Past dit zadel? En past het zadel mij?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donny_Pony

Past dit zadel? En past het zadel mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 16:47

Ik heb mijn paardje nu een half jaar, hij is ongeveer net zo lang onder het zadel. Het eerste zadel (euroriding dressuur) lag al na 3 maanden niet goed meer, zodanig dat ik een nieuwe moest aanschaffen (misschien nooit goed gelegen). Het volgende zadel is een rossner dressuur zadel. Ook deze ligt niet fijn (meer), al heeft deze vanaf het begin problemen gehad met naar voren schuiven. Ondanks een anatomische singel.

Nu heb ik via mp een veelzijdigheidszadel gekocht, wat vinden jullie van de ligging van het zadel? En mijn zit in het zadel? Ik laat de zadelpasser er ook naar kijken, maar leer mezelf graag zoveel mogelijk hierover. Want op deze manier blijf ik zadels kopen, de eerste 2 zadels heb ik namelijk van een zadelpasser gekocht. 8)7

Afbeelding

Afbeelding

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 16:56

Ik kan niks zeggen over hoe je zadel ligt, maar dat is wel echt een nadeel van jonge paarden. Die groeien nou eenmaal snel uit zadels, zeker als ze nog wat groeien en daarnaast ook spieren kweken. Ben zelf daarom wel fan van zadels met verwisselbare bomen/kopijzers.
Wellicht dat de 2e idd niet helemaal goed gelegen heeft of je toch niet de juiste singel had, maar kan dus prima zijn dat toen je ze van de zadelmaker kocht ze op dat moment wel gewoon goed lagen.

Saga

Re: Past dit zadel? En past het zadel mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 16:57

Het zadel ligt in ieder geval te ver naar voren, waardoor de schouder niet vrij ligt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:15

Dat wilde ik ook schrijven en lijkt te klein qua inchmaat. Om het goed te kunnen beoordelen op de rug zijn er foto,s nodig zonder ruiter van het zadel op de rug, van de zijkant, voorkant en achterkant.

Maar een zadelpasser werkt toch wel echt het beste.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:02

Ik wilde precies hetzelfde zeggen, hij ligt te ver naar voren inderdaad. Ik vind jou er ook krap in zitten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:06

Koop bij een goede zadelmaker een zadel met verwisselbare kopijzer of een zadel in het segment dat op infra rood of in de pers aangepast kan worden.

Mijn jonge paard was ook na 4 maanden van zadelmak naar nieuwe controle een boommaat gegroeid. Dat gebeurd gelukkig.

Country Mill heeft daar een speciaal jonge paarden traject voor.