Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Ilayla schreef:Waar zit/zat de blokkade? Ik zou dit eigenlijk niet direct als een zadelprobleem zien, maar als een paard dat asymmetrischer in zijn lijf is geworden, waardoor een zadel wat juist wel symmetrisch is, schuift. Bij een ander zadel loop je mogelijk tegen hetzelfde probleem aan, maar wel slim om eens een ander zadel te proberen.
Ik zou eerst met je zadelpasser kijken of je iets kan doen met shims en met een instructrice wat je kunt doen om je paard rechter te krijgen.
Bowo schreef:Is die tussenpeesblessure toevallig linksachter? Zadel zakken vaak scheef naar de kant van een kreupelheid achter.
Daarbij is de bevinding van de osteopaat misschien wel een kip en ei verhaal. Is er een blokkade door een slecht zadel, of zakt het zadel scheef door de blokkade? Er zijn veel goede merken, maar je moet net degene vinden die past. En voor dat scheef zakken kun je bijvoorbeeld kijken naar de bevestiging van de stoten, maar dat is allemaal in overleg met een zadelmaker.
Ik zie dat je paard vroeger inderdaad een rechtere rug had. Tilt hij in beweging zijn rug op naar dat niveau of niet?
Zeker met zo'n verhaal erbij, heb je gewoon een goede zadelmaker/passer nodig. Een paard dat scheef is en blessures heeft, vraagt om maatwerk.
Bowo schreef:Is die tussenpeesblessure toevallig linksachter? Zadel zakken vaak scheef naar de kant van een kreupelheid achter.
Daarbij is de bevinding van de osteopaat misschien wel een kip en ei verhaal. Is er een blokkade door een slecht zadel, of zakt het zadel scheef door de blokkade? Er zijn veel goede merken, maar je moet net degene vinden die past. En voor dat scheef zakken kun je bijvoorbeeld kijken naar de bevestiging van de stoten, maar dat is allemaal in overleg met een zadelmaker.
Ik zie dat je paard vroeger inderdaad een rechtere rug had. Tilt hij in beweging zijn rug op naar dat niveau of niet?
Zeker met zo'n verhaal erbij, heb je gewoon een goede zadelmaker/passer nodig. Een paard dat scheef is en blessures heeft, vraagt om maatwerk.
Gizeppie schreef:Kan de boom niet iets wijder worden gemaakt? Bij veel zadels zit daar wel wat rek in. Afhankelijk van de scheefheid kom je meestal prima weg met een hele dunne pad aan de voorkant en hoef je alleen vanaf het midden te corrigeren.Katja schreef:In zo'n situatie zou ik het oplossen met een corrigerende pad eronder die ervoor zorgt dat het zadel weer in balans komt te liggen.
Dan wordt de boom aan de voorkant te smal..
Gizeppie schreef:Ilayla schreef:Waar zit/zat de blokkade? Ik zou dit eigenlijk niet direct als een zadelprobleem zien, maar als een paard dat asymmetrischer in zijn lijf is geworden, waardoor een zadel wat juist wel symmetrisch is, schuift. Bij een ander zadel loop je mogelijk tegen hetzelfde probleem aan, maar wel slim om eens een ander zadel te proberen.
Ik zou eerst met je zadelpasser kijken of je iets kan doen met shims en met een instructrice wat je kunt doen om je paard rechter te krijgen.
Bij palpatie viel op dat de schoftregio (trapeziusspier en ribboog) pijnlijk was. Ribben, lage hals en borstbeen geblokkeerd en hij stond 'met opgetrokken schouders. En de dingen die er altijd zijn vanuit het Si.
Zoals ik vermeld heb in mijn reactie is mijn paard met pre pensioen. Hij wordt niet meer volledig ingezet. 3 keer per week een stap ritje in de bak, waarvan 6 minuten draven, geen galop meer. De rest wandelen we gemiddeld 20/30 minuten buiten. Dat vindt hij prachtig. Het heeft daarin geen zin om hem recht te krijgen. Hij heeft flinke artrose in het SI en een tussen pees blessure en zou mogelijk compenseren. Hij heeft nog nooit een pas kreupel gelopen. Het kan idd wel zo zijn dat het zadel nu schuift, omdat hij zich anders aan het ontwikkelen is, mogelijk door die artrose. De kussens zijn namelijk echt recht.
Misty12 schreef:Misschien een rare opmerking ( en ik heb ook niet alles gelezen), maar heb je er al eens een goede fysio bijgehad? Mijn vorige merrie had ook een scheef bekken door verschillende zwangerschappen en geboortes van veulens. Ik heb haar regelmatig door een fysio laten behandelen die dan haar bekken corrigeerde. De tijd die tussen 2 behandelingen zat werd steeds langer en ook werd de scheefheid elke keer iets minder.