Lichtgewicht veiligheidstijgbeugels zonder 'kaasrasp'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Lichtgewicht veiligheidstijgbeugels zonder 'kaasrasp'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 07:51

Bokt, help mij.

Ik heb veiligheidsstijgbeugels nodig en ik vraag me af of wat ik graag zou willen bestaat. Ik heb weinig zin om elk paar veiligheidsbeugels te gaan wegen dus ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Ik zoek dus lichtgewicht stijgbeugels en ik wil graag een old school voetbed zonder metalen spikes of zo'n kaasrasp erop. Gewoon rubber of iets anders met een beetje profiel dus.

Ik rij normaal met de compositi reflex, die wegen ongeveer 200 gram per stijgbeugel.
Ik heb al een setje veiligheidsbeugels maar die vind ik echt behoorlijk zwaar. Ik zal die eens op een weegschaaltje zetten om te kijken hoeveel die wegen.

Mijn vraag aan jullie; welke aanraders zijn er zonder metalen voetbed en lichtgewicht?
Bonuspunten voor mensen die hun stijgbeugel even op een keukenweegschaaltje willen zetten om lichtgewicht meetbaar te maken.
Als ik helemaal kieskeurig mag zijn heb ik voorkeur voor een systeem dat aan de onderkant van de beugel opent.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 07:59

Wanneer het een gewoon rubberen zooltje moet zijn, dan denk ik dat alleen de kwik out overblijft. Andere optie is een safety clip tussen je eigen beugels en beugelriem hangen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:03

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 08:10

Lithya schreef:
Wanneer het een gewoon rubberen zooltje moet zijn, dan denk ik dat alleen de kwik out overblijft. Andere optie is een safety clip tussen je eigen beugels en beugelriem hangen.

Rubber hoeft niet perse, de reflex beugels hebben een plastic voetbed en dat werkt ook prima. Het gaat mij erom dat ze niet die metalen roostertjes voor extra grip hebben.

DuoPenotti schreef:
De eerste die in mij opkomen met geen kaasschaaf zool maar niet licht volgen beschrijving.
Dan moet je die van jou eens wegen ja

Maar gaan wel boven open

https://www.decathlon.nl/p/stijgbeugels ... 81m8375397

Die hebben inderdaad wel een mooie zool, maar zijn 3x zo zwaar als wat ik gewend ben (600 gr per stuk).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:19

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 30-11-25 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Re: Lichtgewicht veiligheidstijgbeugels zonder 'kaasrasp'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:21

De simpelste methode is waarschijnlijk om korfjes op de composiet beugels te zetten verwacht ik.

Lichtgewicht ga je anderzijds denk ik niet vinden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:35

Barefoot stijgbeugels met korf? Geen spikes en vind ze zelf niet zwaar. Maar ook geen lichte veertjes die alle kanten op vliegen als ik ze een keer kwijtraakt tijdens het rijden.

https://barefoot-saddle.nl/veiligheid/2 ... stop?c=103

Edit:
Ik zelf vind ze fijn. Openklap systeem durf ik niet aan. Bang dat er toch wat zand of roest tussen komt (zit ook aan zee) en ben altijd zo vergeet achtig om zulke dingen regelmatig in te spuiten. Vandaar liever korf. Want als ze niet open klappen en wel blijf hangen.. Plus de gedraaide systeem en breed voetbed zorgen ervoor samen met mijn zadel dat ik uren zonder last kan rijden. Ik rij namelijk grotendeels heel veel buiten. :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 08:42

Als lichtgewicht verder niet bestaat ga ik gewoon accepteren dat ik moet wennen aan de beugels die ik nu heb liggen, die voldoen aan alle punten behalve dat ze licht zijn (worden wel als lichtgewicht aangeprezen, dus wellicht is dat voor veiligheidsbeugels gewoon al licht).

Korfjes hebben niet mijn voorkeur, maar goede toevoeging op mijn oorspronkelijke vraag. Ik rij voornamelijk dressuur en heb ook al een iets alternatief zadel, dus hou mijn beugels liever zo neutraal mogelijk.

DP als dat het gewicht is van twee samen zou dat interessant zijn, ik kijk er even verder naar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:51

Ik vermoed gezien het gewicht van de andere beugels dat dit per stuk zal zijn

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 09:47

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:20

Wat is eigenlijk de reden dat je ze zo licht mogelijk wil? Voor de stabiliteit zeggen ze dacht ik altijd dat beugels wel zwaar genoeg moeten zijn

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:21

Ik heb om die reden toen ook gewoon de korfjes aan de compositi beugels gemaakt. Afgezien dat de meeste mensen het er niet uit vinden zien, mag zoiets eigenlijk in de dressuur? Heb geen idee wat daar de regels voor zijn.

Ben verder nog geen licht alternatief tegen gekomen. Volgens mij zijn die veiligheidsbeugels allemaal zwaar vanwege dat ze robuust en sterk moeten zijn gezien ze maar aan 1 kant dragend zijn (de andere kant kan openklappen) en door het gewicht blijven ze beter hangen waardoor je voet er makkelijker uit klapt ipv de beugel mee te bewegen.

Dus denk dat er niet veel opties zullen zijn.

Je hebt wel van die tussen stukjes die je tussen je beugel en beugelriem plaatst. Is dat niet iets? Dan kun je je lichte beugels behouden en wanneer je vast komt te zitten laten die clips los in een bepaalde hoek. Kan wel even zoeken welke dat waren.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 10:47

Roodvos schreef:
Misschien de Safestyle X-lite?
Staat geen gewicht bij.

https://www.safestyle.nl/product/xlite-stijgbeugels-black/?v=1a13105b7e4e

Interessant, ga ik naar kijken. Dankjewel.

Kidde schreef:
Wat is eigenlijk de reden dat je ze zo licht mogelijk wil? Voor de stabiliteit zeggen ze dacht ik altijd dat beugels wel zwaar genoeg moeten zijn

Meerdere redenen, maar dat je met lichte beugels geen stabiliteit hebt ervaar ik dus niet. Ik rij al meer dan 5 jaar alleen met hele lichte beugels en ik vind het prettig rijden. Ik haal wel sowieso veel stabiliteit uit mijn eigen lijf en ik vind het rete irritant als zadels/beugels/ander materiaal me in een houding proberen te zetten, dus kan goed zijn dat niet iedereen dat zo ervaart.
Eén van mijn pony's is niet zo groot, dus daar wil ik niet onnodig gewicht door tuigage op toevoegen. Daarnaast lijkt het me ook vervelend als die zware beugels bij een val of verlies van beugel tegen de buik van het paard botsen. Ik ben ook maar klein en licht en ik hou niet van onnodig zwaar materiaal tillen.
Het zijn allemaal geen wereldproblemen, maar het zijn wel dingen die genoeg spelen dat ik een voorkeur heb voor lekker lichte beugels.

Celebi schreef:
Ik heb om die reden toen ook gewoon de korfjes aan de compositi beugels gemaakt. Afgezien dat de meeste mensen het er niet uit vinden zien, mag zoiets eigenlijk in de dressuur? Heb geen idee wat daar de regels voor zijn.

Ben verder nog geen licht alternatief tegen gekomen. Volgens mij zijn die veiligheidsbeugels allemaal zwaar vanwege dat ze robuust en sterk moeten zijn gezien ze maar aan 1 kant dragend zijn (de andere kant kan openklappen) en door het gewicht blijven ze beter hangen waardoor je voet er makkelijker uit klapt ipv de beugel mee te bewegen.

Dus denk dat er niet veel opties zullen zijn.

Je hebt wel van die tussen stukjes die je tussen je beugel en beugelriem plaatst. Is dat niet iets? Dan kun je je lichte beugels behouden en wanneer je vast komt te zitten laten die clips los in een bepaalde hoek. Kan wel even zoeken welke dat waren.

Jij bedoelt de Waldhousen Safety clips denk ik, daar had ik ook al naar zitten kijken inderdaad.
Ik kan prima met korfje rijden hoor, ik rij toch geen wedstrijden. Ik vind het gewoon niet mooi :+ en met mono beugelriemen kan je je beugels dan niet opsteken door ze te rollen.

Je beredenatie waarom ze zwaarder moeten zijn is wel logisch ja.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:52

Die bedoelde ik ja! De korfjes wennen qua aanzicht trouwens wel als je ze langere tijd gebruikt zeg ik uit ervaring. :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:28

Celebi schreef:
Die bedoelde ik ja! De korfjes wennen qua aanzicht trouwens wel als je ze langere tijd gebruikt zeg ik uit ervaring. :+

idem, heb ze sinds 2009 en reed er ook gewoon dressuur wedstrijden mee, mjin zadel was wel een gewoon dressuur zadel aangezien je aangeeft dat je alternatieve hebt, ik had alternatieve dressuur paarden :+ :')