
Leek me alleen voor het paard zelf op een of andere manier niet geheel comfortabel

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:43

Marie_01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:58

De Rambo Micklem borsttuig is heel fijn! Die heb ik ook voor een jong paard gebruikt. Zit het paard ook niet in de weg en je pakt hem makkelijk vast als het nodig is. Veel fijner dan een bokriempje.

Die van All about Kristy heb ik ook geprobeerd. Voor de ruiter een beetje hetzelfde als de Rambo micklem borsttuig, maar veel minder fijn voor het paard.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:27

Ja die van Kristy lijkt mij meer/ sneller schuren..

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:27

Marie_01 schreef:
De Rambo Micklem borsttuig is heel fijn! Die heb ik ook voor een jong paard gebruikt. Zit het paard ook niet in de weg en je pakt hem makkelijk vast als het nodig is. Veel fijner dan een bokriempje.

Die van All about Kristy heb ik ook geprobeerd. Voor de ruiter een beetje hetzelfde als de Rambo micklem borsttuig, maar veel minder fijn voor het paard.

Ja wij vinden 'm ook niet perse comfortabel voor het paard, dus vandaar dat het bij ons toch weer een halstertouw werd.