Welk Zadelmerk/type voor paard met rechte rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Welk Zadelmerk/type voor paard met rechte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 21:47

Uit nieuwsgierigheid ben in benieuwd naar welke type zadels/merken zijn geschikt voor paarden met een redelijk rechte rug, middelschoft en een vrij breed postuur?
Afbeelding

Afbeelding

Amiigo

Re: Welk Zadelmerk/type voor paard met rechte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:28

Deze heeft toch niet een bijzonder rechte rug? :D
Ik had op mijn vorige merrie een Erreplus Connect, dat paard heeft een rechte rug, iets strak op de lendenen en weinig schoft.
Heb hem nu op een paard liggen met ook een rechte rug maar een hoge schoft en een jong paard met weinig schoft en een wekere rug, ligt op beide paarden goed.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:32

Ik zou hier inderdaad ook geen zadel voor rechte ruggen voor kopen.
Hij is juist mooi gevormd.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:36

Mooi dier!
Ik vind dit ook geen rechte rug. Dit paard is denk ik eerder een uitdaging in de wat oplopende lendenen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:22

Dat lijkt op een meer curved rug maar dat kan veranderen in beweging natuurlijk.

Wij hebben een hele zoektocht achter de rug van ruim 8 maanden voor een paard met een rechtere rug. Naar vrijwel elk merk te hebben geprobeerd zijn we op een wow zadel uitgekomen met flat tree. Dat was letterlijk wow paard liep gelijk veel ruimer en meer ontspannen dan onder welk zadel dan ook.

De merrie is kwestie
Veel schoft maar rechte rug vanaf de schoft.
Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:32

Juist geen rechte rug lijkt mij, je hebt een zadel nodig die toestaat dat de rug oploopt naar de achterhand. Of veranderd je paard enorm van houding tijdens het werk onder het zadel?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:59

Ben het met alle voorgangers eens ik zou ook niet opzoek gaan naar een zadel voor een rechte rug.....

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 12:57

Mijn paard is nu 2 jaar met pre pensioen. We doen nog wat senioren ritjes. Hij is ouder aan het worden en zijn rug is aan het veranderen zie ik in vergelijking met eerder. Dat is ook niet gek, want hij wordt niet meer getraind als eerder. Hij is nu 19 jaar. Als hij mag kiezen loopt hij het liefste met zijn neus over de grond. Met rijden hebben we wel aanleuning. Niet te diep, ook niet te hoog ingesteld. Ik heb nu een hulsebos balance plus zadel, maar deze ligt niet helemaal lekker meer. Het zadel zakt naar links, terwijl m’n kussens recht zijn. En zijn linker bekken hoger is als het rechter. Er zit geen speling in de boom. Dat het zadel niet helemaal lekker ligt werd bevestigd door de osteopaat (blokkade). Het paard is met pre pensioen vanwege si problemen en een blijvende tussen pees blessure. Heeft nog nooit kreupel gelopen. Hij doet het goed op veel wandelen en 3 keer per week een stap draf ritje in de bak of buiten. Dit houdt hem tussen de oren goed, maar ook daardoor blijft hij wel soepel. Hij staat overigens de hele dag buiten. Daar beweegt hij ook. Het zadel is in november gecheckt. Er staat nu een afspraak in januari. Hier onder foto’s hoe het eerder was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie tips qua merken? Types?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:22

Waar zit/zat de blokkade? Ik zou dit eigenlijk niet direct als een zadelprobleem zien, maar als een paard dat asymmetrischer in zijn lijf is geworden, waardoor een zadel wat juist wel symmetrisch is, schuift. Bij een ander zadel loop je mogelijk tegen hetzelfde probleem aan, maar wel slim om eens een ander zadel te proberen.

Ik zou eerst met je zadelpasser kijken of je iets kan doen met shims en met een instructrice wat je kunt doen om je paard rechter te krijgen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:39

Is die tussenpeesblessure toevallig linksachter? Zadel zakken vaak scheef naar de kant van een kreupelheid achter.

Daarbij is de bevinding van de osteopaat misschien wel een kip en ei verhaal. Is er een blokkade door een slecht zadel, of zakt het zadel scheef door de blokkade? Er zijn veel goede merken, maar je moet net degene vinden die past. En voor dat scheef zakken kun je bijvoorbeeld kijken naar de bevestiging van de stoten, maar dat is allemaal in overleg met een zadelmaker.

Ik zie dat je paard vroeger inderdaad een rechtere rug had. Tilt hij in beweging zijn rug op naar dat niveau of niet?

Zeker met zo'n verhaal erbij, heb je gewoon een goede zadelmaker/passer nodig. Een paard dat scheef is en blessures heeft, vraagt om maatwerk.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 13:39

Ilayla schreef:
Waar zit/zat de blokkade? Ik zou dit eigenlijk niet direct als een zadelprobleem zien, maar als een paard dat asymmetrischer in zijn lijf is geworden, waardoor een zadel wat juist wel symmetrisch is, schuift. Bij een ander zadel loop je mogelijk tegen hetzelfde probleem aan, maar wel slim om eens een ander zadel te proberen.

Ik zou eerst met je zadelpasser kijken of je iets kan doen met shims en met een instructrice wat je kunt doen om je paard rechter te krijgen.

Bij palpatie viel op dat de schoftregio (trapeziusspier en ribboog) pijnlijk was. Ribben, lage hals en borstbeen geblokkeerd en hij stond 'met opgetrokken schouders. En de dingen die er altijd zijn vanuit het Si.

Zoals ik vermeld heb in mijn reactie is mijn paard met pre pensioen. Hij wordt niet meer volledig ingezet. 3 keer per week een stap ritje in de bak, waarvan 6 minuten draven, geen galop meer. De rest wandelen we gemiddeld 20/30 minuten buiten. Dat vindt hij prachtig. Het heeft daarin geen zin om hem recht te krijgen. Hij heeft flinke artrose in het SI en een tussen pees blessure en zou mogelijk compenseren. Hij heeft nog nooit een pas kreupel gelopen. Het kan idd wel zo zijn dat het zadel nu schuift, omdat hij zich anders aan het ontwikkelen is, mogelijk door die artrose. De kussens zijn namelijk echt recht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:42

Omdat zijn rug wat veranderd nu, dan zou ik kijken naar een boomloos zadel.
Uiteraard moet dat nu goed passen, maar veranderd zijn rug later nog iets dan is het niet meteen dat het begint te bruggen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:42

In zo'n situatie zou ik het oplossen met een corrigerende pad eronder die ervoor zorgt dat het zadel weer in balans komt te liggen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 13:43

Bowo schreef:
Is die tussenpeesblessure toevallig linksachter? Zadel zakken vaak scheef naar de kant van een kreupelheid achter.

Daarbij is de bevinding van de osteopaat misschien wel een kip en ei verhaal. Is er een blokkade door een slecht zadel, of zakt het zadel scheef door de blokkade? Er zijn veel goede merken, maar je moet net degene vinden die past. En voor dat scheef zakken kun je bijvoorbeeld kijken naar de bevestiging van de stoten, maar dat is allemaal in overleg met een zadelmaker.

Ik zie dat je paard vroeger inderdaad een rechtere rug had. Tilt hij in beweging zijn rug op naar dat niveau of niet?

Zeker met zo'n verhaal erbij, heb je gewoon een goede zadelmaker/passer nodig. Een paard dat scheef is en blessures heeft, vraagt om maatwerk.

Nee de blessure en de artrose zit rechtsachter. Zijn bekken is links zelfs hoger als rechts.

De stoten zijn al verzet. Heb ook een andere singel destijds aangeschaft.

Wanneer hij aan de longeerlijn loopt is zijn rug recht. Hij kan heel goed hals strekken of lang en laag lopen. Maar het is niet de bedoeling dat hij echt als een duikboot loopt, want dan kiept hij op die voorhand. Hij maakt zijn rug dan wel rechter. Maar zijn bouw is veranderend. Komt deels ook, omdat ik niet meer intensief rijd.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 13:43

Katja schreef:
In zo'n situatie zou ik het oplossen met een corrigerende pad eronder die ervoor zorgt dat het zadel weer in balans komt te liggen.

Dan wordt de boom aan de voorkant te smal..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 13:44

Bowo schreef:

De zadelmaker komt deze maand.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:46

Gizeppie schreef:
Katja schreef:

Dan wordt de boom aan de voorkant te smal..
Kan de boom niet iets wijder worden gemaakt? Bij veel zadels zit daar wel wat rek in. Afhankelijk van de scheefheid kom je meestal prima weg met een hele dunne pad aan de voorkant en hoef je alleen vanaf het midden te corrigeren.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 14:01

De boom is al een keer verbreed helaas.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:11

Ik zou dit allemaal bespreken met je zadelmaker, en misschien kunnen jullie een breder zadel vinden waar wel een pad onder past om makkelijker te kunnen corrigeren

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:31

Gizeppie schreef:
Ilayla schreef:

Bij palpatie viel op dat de schoftregio (trapeziusspier en ribboog) pijnlijk was. Ribben, lage hals en borstbeen geblokkeerd en hij stond 'met opgetrokken schouders. En de dingen die er altijd zijn vanuit het Si.

Zoals ik vermeld heb in mijn reactie is mijn paard met pre pensioen. Hij wordt niet meer volledig ingezet. 3 keer per week een stap ritje in de bak, waarvan 6 minuten draven, geen galop meer. De rest wandelen we gemiddeld 20/30 minuten buiten. Dat vindt hij prachtig. Het heeft daarin geen zin om hem recht te krijgen. Hij heeft flinke artrose in het SI en een tussen pees blessure en zou mogelijk compenseren. Hij heeft nog nooit een pas kreupel gelopen. Het kan idd wel zo zijn dat het zadel nu schuift, omdat hij zich anders aan het ontwikkelen is, mogelijk door die artrose. De kussens zijn namelijk echt recht.

Ah oké, dan kan het wel goed zijn dat de pasvorm ook niet meer helemaal goed is. Ik bedoelde ook niet dat je het nog helemaal recht moet gaan maken, maar wel kijken wat nog in zijn mogelijkheden ligt qua ‘bejaardengym’ of revalidatietraining. Met wandelen kun je ook al veel doen. Balkjes lopen zou bijvoorbeeld nog kunnen helpen als dat mag.

Ik zou eerst willen weten waarom het zadel schuift en op basis van de reden een plan maken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 14:44

Balkjes trainen mag niet meer vanwege die tussen pees blessure. Hij vindt dat overigens wel heel leuk. Ik ga zoveel mogelijk rechtuit, af en toe een ruime wending. Als het goed kan ik nog wel een pasje wijken of travers/schouder voor in stap. Niet een hele lange zijde, maar een paar pasjes en dan weer recht maken. Dit kan hij ook aan de hand.

Ik wil ook graag weten waarom hij schuift naar links. Zeker omdat het bekken daar hoger is als rechts.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:54

Zijn de schouders wel recht? Maakt hij ook even grote passen met beide benen achter?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 15:28

Misschien een rare opmerking ( en ik heb ook niet alles gelezen), maar heb je er al eens een goede fysio bijgehad? Mijn vorige merrie had ook een scheef bekken door verschillende zwangerschappen en geboortes van veulens. Ik heb haar regelmatig door een fysio laten behandelen die dan haar bekken corrigeerde. De tijd die tussen 2 behandelingen zat werd steeds langer en ook werd de scheefheid elke keer iets minder.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 16:51

Bowo schreef:
Zijn de schouders wel recht? Maakt hij ook even grote passen met beide benen achter?

Nee hij maakt achter niet dezelfde passen. Rechts achter is een millimeter korter als links achter. Dit zie je amper, maar ik zie en voel het wel door de schommeling van m’n eigen bekken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 16:53

Misty12 schreef:
Misschien een rare opmerking ( en ik heb ook niet alles gelezen), maar heb je er al eens een goede fysio bijgehad? Mijn vorige merrie had ook een scheef bekken door verschillende zwangerschappen en geboortes van veulens. Ik heb haar regelmatig door een fysio laten behandelen die dan haar bekken corrigeerde. De tijd die tussen 2 behandelingen zat werd steeds langer en ook werd de scheefheid elke keer iets minder.

Zeker! Echter heeft mijn paard problemen die niet volledig op te lossen zijn met een fysio (artrose si - zie mijn eerdere reacties).