Kwaliteit bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Friezenkind

Kwaliteit bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 16:29

Ik ben op zoek naar een nieuw bitje.
Ik heb na jaren weer mijn oude Trust bit uit de kast getrokken en dat had voordelen en nadelen.
Nu wil ik hetzelfde bit uit proberen maar met losse ringen, heb nu een ongebroken bustrens.

En nu zag ik dat er zo veel keuze is, in zoveel prijsklasses. Dat ik mij afvraag in hoeverre is het kwaliteit waar je voor betaald en niet alleen merk.

Ik ben eigenlijk alleen bekend met de bitten van Trust en Sprenger .

Harrys horse heeft het bit wat ik wil voor een paar tientjes terwijl hij bij Fager op €100,-, in mijn hoofd heb ik stiekem zoiets van sweet iron is sweet iron ongeacht het merk maar is dat ook zo?

koend

Re: Kwaliteit bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 16:56

Ik merk er eerlijk gezegd allemaal niet zoveel verschil in. Alleen plastic en rubber zijn voor mij not done qua materiaal.

Een bit moet passen van maat en vorm en verder is er de hand van de ruiter.

Ook koper, sweet iron of een andere legering ...
Ik hoop dat het echt zo min mogelijk afgeeft in de paardenmond. Hier bij ons zit er al meer dan genoeg ijzer en koper in de bodem/gras. Daarom vind ik rvs ook prima.
Ik vind het belangrijker dat je het bit even afspoelt na je rit dan de precieze samenstelling.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 11:42

Fager is heel duur voor wat je krijgt. Harry's horse is een merk wat niet slechter is, maar gewoon dingen namaakt.
Sweet iron is inderdaad sweet iron. De vorm van het bit maakt dan gewoon uit, niet het materiaal. Bij western is het vaak echt ijzer, dat is goedkoper en slijt wat meer. Bij andere merken is het vaak rvs met een blauw laagje wat dan gaat roesten.

Er zijn wat paarden die slecht kunnen tegen nikkel, dat zit vaak in rvs, en bitten van Sprenger van Aurigan zijn dan weer nikkelvrij. Maar andere merken hebben dan Kaugan, net iets andere legering met koper, daarom andere naam, zelfde 'werking' en ook nikkelvrij.

Maar bij sweet iron hoeft een bit gelukkig niet zo duur te zijn. En Harry's horse is ook gewoon goed. Mits het natuurlijk bij je paard past.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 11:51

Sweet iron is inderdaad gewoon sweet iron, maar dubbelgebroken en dubbelgebroken is niet hetzelfde. Verschillende merken hebben bijvoorbeeld verschillende groottes van het tussenstukje en andere draaiingen etc. Hierdoor kan de vorm wel anders zijn. Sprenger staat natuurlijk bekend om de 'anatomisch' vorm, maar dat moet natuurlijk wel passen bij je paard.

Qua materiaal zal het allemaal niet zo veel uitmaken (tenzij je een of ander door ontwikkeld materiaal hebt), maar de vorm kan wel veel verschillen, zowel positief als negatief.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 11:52

Ik merk wel verschil in pasvorm.
Bijvoorbeeld bij dubbel gebroken waren de duurdere merken eerst met smaller tussenstukje en de goedkopere met breed. Ook die schakels waren lomper vorm gegeven.
Ondertussen heb ik ook goedkopere merken daarin in zien veranderen, maar ook enkel omdat ze het onderzoek van die duurdere nadoen.

Ik reed mijn ruin altijd met een Sprenger KK ultra, die was door de vele jaren heen versleten.
Ik dacht kom op, wat maakt uit het uit, gewoon goedkope HH er in...
Het is niet zo dat hij niet te rijden is, zoveel verschil geeft het niet.
Maar ik merkte wel dat hij het minder fijn vond.
Een KK gekocht en hij liep weer heerlijk.

Fager, daar vind ik de titanium lijn fijn van.
Dat hebben niet veel merken.
Als je dan een paard hebt met een pollen allergie, ook vermoed dat ijzer een probleem kan zijn.
Dan ga je nadenken, wat nog meer wat irritatie kan veroorzaken?
Titanium is dan een veilige keuze.
Maar qua vorm, doe mij dan weer de sprenger.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:08

Mijn paard loopt heel fijn op een Trust, alleen die bijt ze vrij snel kapot. Ik heb nu een van Winderen en die blijft wel heel tot mijn verbazing.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:37

Bij materiaal moet je vooral goed kijken of het bit in het geheel van het betreffende materiaal is gemaakt, of dat er alleen een laagje op de buitenzijde zit. Dat maakt soms heel veel verschil in prijs. HH bijvoorbeeld heeft volgens mij 'sweet iron' bitten die maar een dun laagje sweet iron bevatten. Dat is na een aantal maanden gebruik dan dus ook verdwenen. Zijn verder prima bitjes, maar als je paard heel blij word van dat betreffende materiaal zou ik voor iets kiezen wat volledig daarvan is.

Nebli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 15:01

Het Sweet Iron materiaal is in de paardenmond buiten zoeter, ook een rustig materiaal.
Het is wat ruwer dan Sensogan of RVS bitten.

De bitten van Sensogan (en alle andere koperkleurige bitten) en RVS zijn veel gladder en bewegen daardoor "sneller" in de mond.

Buiten het materiaal is ook het model belangrijk bij de keuze van een bit.
Een dubbelgebroken bit heeft een hele ander inwerking dan een enkelgebroken bit doordat de druk in de mond op een andere plek zit. Het model van het mondstuk heeft heel veel invloed op de manier waarop je paard loopt, van nageeflijkheid, houding tot het gebruik van het lichaam.

Losse ring of vaste ring geeft ook weer een andere inwerking in het gevoel van druk.

Rijden met het juiste bit kan een wereld van verschil maken, het is net zo belangrijk als een goed passend zadel.

Als je twijfelt welk bit het beste is voor je paard dan is een Bitfit Consult aan te bevelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 16:07

0000 schreef:
Bij materiaal moet je vooral goed kijken of het bit in het geheel van het betreffende materiaal is gemaakt, of dat er alleen een laagje op de buitenzijde zit. Dat maakt soms heel veel verschil in prijs. HH bijvoorbeeld heeft volgens mij 'sweet iron' bitten die maar een dun laagje sweet iron bevatten. Dat is na een aantal maanden gebruik dan dus ook verdwenen. Zijn verder prima bitjes, maar als je paard heel blij word van dat betreffende materiaal zou ik voor iets kiezen wat volledig daarvan is.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het zgn. 'dunne' laagje er volledig af ging. Zeker niet binnen 'een aantal' maanden. Doel je dan op 120 maanden of langer? Want na 36 maanden zit het er zeker nog wel op.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 16:44

0000 schreef:
Denk je dat het eraf is omdat ze gaan roesten? Want dat is wel een eigenschap van sweet iron.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 16:46

Dat blauwe hoort er idd af te gaan en te veranderen in roest.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 17:48

Ik gebruik echt al jaren de bitjes van BR (soft contact). Zijn fantastische bitten voor een betaalbare prijs en ook nog in allerlij soorten en maten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 17:56

Nee ik bedoel het echt als in eraf. Twijfel nu even of het de sweet iron was of een ander materiaal, zal eens kijken of ik hem nog heb. Maar er zijn gewoon merken die massief van een bepaald materiaal zijn gemaakt, er zijn ook bitten die worden verkocht als een materiaalsoort waarbij het dus alleen de buitenste laag is. Dat kan een prijsverschil verklaren. Naast vele andere factoren natuurlijk nog.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 21:50

Als je een RVS bitje hebt met een blauwe laag, dan is dat dus zo'n sweet iron bitje. Die zijn dus niet massief van ijzer, maar dat blauwe laagje gaat roesten. Je hebt deze bitjes van HH, Fager, en vele andere merken. De bitringen zijn gewoon van rvs en blijven mooi zilverkleurig.

In de westernsport zijn echt volledig ijzeren bitjes wel gebruikelijk en die zijn zwaarder, ijzer slijt sneller dan rvs (dus scherpe randjes bijvoorbeeld bij de oogjes in het midden van het bit), en vaak worden ook de bitringen rood van het roest omdat die ook van ijzer zijn.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 22:00

Je merkt verschil in bitten ook wel de afwerking. Bustrensen die net niet helemaal aansluiten in de ringen. Wrijving en dus gaan piepen. Of lasnaadjes en dus voelbare randjes. Ik gebruik vaak de wat goedkopere bitjes maar nu ik me er tijdens mijn opleiding tot zadelpasser wat meer in verdiep, zie ik toch wel wat kwaliteitsverschil in met name de afwrrking.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 23:09

0000 schreef:
Nee ik bedoel het echt als in eraf. Twijfel nu even of het de sweet iron was of een ander materiaal, zal eens kijken of ik hem nog heb. Maar er zijn gewoon merken die massief van een bepaald materiaal zijn gemaakt, er zijn ook bitten die worden verkocht als een materiaalsoort waarbij het dus alleen de buitenste laag is. Dat kan een prijsverschil verklaren. Naast vele andere factoren natuurlijk nog.

Ik herken dat wel van de HH sweet iron bitten. Bij mij was het laagje ook na een maand of vier gebruik weg op verschillende plaatsen.

Ik heb altijd graag Sprenger bitten en de Fager titanium lijn. Ik merkte ook verschil bij mijn paard toen ik er een HH bitje in gehangen had. Hij was veel onrustiger in de aanleuning.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 08:54

FleurSandro schreef:
Ik gebruik echt al jaren de bitjes van BR (soft contact). Zijn fantastische bitten voor een betaalbare prijs en ook nog in allerlij soorten en maten.

Deze gebruik ik ook!
Ze zijn super fijn, eigenlijk al onze paarden lopen erop. Zowel trens als stang en trens
En ze komen enorm overeen met de Neue Schule bitten.

BR heeft ook ook de dubbel gebroken zachte bitten.