Wollen singel, hoe lang gaat deze mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Wollen singel, hoe lang gaat deze mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:34

Ik vroeg mij af, hoelang gaat een wollen singel mee? Na hoelang vervangen jullie de singel?

Ik heb een singel van Mattes van echt wol. Aangeschaft in mei 2022. Ik heb deze altijd keurig gewassen, geborsteld en goed voor gezorgd. De laatste tijd merk ik toch wel dat mijn paard reageert op de singel. Het laatste jaar is de singel minder gebruikt (2/3 keer per week), vanwege blijvende blessure. Hij heeft amper gezweet, omdat we alleen nog senioren ritjes maken (vooral stap/beetje draf). Ik heb inmiddels ook een ander zadel aangeschaft bij een erkende zadelmaker. Mijn paard is giga gevoelig als het gaat om het zadel, maar ook op het type singel. Hoe ziet een singel eruit die vervangen moet worden? Hebben jullie eventueel voorbeelden? Of foto's van een singel die vervangen moest worden?

Marije_jiplover

Re: Wollen singel, hoe lang gaat deze mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

Geen idee hoe oud mijn singel precies is, ik heb m tweedehands gekocht.
Maar die is zeker wel ouder dan 3-4 jaar oud.
Ik heb er een extra wollen hoes bij, dat ik kan wisselen als die nog nat is van de keer ervoor (met name als ik in de bagger heb gereden, van alleen zweet is die wel na 1 dag weer droog normaal gezien).

Ik doe er na het rijden helemaal niks aan, dan leg ik hem te drogen met de wollen kant naar boven.

De keer erop, als die droog is, maak ik de wol weer los met mijn vingers, bij veel modder evt voorzichtig een beetje borstelen met een Magic brush.
Als de wol niet meer fluffy wil worden, was ik hem met MELP wasmiddel van Mattes zelf en daarna gaat die in de droger om er weer super fluffy uit te komen.
Merk nog niet dat mijn singel aan vervanging toe is.

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

Marije_jiplover schreef:
Geen idee hoe oud mijn singel precies is, ik heb m tweedehands gekocht.
Maar die is zeker wel ouder dan 3-4 jaar oud.
Ik heb er een extra wollen hoes bij, dat ik kan wisselen als die nog nat is van de keer ervoor (met name als ik in de bagger heb gereden, van alleen zweet is die wel na 1 dag weer droog normaal gezien).

Ik doe er na het rijden helemaal niks aan, dan leg ik hem te drogen met de wollen kant naar boven.

De keer erop, als die droog is, maak ik de wol weer los met mijn vingers, bij veel modder evt voorzichtig een beetje borstelen met een Magic brush.
Als de wol niet meer fluffy wil worden, was ik hem met MELP wasmiddel van Mattes zelf en daarna gaat die in de droger om er weer super fluffy uit te komen.
Merk nog niet dat mijn singel aan vervanging toe is.

Gaat dat goed in de droger? Ik zit namelijk een beetje met hetzelfde probleem; dat het wol wat aan het vervilten is en ik het met een magic brush niet helemaal meer goed krijg..

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:43

Ik moet mijn wollen singels nu na 8-9 jaar vervangen omdat ze vervilten, sommige na 3-4.. ik doe ze alleen met koud water schoonmaken en dan drogen aan de lucht..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

Ik was mijn Mattes singel ook met MELP en dan in de (koude) droger. Merk dat die daarna veeel meer fluffy is. Ik was 'm heel regelmatig (heb er dan ook 2), want met zweet wordt ie gauw stug.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:02

Qazplm schreef:
Gaat dat goed in de droger? Ik zit namelijk een beetje met hetzelfde probleem; dat het wol wat aan het vervilten is en ik het met een magic brush niet helemaal meer goed krijg..

Dat gaat fantastisch.
Ik durfde het eerder nooit, al had ik op bokt gelezen dat het kon.
Maar heb zelf een nieuw dekje van Mattes gekocht en het staat letterlijk in de onderhouds instructies, dat je hem na het wassen moet drogen in de droger.
Dus sindsdien doe ik het ook en het resultaat is echt verbluffend (verfluffend :') )