Stroom paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Friezenkind

Stroom paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:34

Ik heb een klein probleempje met onze paddocks.
Daar staat stroom op, niet heel gek, maar die staan tegenwoordig op een wat hoger standje. En die gaan niet naar beneden, ik heb dit al een stal eigenaar gevraagd.

Nu is het zo dat mijn paard helemaal para wordt als je het hek vast hebt. Ze krijgt stroom en reageert hierop door snel de paddock uit te rennen en niet willen vast klikken als je het hek vast hebt, ze loopt echt uit handbereik, heb los en er is geen probleem.

Hoe kan ik dit oplossen?

Excuses als het niet goed staat.

Sky_As

Re: Stroom paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:42

Niet tegelijkertijd je paard en het hek vast houden lijkt me...
Natuurlijk rent je paard weg voor stroom

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:03

Dat gaat helaas niet altijd, als ze met meerdere staat moet de deur gelijk dicht.

Edit: ik heb meerdere mensen op stal gevraag of hun hetzelde probleem hebben, en die geven aan dat hun paard niet zo heftig reageren.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

Isolatie op het hek maken zodat je het vast kunt pakken zoals het hoort? Minder stroom lijkt me nogal onzinnig, als het aan kunt raken, helpt het ook niet om ze binnen te houden

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:16

Er zijn best veel paarden para rondom stroomdraadjes zonder dat ze daadwerkelijk een schok krijgen. Als ze daadwerkelijk een schok krijgt zou ik dat verhelpen, ik weet niet welk type handvat etc er is.
Meestal als er een handvat is wat stroom geeft krijg ik zelf ook wel een schok.
En meestal herken ik de reactie van stroom bij paard ook snel genoeg.

Mocht het para rondom de stroom zijn, dat is wel te trainen door bijv gerichte voedselbeloning/clickertraining.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:42

siskeh schreef:
Er zijn best veel paarden para rondom stroomdraadjes zonder dat ze daadwerkelijk een schok krijgen. Als ze daadwerkelijk een schok krijgt zou ik dat verhelpen, ik weet niet welk type handvat etc er is.
Meestal als er een handvat is wat stroom geeft krijg ik zelf ook wel een schok.
En meestal herken ik de reactie van stroom bij paard ook snel genoeg.

Mocht het para rondom de stroom zijn, dat is wel te trainen door bijv gerichte voedselbeloning/clickertraining.

Ze krijgt wel echt een schok(je), ik voel ze zelf namelijk ook. Ons handvat is van ijzer.

Aan het handvat zal denk ik niet veel gedaan worden, de stal eigenaar vind dit een ‘mijn’ probleem.
Hun hebben er geen last van (met de buitenzet service worden alle paarden tegelijk uit de padock gehaald en dan kan de deur open blijven).

Vandaar dat ik iets probeer te verzinnen.
Wij hebben onderling op stal afgesproken om de paarden om en om binnen en buiten te zetten in de middag/avond voor een paar uurtjes extra(ze staan bij ons van 8:00-12:00 in groepjes buiten). Dus je ontkomt er niet aan om paard en hek tegelijk vast te houden, tenzij ik haar apart ga zetten wat ik liever niet wil.
Laatst bijgewerkt door Friezenkind op Gisteren, 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:44

edit; je voelt ze zelf dus ook...

Het kan zijn dat je paard via de aarding de schokken van het schrikdraad waarneemt. Ik hoef hier alleen maar een draadje op de grond te leggen en ze gaan 'dansend' een paar meter verder staan. (de shetten iets minder, die kijken of het alsnog de moeite waard is erover te piepen....)
Kijk eens of je paard het ook doet als je schoenen of laarzen met rubberen zolen aan doet, en rubberen handschoenen aan. Rubber geleid niet.
Het kan wel even duren voordat je paard niet meer geconditioneerd is op het hek als de schokjes weg zijn....
Evt. kan een stuk zwembadnoedel of grijze buisisolatie van de bouwmarkt over het hek doen en vastplakken met Ductape ook helpen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:48

Maar het is toch gek als je de poort opent aan de poortgreep dat je daarvan stroom krijgt? Dat bestaat juist zodat je open en dicht kan doen zonder stroom..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:53

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

DuoPenotti schreef:
https://www.gamma.nl/assortiment/buisis ... /p/B350259

kun je buisisolatie op maat knippen en er om doen net op dat stuk dat je vast moet pakken

Maar eigenlijk is het raar dat er op dat hekstroom staat.
Op draden hoort het, op hekken zelf toch niet?

Precies zo iets, of wat dan maar ook isoleert.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:52

ben jij dan de enige die ook een schok/stroom voelt als je de poort opent? anders kan het soms nog wel uitmaken wat voor zolen je onder je schoenen hebt en of je paard wellicht als enige van het groepje op ijzers staat?

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:32

Ik zou is naar een stukje buis isolatie kunnen kijken.

Iedereen voelt het stroom, de meeste paarden reageren met even met hoofd omhoog.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

Wat vervelend dit. Zeker als stalbaas niet meedenkt.

Zelf heb ik 8500 a 9000V op mijn omheining en gek genoeg staat op 1 lint die echt totaal nergens de stroomdraad raakt alsnog 3000volt. Dus het kan wel dat bij een hoge volt stroom overslaat.
Ook als mijn stroomdraad apparaat af staat blijf ik kleine stroomschokjes voelen als ik de omheining bijspan of repareer.

Die buisisolatie klinkt als een goede oplossing. Maar let wel op bij regen, water geleid ook stroom, dus als het handvat stroom krijgt ga je bij regen vast ook nog schokjes voelen als die isolatie nat is