Boomloos dressuurzadel, wie ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Boomloos dressuurzadel, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 22:27

Wie van de bokkers heeft ervaring met een boomloos dressuur zadel? Vandaag is de zadelmaker geweest die gaf aan in de conditie van mijn paard en gezien de toekomst dat eventueel een boomloos zadel ook een optie zou kunnen zijn echter heb ik daar geen verstand van en ook geen kennis. Wie heeft er wel ervaring met dit soort type zadels? Hebben jullie foto’s van verschillende merken en types?

Het zou gaan om een heel breed paard normale boom, maat wijd. Maar wel met wat schoft, niet extreem lang rug, heeft wel een wat breder kanaal nodig. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de dressuurtypes boomloos zadels. Wie heeft er ervaring mee? Zouden jullie eens een foto willen delen?

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 22:44

Kijk eens in het topic "alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5", daar staat heel veel informatie in.

Ik ben zelf recent over gestapt op een freeform dressuur zadel voor mijn Schwarzwalder Fuchs (rond geribt, korte rug en met redelijk hoge schoft). Het voordeel van de freeform vond ik dat zo goed als alles aangepast kan worden; van zadelbasis tot zitting, maar dus ook de kussens breder etc.

Niet de meest ideale foto, maar voor het idee
Afbeelding

Petrichor

Re: Boomloos dressuurzadel, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 06:42

Wat wil je weten? Ik heb heel veel boomloze (dressuur) zadels getest, gewoon omdat mijn interesse was gewekt. :)

Ik heb nu een Barefoot Barrydale, deze zit in mijn beleving het meest als een dressuur zadel. Echt een diepe zit veel steun bij je knieën. Maar ik denk wel dat je voor dit zadel gemaakt moet zijn, ik zit er echt perfect in maar ik hoor ook wel eens van mensen dat de wrongen juist in de weg zitten. De Barefoot Barrydale is overigens meer een kruising dressuur/endurance zadel.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:15

Zelf heb ik een EDIX Zyba waar ik enorm blij mee ben voor mijn ronde Fjord :) Deze heeft een flexibele boom waardoor hij mee beweegt met de rug van het paard. Ik vind het heerlijk en mijn paard loopt er ook fijn onder.

Afbeelding
Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:21

Een flexibele boom is ook een boom en in mijn ogen heeft dat niets te maken met een boomloos zadel. :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:29

Heeft je zadelmaker boomloze zadels? Anders zou ik er 1 langs laten komen met verschillende, ook boomloos moet voor jezelf en je paard passen. En het ene zadel is de ander niet.

Ik heb een ghost, die is naar wens te maken en hebben ook dressuur versies. Ik heb de buttera, heerlijk zadel zeker nu met een prachtige schaap erop. Kan er úren op rijden zonder problemen en is goed aanpasbaar. Heeft zowel op mijn tinker gelegen toen ie obesitas was als nu met goed op gewicht. En met over de kop vliegen hield ie er ook niks aan over (behalve schrammetje op de neus). Al vond het zadel het minder grappig, maar als ik het mij goed herinner hoefde alleen de basis vervangen te worden en kon de rest gewoon weer mee. :D

Hier kan je een hoop modellen zien, net als diverse kleuren. Ze kunnen heel veel naar wens maken.
https://www.freehorsepasservice.nl/info ... dels/ghost

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:35

Ik zou zeggen kijk eens welke modellen je aanspreken op de websites van bvb. Barefoot, Ghost, Freeform, Edix, Startrekk enzo, er is tegenwoordig zoveel keuze :j

Van Barefoot heb je hier een overzicht van alle dressuur / dressuur-achtige zadels: https://barefoot-saddle.nl/zadels/dressuurzadels/
Van de andere merken zijn ze ook makkelijk te vinden via Google :)

Of kijk even naar de mogelijkheden van boomloze / flexibele zadelpassers en testzadels, zoals:

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/nl/ ... uurzadels/

https://www.freehorsepasservice.nl

https://www.boomloosinbalans.nl

En er zijn er natuurlijk nog meer :j

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:04

Ik heb lang met de Ghost Roma (ik heb er nog 1 te koop zgan) en de Ghost Lipica van de classic lijn gereden.
De nieuwe modellen van Ghost zijn nog meer dressuur-achtig om te zien. Paula van FreeHorse Passervice kan je er meer over vertellen.

Het fijne van Ghost is dat het een A-lijn heeft en dus een wat smallere zit.
Afbeelding
Ik kon zo snel geen betere foto vinden :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:27

Ik rij al jaren boomloos, en heb wel heel veel getest.

(barefoot, ghost, edix, hidalgo, astoria, flexee, ...)

Ik heb momenteel nog een zwarte astoria te koop trouwens, heel fijn dressuurzadeltje.

ikzelf blijf terugkeren naar Ghost, heeft voor mij de beste zit (momenteel heb ik een lipica voor de trekpaarden en een Ghost buttera voor de PRE) en beste ligging op mijn nogal moeilijke paarden qua bouw.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 08:43

NorwayFjord schreef:
Zelf heb ik een EDIX Zyba waar ik enorm blij mee ben voor mijn ronde Fjord :) Deze heeft een flexibele boom waardoor hij mee beweegt met de rug van het paard. Ik vind het heerlijk en mijn paard loopt er ook fijn onder.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit ziet er wel comfortabeler uit zeg! Hoe wordt dit zadel onderhouden? Moet deze ook bijgevuld worden? Hoe zit dat dan met de maten?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 08:45

Petrichor schreef:
Wat wil je weten? Ik heb heel veel boomloze (dressuur) zadels getest, gewoon omdat mijn interesse was gewekt. :)

Ik heb nu een Barefoot Barrydale, deze zit in mijn beleving het meest als een dressuur zadel. Echt een diepe zit veel steun bij je knieën. Maar ik denk wel dat je voor dit zadel gemaakt moet zijn, ik zit er echt perfect in maar ik hoor ook wel eens van mensen dat de wrongen juist in de weg zitten. De Barefoot Barrydale is overigens meer een kruising dressuur/endurance zadel.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar hoe zoiets in zijn werk gaat en wat er aan modellen te krijgen is? Ik heb ooit op een van de eerste barefoods gezeten, maar dat vond ik niks. Nu zijn we jaren verder, misschien is er al zoveel meer te verkrijgen. Wat vond je de fijnste zadels? Wat vind je helemaal niks?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 08:53

pmarena schreef:
Ik zou zeggen kijk eens welke modellen je aanspreken op de websites van bvb. Barefoot, Ghost, Freeform, Edix, Startrekk enzo, er is tegenwoordig zoveel keuze :j

Van Barefoot heb je hier een overzicht van alle dressuur / dressuur-achtige zadels: https://barefoot-saddle.nl/zadels/dressuurzadels/
Van de andere merken zijn ze ook makkelijk te vinden via Google :)

Of kijk even naar de mogelijkheden van boomloze / flexibele zadelpassers en testzadels, zoals:

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/nl/ ... uurzadels/

https://www.freehorsepasservice.nl

https://www.boomloosinbalans.nl

En er zijn er natuurlijk nog meer :j

Dankjewel voor het doorsturen van al deze info. Ik ga de websites eens bekijken.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:16

Gizeppie schreef:
NorwayFjord schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit ziet er wel comfortabeler uit zeg! Hoe wordt dit zadel onderhouden? Moet deze ook bijgevuld worden? Hoe zit dat dan met de maten?

Hij is zeker comfortabel, doet voor mij niet af onder "normale" dressuurzadels! In de kussens zit synthetische wol (kan ook gewone wol in), dat moet wel bijgevuld/afgepast worden inderdaad. In het begin moest de zadelmaker wat vaker komen om te vullen, nu is 1x per jaar voor ons genoeg. Deze zadels hebben verwisselbare kopijzers en bij een nieuw zadel krijg je de hele set erbij. De flexibele boom heeft 8 verschillende maten kopijzers van smal tot echt extreem breed, mijn Fjord zit nu op groen en daar zijn nog 3 kleuren/bredere kopijzers boven.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:24

Gizeppie schreef:
Petrichor schreef:

Ik ben vooral nieuwsgierig naar hoe zoiets in zijn werk gaat en wat er aan modellen te krijgen is? Ik heb ooit op een van de eerste barefoods gezeten, maar dat vond ik niks. Nu zijn we jaren verder, misschien is er al zoveel meer te verkrijgen. Wat vond je de fijnste zadels? Wat vind je helemaal niks?

Barefoot vind ik zelf de fijnste zadels, goede kwaliteit leer en erg comfortabel. Barefoot is met de tijd enorm veranderd dus die zou ik zeker nog een kans geven als ik jou was, zeker als je echt boomloos boomloos wil is de keuze enorm. :)

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:31

Ik heb een EDIX Union als een compleet boomloze optie voor mijn paarden (al zijn dat wel KWPNers) maar die ligt ook als een huis op de bredere paarden waarop ik hem heb geprobeerd. Echt een heerlijke lichte en fijne pad en heel makkelijk te verstellen.
Afbeelding

Daarnaast rijd ik met veel plezier op de EDIX Ishya, maar die heeft een flexibele boom. Toch zijn mijn paarden heel erg opgeknapt onder deze flexibele zadels. Ik was zo fan dat ik na het proberen van onderstaand zadel een custom heb laten maken in een inch maatje groter
Afbeelding

Dat is deze geworden, maar die is dus niet standaard haha

Afbeelding

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 17:15

ZilverLover schreef:
Ik heb een EDIX Union als een compleet boomloze optie voor mijn paarden (al zijn dat wel KWPNers) maar die ligt ook als een huis op de bredere paarden waarop ik hem heb geprobeerd. Echt een heerlijke lichte en fijne pad en heel makkelijk te verstellen.
[ Afbeelding ]

Daarnaast rijd ik met veel plezier op de EDIX Ishya, maar die heeft een flexibele boom. Toch zijn mijn paarden heel erg opgeknapt onder deze flexibele zadels. Ik was zo fan dat ik na het proberen van onderstaand zadel een custom heb laten maken in een inch maatje groter
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Cool! Hele mooie zadels ook. Ik heb een vergelijkbaar type paard zo te zien. Welk verschil merkte jij vooral?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 17:18

Heeft iemand toevallig ook ervaring met een Signum saddle paddel?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 17:19

Ik heb zelf ook een Edix zadel! Ik vind het echt een heel fijn zadel moet ik zeggen. Mijn fjord loopt er echt fijn onder en ik zit er ook goed in. Ik heb hem nu te koop omdat ik een kleinere inch maat nodig had, haha.

Afbeelding

Afbeelding

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:47

Hier ook een Edix zadel, ik ben er ook echt heel blij mee. En mn pony loopt er super mee. Bij mij zit het op 1 na breedste kopijzer erin.Afbeelding

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Gizeppie schreef:
ZilverLover schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Cool! Hele mooie zadels ook. Ik heb een vergelijkbaar type paard zo te zien. Welk verschil merkte jij vooral?

Ze is enorm veel losser, meer door het lichaam, ik kon opeens lengtebuiging vragen en veel minder spanning tijdens moeilijke oefeningen! Daarnaast is m'n eigen zit en balans ook enorm verbeterd. Zeker met de Ishya is dit het geval, dat is echt m'n favoriete zadel.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

Ik heb zelf een fijne ervaring met Ghost. Al zit je wel iets hoger.

Edix vind ik helemaal niks. Ik rij er wel eens een paard mee, maar los daarvan zie ik dat 9/10 ruiters op de lepel zitten. Of dat de richtlijn is van Edix weet ik niet, maar het ziet er altijd heeel krap uit.

Ik rij nu zelf met Deuber, niet boomloos, wel flexibel en traploos verstelbaar.

Maar het ene merk is het andere niet.
Bij edix kun je zelf niks verstellen. Bij Ghost wel, en kun je ook de dikte van de kussens aanpassen bv.
Dat moet je ook meenemen in je keuze.
Raad je zadelpasser boomloos aan in de toekomst of 'dat is een optie'? Waarom zou je wisselen van zadel(type)?