Help, mijn zadel schuift naar achter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equi_Flo

Help, mijn zadel schuift naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:25

Iemand ervaring met dit probleem?

Mijn zadel ligt in principe goed (recent nog gecheckt door de Countrymill), maar blijft toch naar achter schuiven met springen.

Het gaat om de Kentaur Eventer II en deze ligt op een 7 jarige Irish Draught ruin.

Hero is een paard met veel schouder waardoor het zadel in de basis al wat verder naar achter ligt dan je gewend bent van een standaard KWPN paard. Hij heeft een "atletische" bouw, wat inhoud dat zijn romp wat taps toe loopt naar achteren toe (zie foto's). Ik rijd hem al met een borsttuig, omdat ik weet dat hij gevoelig is voor een naar achter schuivend zadel. Toch blijft het zadel naar achter schuiven, zeker een hand breedte (zie de laatste foto).

Wie heeft tips wat ik hier mee kan doen?

bouw van Hero
Afbeelding

Afbeelding

zadel
Afbeelding

zadel na het rijden
Afbeelding

cissy

Re: Help, mijn zadel schuift naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:27

Dubbel topic?

Equi_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:31

cissy schreef:
Dubbel topic?

Oeps sorry, ging per ongeluk

Ik heb nog niet zo veel ervaring met topics plaatsen op bokt

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Als ik je 3e foto zie, ligt het zadel niet in balans. Kan zijn dat hij op de schouder ligt of boom te klein; maar dat is wat ik zie vanaf een foto dus kan het niet voelen natuurlijk. Het zadel ligt niet mooi recht maar “staat omhoog”. Ik zou met zadelen eens goed voelen waar het schouderblad ligt en daarachter het zadel neerleggen. Want misschien zakt hij nu juist wel op de juiste plek? :) Anders toch zadelpasser laten komen want schuiven hoort sowieso niet

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Als een zadel schuift past het niet

Equi_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:37

Oskarrino schreef:
Als ik je 3e foto zie, ligt het zadel niet in balans. Kan zijn dat hij op de schouder ligt of boom te klein; maar dat is wat ik zie vanaf een foto dus kan het niet voelen natuurlijk. Het zadel ligt niet mooi recht maar “staat omhoog”. Ik zou met zadelen eens goed voelen waar het schouderblad ligt en daarachter het zadel neerleggen. Want misschien zakt hij nu juist wel op de juiste plek? :) Anders toch zadelpasser laten komen want schuiven hoort sowieso niet

Dank voor je bericht. Als ik hem hier neerleg, blijft hij alsnog naar achter schuiven. Je ziet hem bij iedere pas terug naar voren getrokken worden door het borsttuig. Zadel is echt heel recent nog nagekeken door de Country Mill en schijnt dus helemaal goed te liggen... Daar werd gezegd dat het schuiven voorkomen zou kunnen worden door bijv een andere singel dus daar zoek ik even ervaringen naar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:02

Country Mill vindt het bruine zadel goed liggen? Want ik ga met Oskarinno mee dat het zadel, op de foto iig, niet in balans ligt. Deze leunt naar achter. Geen singel gaat ervoor zorgen dat dit zadel in balans gaat liggen.

Het zwarte springzadel op de 2e foto, schoof die ook naar achter?

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:03

Equi_Flo schreef:
Oskarrino schreef:

Dank voor je bericht. Als ik hem hier neerleg, blijft hij alsnog naar achter schuiven. Je ziet hem bij iedere pas terug naar voren getrokken worden door het borsttuig. Zadel is echt heel recent nog nagekeken door de Country Mill en schijnt dus helemaal goed te liggen... Daar werd gezegd dat het schuiven voorkomen zou kunnen worden door bijv een andere singel dus daar zoek ik even ervaringen naar.

Ik zou hem toch nog een keer laten checken, maar anders kan je kijken naar een Butterfly singel. Die helpt schuiven te voorkomen…. Ik heb deze in de vzh variant en stalgenoot in dressuur variant

https://www.kifrahorse.nl/Butterfly-Dre ... gel-Rainer

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:32

Ik had met mijn vorige paard hetzelfde probleem, die sprong letterlijk ‘uit zijn singel’ waardoor het zadel ineens een heel stuk naar achteren lag. Ook forse schouderpartij en mega borstkas. Heel raar als je na een paar sprongen ineens een stuk meer paard voor je zadel hebt :+
Paard interesseerde het schijnbaar niks, maar aangezien deze ook nog eens een hele brede en niet zo hoge schoft had heb ik er weleens ineens naast gehangen in een wat scherpere bocht doordat het ook ineens opzij kon :=

Bij mij werkte wat ze nu een butterfly singel noemen heel goed, ik had die van Eric le Tixerant. Schijt dure singel toen, maar het werkte. Singel is volledig elastisch en heeft hetzelfde middenstuk als die Kifra. Sowieso werkten elastische singels bij hem veel beter, dat lijkt contra-intuïtief, maar ze zijn juist door het materiaal veel lastiger te verplaatsen, geven mee ipv naar achteren geduwd te worden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:33

Ik zou toch eens beginnen met een second opinion van een zadelmaker. Ook ik heb het idee dat dit zadel achterover ligt. Misschien toch een wat te smalle boom

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

Ik ben het ermee eens dat het zadel op de foto zonder ruiter er al uit balans uitziet.

Je paard heeft een atletische bouw en lijkt ook een vrij hoge schoft te hebben. Dat beïnvloedt natuurlijk wel hoe het zadel ligt. Bij deze bouw is de singel ook heel belangrijk, dus zeker goed om daar naar te kijken, maar we kunnen niet zien of dat het probleem helemaal gaat oplossen. Een zadel hoort wel in balans te liggen en niet tegengehouden worden door een borsttuig. Welke singels heb je geprobeerd?

Een second opinion lijkt me geen gek idee om te bekijken of het zadel met aanpassingen stabieler blijft, een andere singel de oplossing is, of dat een ander type zadel beter bij je paard past.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

Wat heb jij een gaaf paard!

Ik snap wel wat de andere zeggen.
Je zadel helt achterover.
Daar waar hij naar achteren is geschoven ligt hij pas recht.

Bleef je dressuurzadel wel liggen? Ook dat hangt achterover.

Ik zou ook eens kijken wat een andere zadelpasser ermee doet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

Je ziet aan de ligging van de beugelriem al dat het zadel wat gekanteld ligt. Ik zou toch weer contact opnemen met country Mill.