Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

NorwayFjord schreef:Zelf heb ik een EDIX Zyba waar ik enorm blij mee ben voor mijn ronde FjordDeze heeft een flexibele boom waardoor hij mee beweegt met de rug van het paard. Ik vind het heerlijk en mijn paard loopt er ook fijn onder.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Petrichor schreef:Wat wil je weten? Ik heb heel veel boomloze (dressuur) zadels getest, gewoon omdat mijn interesse was gewekt.
Ik heb nu een Barefoot Barrydale, deze zit in mijn beleving het meest als een dressuur zadel. Echt een diepe zit veel steun bij je knieën. Maar ik denk wel dat je voor dit zadel gemaakt moet zijn, ik zit er echt perfect in maar ik hoor ook wel eens van mensen dat de wrongen juist in de weg zitten. De Barefoot Barrydale is overigens meer een kruising dressuur/endurance zadel.
pmarena schreef:Ik zou zeggen kijk eens welke modellen je aanspreken op de websites van bvb. Barefoot, Ghost, Freeform, Edix, Startrekk enzo, er is tegenwoordig zoveel keuze
Van Barefoot heb je hier een overzicht van alle dressuur / dressuur-achtige zadels: https://barefoot-saddle.nl/zadels/dressuurzadels/
Van de andere merken zijn ze ook makkelijk te vinden via Google![]()
Of kijk even naar de mogelijkheden van boomloze / flexibele zadelpassers en testzadels, zoals:
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/nl/ ... uurzadels/
https://www.freehorsepasservice.nl
https://www.boomloosinbalans.nl
En er zijn er natuurlijk nog meer
Gizeppie schreef:NorwayFjord schreef:Zelf heb ik een EDIX Zyba waar ik enorm blij mee ben voor mijn ronde FjordDeze heeft een flexibele boom waardoor hij mee beweegt met de rug van het paard. Ik vind het heerlijk en mijn paard loopt er ook fijn onder.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dit ziet er wel comfortabeler uit zeg! Hoe wordt dit zadel onderhouden? Moet deze ook bijgevuld worden? Hoe zit dat dan met de maten?
Gizeppie schreef:Petrichor schreef:Wat wil je weten? Ik heb heel veel boomloze (dressuur) zadels getest, gewoon omdat mijn interesse was gewekt.
Ik heb nu een Barefoot Barrydale, deze zit in mijn beleving het meest als een dressuur zadel. Echt een diepe zit veel steun bij je knieën. Maar ik denk wel dat je voor dit zadel gemaakt moet zijn, ik zit er echt perfect in maar ik hoor ook wel eens van mensen dat de wrongen juist in de weg zitten. De Barefoot Barrydale is overigens meer een kruising dressuur/endurance zadel.
Ik ben vooral nieuwsgierig naar hoe zoiets in zijn werk gaat en wat er aan modellen te krijgen is? Ik heb ooit op een van de eerste barefoods gezeten, maar dat vond ik niks. Nu zijn we jaren verder, misschien is er al zoveel meer te verkrijgen. Wat vond je de fijnste zadels? Wat vind je helemaal niks?

ZilverLover schreef:Ik heb een EDIX Union als een compleet boomloze optie voor mijn paarden (al zijn dat wel KWPNers) maar die ligt ook als een huis op de bredere paarden waarop ik hem heb geprobeerd. Echt een heerlijke lichte en fijne pad en heel makkelijk te verstellen.
[ Afbeelding ]
Daarnaast rijd ik met veel plezier op de EDIX Ishya, maar die heeft een flexibele boom. Toch zijn mijn paarden heel erg opgeknapt onder deze flexibele zadels. Ik was zo fan dat ik na het proberen van onderstaand zadel een custom heb laten maken in een inch maatje groter
[ Afbeelding ]
Dat is deze geworden, maar die is dus niet standaard haha
[ Afbeelding ]
Gizeppie schreef:ZilverLover schreef:Ik heb een EDIX Union als een compleet boomloze optie voor mijn paarden (al zijn dat wel KWPNers) maar die ligt ook als een huis op de bredere paarden waarop ik hem heb geprobeerd. Echt een heerlijke lichte en fijne pad en heel makkelijk te verstellen.
[ Afbeelding ]
Daarnaast rijd ik met veel plezier op de EDIX Ishya, maar die heeft een flexibele boom. Toch zijn mijn paarden heel erg opgeknapt onder deze flexibele zadels. Ik was zo fan dat ik na het proberen van onderstaand zadel een custom heb laten maken in een inch maatje groter
[ Afbeelding ]
Dat is deze geworden, maar die is dus niet standaard haha
[ Afbeelding ]
Cool! Hele mooie zadels ook. Ik heb een vergelijkbaar type paard zo te zien. Welk verschil merkte jij vooral?