Welk bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snnah

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 16:28

Zoals de titel al gezegd, welk bit?

Ik moet een maatje kleiner hoorde ik van de tandarts en nu rade ze ook een bustrens aan. Alleen aan welke doe ik goed?

Mijn merrie is altijd zacht, zoekt lastig verbinding op en houd lastig stabiel contact. Als ze een tijdje wel met stabiel contact heeft gelopen gaat ze ‘klapperen’ achter het bit.

Ze trekt niet, hangt niet, pakt niet vast. Ze is zo licht al een veertje.

Ze heeft maat 12,5 en mag niet dikker dan 15mm.

Nu gebruik ik een dubbel gebroken watertrens van sprenger, dit is dus een 13,5. Ongeveer na half uur rijden gaat ze wat knabbelen op t bit en wat schuimen. Dan wordt ze ook wat stabieler in der contact.

Inno sense watertrens heb ik gehad, toen nog de dikke variant. Die was dus te dik, hier reageerd ze totaal niet op. Liep ze dwars doorheen.

Ik weet een bitfitter is de beste optie, ik geef mijzelf 1 kans met een ander bit kopen. Is dat ook een nee, dan laat ik de bitfitter komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 16:37

Maar welke maat bedoeld de tandarts dan?
Een watertrens is altijd een maat groter dan een bustrens.
Dus als ze nu een 13,5 watertrens heeft, dan heet ze in bustrens 12,5 .
Moet je een maat kleiner is dat 11,5.
Of bedoeld de ta dat je die maat kleiner moet nemen omdat hij een bustrens aanraad?

Als je wilt dat ze meer knabbelt kun je denken aan meer koper of een ijzeren variant

Snnah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 16:50

DuoPenotti schreef:
Maar welke maat bedoeld de tandarts dan?
Een watertrens is altijd een maat groter dan een bustrens.
Dus als ze nu een 13,5 watertrens heeft, dan heet ze in bustrens 12,5 .
Moet je een maat kleiner is dat 11,5.
Of bedoeld de ta dat je die maat kleiner moet nemen omdat hij een bustrens aanraad?

Als je wilt dat ze meer knabbelt kun je denken aan meer koper of een ijzeren variant

De ta is ook bitfitter en moest echt naar een 12,5 water of bustrens. Ze had alleen geen tijd meer voor haar verlof voor een bitfit afspraak. Een maat groter watertrens heb ik nagevraagd, want dat hoor je vaker, maar dat hoeft niet.
Maar de maat zou qua tips voor een bit niet zoveel moeten uitmaken toch?

Maar bedankt voor je goedbedoelde advies.

Elisa2

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 18:04

Wat je vertelt klinkt als een rijtechnisch aanleunings probleem en geen bit probleem.

Wat voor een paard is het? Als het een Iberisch paard is, die willen het nog wèl beter doen op rechte bitten.

Snnah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 18:21

Elisa2 schreef:
Wat je vertelt klinkt als een rijtechnisch aanleunings probleem en geen bit probleem.

Wat voor een paard is het? Als het een Iberisch paard is, die willen het nog wèl beter doen op rechte bitten.

Betreft een koud bloed, een Tinker.
Rijtechnisch zijn we hard op weg om dit te verbeteren, met wekelijks lessen.

Aangezien mijn huidige bit toch echt te groot is, zal ik toch een kleiner bit moeten. En dan werd dus een bustrens aangeraden. Aangezien er nogal een enorme keuze is, dacht ik, ik vraag gewoon of jullie mee willen denken.

En dan is het natuurlijk wel fijn om te weten hoe ze reageert op der huidige bit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:09

Ja oke, ik snap het.

Het voordeel van een bustrens is dat deze wat stiller in de mond kan liggen en wat andere drukverdeling heeft dan de watertrens. Dan bestaat er ook nog een D trens, deze geeft wat meer druk op de kaak en achter de oren.

De watertrens werkt vooral in op de tong, lagen en kaak. Maar geeft een snellere druk release dan de andere twee bitten.

Het is een kwestie van uitproberen denk ik, wellicht vindt jouw paard het prettiger als de drukverdeling anders is.

Ik zou dus even kijken naar de maattabel:

https://www.drunensruiterhuis.nl/media/ ... maten1.jpg

En dan een bustrens aanschaffen die niet dikker is dan 15 mm en uitproberen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:31

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:08

Kidde schreef:
Dit vind ik zelf een fijne bustrens: https://www.ej.nl/bustrens-harry-s-horse-dubbelgebroken-roll-r-14mm_overige_61987.html

Ook maar 14 mm dik en een goede prijs om te proberen :)

Deze wilde ik ook adviseren. Lijkt op de Myler Level 2 (die heb ik). Deze van HH is niet identiek, maar wel een heel stuk vriendelijker geprijsd.
Voordeel van dit bit is dat het ruimte geeft aan de tong en toch een hele stabiele ligging heeft.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:15

Ik heb zelf goedkoop wat bitten gekocht en met mijn vaste instructrice uitgeprobeerd. Ik heb een gevoelige tinker die snel spanning had en harder wilde lopen. Ik reed eerst altijd met een dubbelgebroken Bustrens. Zelfde met een smaakje (zo'n blauwe) geprobeerd, dat vond ze echt afschuwelijk (mond open). Met rijden ook enkel gebroken geprobeerd, hiervan ging ze slingerend over de hoefslag, hoofd omhoog en stelling onmogelijk.

Uiteindelijk was een simpel ongebroken bit voor haar het beste. Ze liep rechter, betere buiging en stelling en vooral: wat een rust! Opeens kon ze wel ontspannen lopen en relaxt op buitenrit.

Als ik weer opzoek moet naar een bit, zou ik het weer zo doen: tweedehands wat verschillende goedkope bitjes op de kop tikken en met eigen instructie uitproberen. Als het dan na 3 bitten nog niet lekker is, dan kan je op een ander moment verder. Want mijne was het bij de 3e wel ook klaar mee

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:24

Ik vond de Acavallo Sensitive heel fijn bij mij merrie. Nadeel is dat het op wedstrijd niet is toegestaan. Dit heb ik opgelost door met een multitool de binnenkant eruit te slijpen. Ondertussen hangt het bit in mijn longeerhoofdstel want ze heeft er best wel op gekauwd.
Nu heb ik een winderen bit, de slim variant, en die blijft nog steeds goed en ze loopt er fijn op.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:24

Kijk eens naar de western snaffle bitjes, zijn dun. Ideaal als paarden weinig ruimte in de mond hebben.
Zijn er ook met sweet iron of koper, voor de smaak.