Wintec (endurance) vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Wintec (endurance) vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 19:15

Zoals de titel al zegt heb ik een aantal vragen over wintec :j

- wintec endurance, nu lees ik dat de zitmaat van dit zadel groot valt, klopt dit?
- indien hierboven ja, is dit voor alle wintec modellen zo? Ik hoor van veel mensen dat ze in een Wintec 16,5inch passen terwijl ze bij andere zadels echt in een 17 of zelfs 17,5 zitten.
- is een wintec endurance per inch maat net zo lang als bijvoorbeeld een wintec dressuur model in zelfde inch maat? ruglengte bedoel ik daarmee.
- wie heeft er positieve of negatieve ervaringen met de Wintec Endurance?

Ik heb totaal geen ervaring met wintec zadels en zoek dus eens wat meer info hierover en dan meeste gericht op het endurance model of vergelijkbaar dressuur model.

Wie of wie _/-\o_

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:45

Ik zelf kan mijn benen net niet fijn kwijt in een Wintec endurance, de wrong is net niet de lengte van mijn bovenbeen om het zo te zeggen.

Verder rij ik mijn 3* 160 paard met een Arena zadel, de mono jump. De arena zadels komen uit dezelfde stal als de Wintec. En deze ligt fijn op mijn paard, ik heb ook een 3* 140 in een Wintec 2000 gereden.

Ik heb (aangemeten door mijn zadelpasser) inderdaad een 17” ipv standaard 17,5” wat ik op mijn andere zadels nodig heb.

Geen specifieke Wintec endurance ervaring dus, wel ervaring met Wintec, en de half leren broer ervan!

Captain

Re: Wintec (endurance) vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:02

Ik heb een wintec endurance, 18" maar idd wel wat zitvlak over alleen mijn bovenbenen waren te lang voor een 17,5". Ik vind het een fijn zadel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:17

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 20:19

Marie111 schreef:
Misschien kun je je informeren bij Zadels en Meer.
Zij is Wintec dealer.

https://www.zadelsenmeer.nl

Ja hier ook dealer vlakbij, maar hoor ook graag gebruikers ervaringen.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:22

Ik heb 2 wintec endurance maat 17,5.voor beide haflingers
Ben er echt heel erg blij mee, hiervoor had ik een massimo trail, dat was ook een fijn zadel maar ik zit hier veel beter in door de wrongen.
En vind ht ideaal dat hij zo weer aangepast kan worden, want mijn haflingers veranderen nog wel eens van boom

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:27

Ik heb een tijd met een 17 inch Wintec Endurance zadel gereden, vooral buiten. Ik vond hem niet groot of klein vallen, gewoon 17 inch. Het zat opzich wel oké als je eraan gewend bent, ik vond het ook wel makkelijk dat je weinig onderhoud aan hebt, maar ik zou hem niet meer aanraden aan iemand.

Voor mijn paard was het aan alle kanten geen goed zadel. Bij sommige paarden zal de pasvorm wel redelijk zijn, maar ik vind het geen goed zadel om endurance mee te rijden of anderzijds serieus mee te trainen en dat komt door hoe Wintec zadels in elkaar zitten. Ik had in ieder geval gewild dat iemand mij had verteld dat ik beter voor een ander merk kon gaan toen ik dat zadel nieuw kocht.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 21:31

Geen ervaring met de endurance versie, maar wij rijden endurance (klasse 1 maar) met een wintec 500 dressuur en dat wil prima. Heel fijn zadel en onderhoudsarm, maar zoals alle zadels moet hij wel op je paard passen natuurlijk. Ik kan me dan ook totaal niet vinden in bovenstaande bevindingen.

Articuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:09

Ik heb een tijdje met een Wintec Endurance gereden en ik zat er zelf erg fijn op, paard liep er ook goed onder. Mijn bovenbenen zijn vrij lang in verhouding met mijn onderbenen en bij dit zadel kan je de beugelophanging verplaatsen. Door het wat vrijere zitvlak en door die beugelophanging wat meer naar achter te plaatsen zoals bij een dressuurzadel kon ik op dit zadel veel meer in balans zitten dan op de meeste andere zadels in die prijsklasse.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:12

Fangio schreef:
Geen ervaring met de endurance versie, maar wij rijden endurance (klasse 1 maar) met een wintec 500 dressuur en dat wil prima. Heel fijn zadel en onderhoudsarm, maar zoals alle zadels moet hij wel op je paard passen natuurlijk. Ik kan me dan ook totaal niet vinden in bovenstaande bevindingen.

[ Video ]

Het is ook niet onmogelijk. Ik heb er ook vaak genoeg 30+ km ritten mee gemaakt (zonder problemen, dacht ik), dus een klasse één en twee hadden we vast ook wel uit kunnen rijden. Het gaat erom dat het niet ideaal is. Een paar nadelen zijn de materialen: kunststof ademt minder goed dan leer, wat kan leiden tot warmte en wrijving tussen het zadel en de rug van het paard. De vulling is niet ideaal voor een goede drukverdeling. De kopijzers zijn niet de ideale vorm voor een rug.

Dus het kan wel, daarom zijn er zoveel mensen die er wel gewoon mee rijden, maar er zijn genoeg betere opties beschikbaar.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:15

Ik heb een Wintec dressuurzadel gehad maar vond die ook niet groot vallen, gewoon op maat. Ik heb nu een Arena dressuurzadel, de hybride versie uit dezelfde fabriek en die valt ook normaal op maat.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:40

Ilayla schreef:
Fangio schreef:

[ Video ]

Het is ook niet onmogelijk. Ik heb er ook vaak genoeg 30+ km ritten mee gemaakt (zonder problemen, dacht ik), dus een klasse één en twee hadden we vast ook wel uit kunnen rijden. Het gaat erom dat het niet ideaal is. Een paar nadelen zijn de materialen: kunststof ademt minder goed dan leer, wat kan leiden tot warmte en wrijving tussen het zadel en de rug van het paard. De vulling is niet ideaal voor een goede drukverdeling. De kopijzers zijn niet de ideale vorm voor een rug.

Dus het kan wel, daarom zijn er zoveel mensen die er wel gewoon mee rijden, maar er zijn genoeg betere opties beschikbaar.

In de internationale Endurance sport, maar ook veel in de usa en Australië zie je veel Wintec-arena-bates zadels voorbijkomen. Het minder ademende kunstof is door het gebruik van wollen dekjes die endurance land gebruikt worden bijna niet van toepassing en zowat alles is van kunststof, zelfde de nieuwe moderne dekjes zijn niet meer van wol, maar van kunststof.
De vulling welke erin zit, zie je juist veel terug in endurance zadels. Foam met lucht, kan veel en lang aan en gaat niet flokken zoals wol.
Het moet je paard passen, net zoals een ieder ander zadel, dus zadelmaker erbij is essentieel.

Maar goed, dat is wat ik op de 100+km wedstrijden zie :D

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 23:19

Jaren Wintec endurance gehad. Door de vlakkere open zit heb je inderdaad meer ruimte. In een Bates dressuurzadel had ik 17,5 nodig, Endurance 17. Het voordeel is dan ook meteen dat het zadel wat korter valt omdat je een kleinere zitmaat kunt pakken. De 17,5 is de stamdaard, overal wel op voorraad. De 17 inch is moeilijker te krijgen, vaak op bestelling. Zwart gaat dan nog sneller als bruin

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Wintec valt normaal volgens mij. Ik heb 2 zadels van Wintec, en dan wel de Winteclite Dressuur d'lux (wordt volgens mij niet meer gemaakt, maar het zadel is gewoon nog van de 'hart'-serie) en een Winteclite d'lux VZH.

Ik weet niet waar je in Friesland woont, maar je bent welkom om een keer proef te zitten op deze zadels op mijn paard.

WintecLite is echt enorm licht. Ik vind het heel erg fijn. Ik heb volgens mij 1 in 18 inch en 1 in 17.5 inch.

Wintec is de laatste jaren enorm verbeterd, sinds 1 generatie voor de hart-versies. De generatie voor hart en hart hebben dezelfde pasvorm en binnenwerk.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

Als instructeur zijnde alleen maar negatieve ervaringen, geen enkele klant met zo'n zadel kan er goed in zitten met die rare wrongen :n

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:45

Ik zit heel fijn in mijn Wintec 500 dressuurzadel, 16,5inch en ik maat 36, die ook nog eens een koopje was in bijna nieuw staat. Lees: Het is een nieuw model, dus niet die oude. Van de oude types ben ik niet tevreden met de kwaliteit, maar de nieuwe zadels (modellen vanaf 2015, denk ik?) zijn echt heel erg verbeterd!

Ik heb één zadel, medium/wide boom , die op twee Akhal-Teke's ligt en ik wilde iets wat wel goed lag, maar niet een rib uit mijn lijf koste omdat ik beide aan het beleren ben en een twee nieuwe zadels nogal heftig is anders.

Als je een W'tje op dat stijgbeugel dingetje op het zweetblad ziet (hoe heet dat!? :')) dan is het een nieuw model.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:54

Odetje92 schreef:
Als instructeur zijnde alleen maar negatieve ervaringen, geen enkele klant met zo'n zadel kan er goed in zitten met die rare wrongen :n

De wintec endurance heeft toch geen rare wrongen? Of bedoel je de dressuur versies? Die zijn indrdaad een ramp.
De endurance heeft een blokje, die kun je zo verzetten dat je er alleen maar iets aan hebt bij een sprongetje oid.

Heerlijk vrije zit

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:23

Heb een Wintec dressuur, waar ik mijn korte benen niet in kwijt kan (18 inch). Een kennis heeft een andere van wintec waar ik ruimte genoeg had. Heb nu 2 wintec endurance 17.5 inch. Kan er super in zitten en geeft een heel veilig gevoel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:26

Hoezo rare wrongen op Wintec? Je kunt meerdere modellen krijgen en ze zijn nog afneembaar ook. Ik heb ze bij mijn dressuurzadel geheel verwijderd bijvoorbeeld.
Dus ik vind dat echt een hele rare opmerking. Er zijn mensen die Z2 of hoger rijden met een wintec zadel (of Bates of Arena, want die modellen zijn verder gelijk), dus het komt over of je gewoon een hekel aan het merk hebt. Maar heb je wel de laatste 2 generaties modellen gezien? Die zijn anders dan de eerdere modellen. Veel moderner, veel beter aanpasbaar, veel betere zit (met de eerste modellen wintec kan ik je gelijk geven dat die niet fijn waren).

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 59 min geleden

Wauw mogen we geen eigen mening meer hebben? Jeeezz :')
Afbeelding

Ik zie ruiters geblokkeerd worden in hun heupgewricht omdat voor veel bovenbenen de combi van de wrong voor en achter het been niet ideaal is