Zadel voor lange man (2.04).

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Zadel voor lange man (2.04).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 09:11

Hoi bokkers

Mijn vriend rijd steeds meer op onze trekpaard merrie. Nu zit hij op mijn dressuur zadel echt niet lekker. Dot zadel heeft ook de neiging je revhr op te duwen en heeft aardig wat wrong. Ik zelf ben ook maar 1.64 en zit heerlijk in dit zadel.

Nu wil hij graag zelf een zadel waar hij comfortabel in kan zitten. Hij rijdt alleen buiten puur voor de ontspanning.

Maar welk zadel. We willen een zadelpasser laten komen maar je hebt dan altijd dat ze niet met bepaalde merken samen werken. Vandaar wat voor onderzoek.

Mijn zadel is een 17 inch dressuur zadel met redelijk gedwonde zit.
Hij heeft ook wel is met het thorowgood vzh 17 inch van een vriendin gereden maar dit was hem ook niet.

Ik dacht zelf zou eem westernzadel niet iets zijn. Ik heb vroeger wwn freemax gehad en ben tevreden over dat merk. Maar we willen ook graag andere engelse zadels proberen.

Kom maar op met jullie tips vooe onze zoektocht.

Melzazu

Re: Zadel voor lange man (2.04).

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:16

Misschien is Hollander een idee? Zij hebben namelijk echt veel zadels beschikbaar die tweedehands zijn dus ze zijn niet zo gebonden aan vaste merken.

Voor western denk ik alleen niet dat ze je kunnen helpen. Dat was wel waar ik ook aan moest denken toen ik je tekst las trouwens.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:24

Is het wellicht een optie om bij countrymill langs te gaan ? Die passen zowel Engels als western aan en kan je bij hun in de bak uitproberen met je paard.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:27

Ik heb een 19 inch zadel te koop, dressuurzadel van Edix. Wellicht is dat een optie? Een semi boomloos zadel waar de kopijzers van veranderd kunnen worden. Ik heb er altijd heerlijk in gezeten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:35

Ik zou voor een minder gesloten zadel gaan. Dus spring of vhz. Met 18 inch of misschien 18,5 kom je dan denk ik al een heel eind.
En vooral een goede zadelmaker die kijkt naar hem en het paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 10:20

Wintec Wide? Heeft aanpasbare wrongen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 10:26

Dat 17 inch niet past is logisch, ook die van je vriendin niet.
Het gaat niet enkel over je bips maar ook over lengte van de benen bij de inch maten.

Ik zou ook eerder voor een open zadel zoals veelzijdig gaan, of inderdaad een western variant.
Altijd in 18 inch en wellicht groter.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 10:49

Ik snap dat hij niet in een 17inch past :P ik ben 1.80 met lange bovenbenen en heb ook echt een 18inch nodig.

Ik heb ook goede ervaringen met Country Mill. Die hebben veel (tweedehands) zadels en je kunt ook gelijk rijden (ze hebben een binnenbak) om te kijken of het echt fijn zit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 13:37

Als je vriend verder qua gewicht netjes in verhouding is dan zou ik voor een boomloze western zadel zoals de freemax gaan.

Moet natuurlijk nog steeds goed passen en vergeet niet een goede pad erbij te kopen.

Extra voordeel is dat ze makkelijk door te verkopen zijn mocht het toch niet bevallen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 14:01

Heeft het niet vooral met de lengte van de zweetbladen te maken?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 14:24

Waar kom je vandaan? Ik ben laatst bij iemand geweest hier in de buurt en ben daar zo tevreden over. Countrymill was ik voor het eerst in jaren gewoon slecht geholpen, opzoek naar wat anders en was echt zo blij mee. Is een dame die echt heel veel zadels heeft, allemaal echt betaalbaar en bij haar thuis mocht ik passen. Ze werkt samen met 5 zadelpas dames in de buurt, alles wat je lekker vind zitten kan je dan meenemen of door de passer laten meenemen en dan testen. Ik ben er zo blij mee en vond de passer waar ze mee samenwerkte ook echt fijn, Total geen verkoop gevoel of iets

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 17:40

tirzasarah10 schreef:
Waar kom je vandaan? Ik ben laatst bij iemand geweest hier in de buurt en ben daar zo tevreden over. Countrymill was ik voor het eerst in jaren gewoon slecht geholpen, opzoek naar wat anders en was echt zo blij mee. Is een dame die echt heel veel zadels heeft, allemaal echt betaalbaar en bij haar thuis mocht ik passen. Ze werkt samen met 5 zadelpas dames in de buurt, alles wat je lekker vind zitten kan je dan meenemen of door de passer laten meenemen en dan testen. Ik ben er zo blij mee en vond de passer waar ze mee samenwerkte ook echt fijn, Total geen verkoop gevoel of iets

Wie was dat ? Mag per pb

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 17:53

tirzasarah10 schreef:

Ik kom uit de provincie zeelans.
Zadel hoeft niet persee voor ronde paarden te zijn. Ze heeft nu ook m/w boom. Ze is niet heel breed

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:43

Dan is nog steeds Wintec geen verkeerd idee, maar dan de normale fit ipv de extra wide. Of iets anders waarin je geen gedwongen zit hebt. Bijv een Passier Grand Gilbert.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:53

Ik vond kent en masters cob erg open zitten. Daar past normaal iemand die in een 18 inch past(net) makkelijk in een 17,5
Verwisselbaar kopijzer ook.
Wanneer je meer budget wilt dan zou je ook naar een thorrowgood kunnen kijken zelfde zadel/model maar dan (gedeeltelijk) kunststof ipv leer

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 19:21

Thorowgood heeft net een heel nieuw type zadel. Toevallig vorige week gekocht voor ons trekpaard. Mijn man is 190 cm en zit er echt prima op

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 19:59

Mijn vriend van 1,93 past heel goed op mijn Barefoot Arizona (boomloos westernzadel), ik heb maat 2.
Dat zit erg comfortabel en de beugels zijn ruim genoeg verstelbaar.
Deze Barefoot lag perfect op mijn trekpaard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:49

Ik zou ook richting boomloos (met goede pad uiteraard) western gaan kijken.

Barefoot is wellicht iets te "slap", zeker als je man zwaarder is (2 m zal al snel boven de 100 kilo zitten) en veel wil lichtrijden, maar de semi boomloze westernzadels lijken me de beste keuze.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Wintec of Bates Kimberly, zo n soort zadel, met korte wrongen waar zn lange benen onderdoor kunnen, fijn om buiten te rijden??????

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Ik ben geen 2m, maar met mijn 1.82 val ik toch ook onder de langere mensen.
Een grotere inchmaat kan helpen, maar is vaak toch niet de meeste geschikte oplossing voor iemand die qua broekmaat niet zo'n groot zadel nodig heeft. Voorkeur zou hebben om langere en waarschijnlijk schuinere zweetbladen te hebben en vooral ook goed te kijken naar de wrong. Als het puur gaat om buitenrijden, zou je zelf kunnen overwegen om op zoek te gaan naar een zadel met verwisselbare wrongen en de wrongen er dan gewoon volledig af te halen. Dat lost een groot deel van de problemen op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

Let met een trekpaard en schuinere zweetbladen wel goed op de schouder. Die hebben vaak grote en massieve schouders, en is een zweetblad die erop ligt te drukken wellicht niet ideaal.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

Boomloos in balans heeft veel verschillende zadels en komt ze ook deskundig passen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:14

toch past juist veelzijdig fijn op een breed paard.
Die zijn gemaakt dat de schouder er onderdoor kan bewegen.
Bij een dressuurzadel botst het er tegen zeg maar.

Zeg ik met 2 koudbloedjes met een hele brede boommaat.

Persoonlijk vind ik iets korter zitten op een brede ook fijner.
Die lange dressuurbeen houding, mijn heupen doen daar niet aan mee als het uiteindelijk toch breed uitloopt.

Het open zadel, dus geen dikke wrongen, daar kan denk ik een lang persoon het meeste mee.
En daar merk je ook aan op dat de inch maat beter past. Anders word je door de wrongen achter op de lepel gedrukt.

Ja dan kan een dressuurzadel met schuin zweetblad, zoals Edward Gal ook heeft, maar veelzijdig is tig meer keuze in

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Ik als lange benen mens (1,88) lang bovenbeen.
Zit meestal het fijnste in vzh zadels ivm het zweetblad wat naar voren is gericht.
Heb momenteel een zadel zonder zweetblad en vind dat heerlijk.
Maar dan heb je wel een goede balans nodig van jezelf omdat je geen ondersteuning meer hebt.
Ik zou ver weg blijven van edix.
Heb daar 2 zadels van (gehad) en icm het gewicht wat een langer mens heeft is de drukverdeling gewoon niet goed.
De emir sowieso niet en begin ook problemen te krijgen met de tudor

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

Met die lengte heb je gewoon maatwerk nodig :o :j

Een plat en open zadel (dus geen wrong, denk close contact springzadel in pannenkoekmodel) laat je nog redelijk valsspelen door met je knieen voor/over de wrong te gaan zitten, maar super comfortabel is het ook niet.

Ik ben zelf 190cm lang (dus qua beenlengte komt het vast redelijk in de buurt van een man van 204cm lang ;) ) en elk niet op maat gemaakt zadel valt ergens tussen "soort van oncomfortabel" en "heel pijnlijk". Ja ik kan een rondje rijden en een sprongetje maken in een willekeurig 17 inch springzadel, maar het is toch wel een balansoefening gezien die wrongen ergens halverwege mijn dijbeen vallen :=

Inchmaat lost ook totaal niks op want je hebt ruimte voor je benen nodig, aldus verlengde en extra naar voren gebouwde zweetbladen.

Met die lengte en bijbehorend gewicht zou ik niet zo snel voor boomloos kiezen moet ik zeggen, de drukverdeling is imo niet optimaal.

Ik heb nog mijn oude lange mensen zadel liggen als je interesse zou hebben :P is een op maat gemaakt passier maar wel close contact springzadel.

Van standaard springzadels vond ik Stubben Roxane altijd het beste, dit is dan 17,5 inch. Voor af en toe buitenrijden zou ik deze durven te kopen, ze zijn tweedehands ook niet bepaald duur.

Afbeelding

Afbeelding

dit paard was overigens 172cm en dat echt officieel gemeten, lijkt net een pony zo :')