Veiligheidsbeugels kind

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne98

Veiligheidsbeugels kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 12:21

Ik ben opzoek naar Veiligheidsbeugels voor onze dochters. Ze rijden nu nog met beugels en korfjes erop.
Afgelopen weekend is onze dochter eraf gevallen en bleef toch vast hangen in de beugel. Rijden gewoon met goede rijlaarzen zonder sporen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen er zijn zoveel Veiligheidsbeugels te vinden.

Waidida

Re: Veiligheidsbeugels kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:35

Ik heb veiligheids beugels van BR, dat zijn deze: https://br.nl/nl/home/3230-37912-br-sti ... matt_black

Je bent niet afhankelijk van een scharnier dat al dan niet open gaat als je valt, en nergens haakjes waarachter je toch kan blijven hangen.

Ik heb deze gekocht om mijn jonge paard in te rijden en na een val ben ik toch blij dat ik deze had. Het zadel dat ik toen gebruikte had geen beugelriemhaak maar een ring, je beugelriemen zouden er dus ook niet kunnen afglijden.

Na de horrorfilmpjes wil ik enkel nog maar beugels met een rubberen buitenkant die aan alle kanten kan meebuigen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:43

Ik heb zelf de flex on safe on veiligheids beugels. Deze zijn er ook in de junior variant. Die gaat tot 45 kg en is kleiner. Er kunnen ook kapjes op.

https://hypostore.nl/flex-on-safe-on-junior-beugels.html?color=123&type_voetbed=1787&kleur_voetbed=1808&kleur_dempers=1801&utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=shopping-nl&gad_source=1&gad_campaignid=20444025243&gbraid=0AAAAAD8XgaimV3Dh28z0YLgmdnoOm4Dhm&gclid=CjwKCAiA0eTJBhBaEiwA-Pa-heBBpmSdhoQY6XNYlgAbo1kY0wIVWPMyJZEt_nxgwueI6bjnKluTZRoCvVsQAvD_BwE

Zelf ben ik heel tevreden met deze beugels. Ze gaan open als het moet en verder niet. De arm is flexibel en het geeft me een heel veilig gevoel. Ze zijn in leuke kleurtjes en je kunt losse dingetjes kopen en ze aanpassen. Ze zijn wel prijzig, maar ik ben er super blij mee en het was het waard!

En idd Waidida, de rubberen armen vind ik ook een grote plus. Geen enkele mogelijkheid tot blijven haken van ruiter of paard! Dubbel veiligheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:54

Oef dat is schrikken...! Wel zonder al teveel kleerscheuren er vanaf gekomen hopelijk...?

Op zich zijn er bij goede korfjes niet veel mogelijkheden om te blijven hangen, weet je wellicht wat er precies is gebeurd....? Waren het wellicht losse opklik-korfjes die niet rondom aan de beugel vastzaten...?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 12:20

Ik volg even mee, wilde net dezelfde vraag stellen. Ze heeft nu simpele beugels van 10 cm met van die erop geschroefde korfjes maar die worden nu krap (9 jaar, maat 35). Ik wil beugels die ze op mijn paard kan gebruiken maar ook voor op de manege.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 13:36

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:00

Ik heb allerlei veiligheidsbeugels tot de duurste prijsklasses gehad, maar ik voel me toch het veiligst met beugels met een stevige, goed bevestigde voetstop erop en een gedraaide ophanging :j

Die blokkeren gewoon fysiek elke mogelijkheid om er doorheen te schieten en vast te haken.
Geen afhankelijkheid van allerlei mechanismes die soms niet goed werken of je alsnog ergens aan vast kan haken in een soort freak-accident.

En ook niet geheel onbelangrijk: als je tijdens de rit je beugel kwijtraakt, kan je ze relatief makkelijk weer terug aan je voet krijgen. Dat valt met allerlei creatieve open zijkanten e.d. vaak niet bepaald mee en dat is op zichzelf dan weer gevaarlijk.

Want al met al wil je liefst gewoon in het zadel blijven met de steun van de stijgbeugels, ook als je paard een rare sprong maakt of er vandoor tettert. Beetje jammer als je dan je beugels kwijtraakt, deze niet meer terug aan je voet gevist krijgt door de lastige vorm / materiaal en je daardoor te barsten valt uiteindelijk bij de volgende scherpe bocht of bokpartij. Been there, done that. Beviel me niet :=

Gewoon lekker betrouwbare korfjes en gedraaide ophanging dus voor mij :j

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:04

Ik heb de veiligheidsbeugels van de decathlon, is volgens mij ook een kinder uitvoering van. Heeft 1 zijkant van rubber die niet helemaal gesloten is, dus geen mechanismes die kunnen falen of missende zijkanten als je je beugels terug moet vinden. En goed betaalbaar ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:08

Behalve dan wellicht dat het rubber ook meegeeft als je probeert op een galopperend paard je beugel terug te vinden...? Rubber dat genoeg meegeeft om makkelijk vrij te komen zonder te blijven hangen met broekspijp / sporenriempje of weet ik wat, geeft snel ook genoeg mee als je aan het hengelen bent naar je beugel....

Echt goed om kritisch naar te kijken bij aanschaf van zulke beugels Y;(

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:09

XladyX schreef:
Ik heb de veiligheidsbeugels van de decathlon, is volgens mij ook een kinder uitvoering van. Heeft 1 zijkant van rubber die niet helemaal gesloten is, dus geen mechanismes die kunnen falen of missende zijkanten als je je beugels terug moet vinden. En goed betaalbaar ook.

https://www.decathlon.nl/p/stijgbeugels ... 81m8375397

Deze bedoel je?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:11

Ja klopt die, dank voor het delen van de link. Het is een kunstof zijkanten trouwens ipv rubber, sorry ben niet helemaal scherp. Maar het functioneert simpel en top tot nu toe (nog niet getest/gevallen ermee maar rijdt prima)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:15

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:54

Ik heb ijslander beugels. Gedraaide ophanging en een vorm waarbij je bij een val uit de beugel raakt. Verlies je de beugel tijdens het rijden, heb je hem zo weer te pakken