Welk zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gewoonanoek

Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 20:06

Hoi allemaal,

Ik ga volgend jaar een paard kopen en ter voorbereiding ben ik opzoek naar een paar dingetjes. Nu heb ik een uiteindelijk budget van ong 3000 euro voor een zadel. Nu is mijn vraag of ik zowel een springzadel als een veelzijdigheids zadel kopen of 1tje van die 2 voor 3000 euro.( ik kon hier geen ander forum over vinden) ik wil dus inderdaad graag de springkant op. Iets waarom ik graag een springzadel wil is ook omdat ik altijd erg kort in het zadel zit, eigenlijk zelfs springlengte.

Iniedergeval ontzetten bedankt voor jullie tijd!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:10

Wat is de reden dat je ook een veelzeidigheidszadel wilt ipv spring en dressuur?
Ik zou zelf de keuze maken om dan alleen een springzadel te kopen

Gewoonanoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 20:13

LiannePuthzy schreef:
Wat is de reden dat je ook een veelzeidigheidszadel wilt ipv spring en dressuur?

Vooral omdat ik online lees over dat een springzadel met gewoon rijden niet verstandig is doordat het paard dan niet goed kan bewegen ofzo. Een dressuurzadel vind ik totaal niet lekker zitten vandaar een veelzijdigheidszadel

Melzazu

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:14

Ik zou dan lekker een springzadel kopen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:15

Ik zou dan ook alleen voor een springzadel gaan. Daar kan je prima dressuur mee trainen en ook prima wat basis dressuurwedstrijden mee rijden.
Een paard kan echt prima bewegen onder een springzadel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:17

Het grootste nadeel van 2 zadels is dat wanneer je paard veranderd wbt de rug de kans is dat je 2 zadels hebt waar je niets meer mee kan.

Ik zou in eerste instantie dus sowieso maar 1 nemen.

Ansich heb je een mooi budget, ik zou persoonlijk liefst tweedehands kijken dan moet dat makkelijk lukken.

Ik heb zelf meerdere paarden, de 1 veranderd super veel in de rug de ander blijft stabiel en is dus weinig aanpassing of ander zadel nodig.
Dus ik zou sowieso afwachten hoe je paard zich ontwikkeld

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:23

Ik heb M2 met winstpunt gereden met een Kieffer Koof springzadel. En toen pas een dressuurzadel gekocht want wilde het Z niet in met de Kieffer.

Dus dressuur kan er zeker mee.

Maar inderdaad het zit beter met een dressuur.

Wil je 2 zadels zou ik niet gaan voor een veelzijdig.

Nu heb ik alweer jaren een veelzijdig.
Want springt niet meer.
En dressuurzadel vind ik nog steeds niet fijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:28

Gewoonanoek schreef:
LiannePuthzy schreef:

Vooral omdat ik online lees over dat een springzadel met gewoon rijden niet verstandig is doordat het paard dan niet goed kan bewegen ofzo. Een dressuurzadel vind ik totaal niet lekker zitten vandaar een veelzijdigheidszadel

Dat valt wel mee hoor, als een springzadel gewoon goed past kan je er prima standaard mee rijden

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:44

Ik zou eerst maar een paard kopen en dan zien welk zadel daar het beste op kan. Om mee te beginnen zou ik een vzh kopen en dan kun je later als het serieus springen wordt (M ofzo) nog wel voor een springzadel gaan.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:11

Vroegah... had je veelzijdigheid neigend naar dressuur en veelzijdigheid neigend naar springen.
(Kieffer had dat sowieso).
Misschien is dat een idee?

Maar ik zou eerst de beweging en het ruggebruik van je toekomstige paard afwachten.
En vergeet de leeftijd niet.. een jong paard zal meer veranderen dan een oudere. Dat maakt dat je misschien rekening moet houden dat je je zadel na X jaar weer gaat inruilen.
Je hebt een mooi budget vrijgemaakt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 22:21

Ik zou inderdaad of voor spring- en dressuurzadel gaan, of voor 1 goed zadel. Een veelzijdigheidszadel als puur dressuurzadel gebruiken is mijn ogen onzinnig, dan liever meer investeren in een goed passend springzadel.

Het is waarschijnlijk vooral dat voor de ruiter (hoge) dressuur moeilijker is in een springzadel. Voor je paard zou het weinig uit mogen maken

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:48

Waarom heeft iedereen het over dressuur starten :o?

Vzh zadels zijn echt ruk om hoger te springen, dat iets kán wil niet zeggen dat het handig is. Ik zou gewoon een fatsoenlijk springzadel kopen binnen dat budget :j

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:56

Pak een goed springzadel en laat er klittenband kniewrongen op zetten.
Dan kun je alle kanten op en met dunne/ dikke of lange/korte wrongen heel wat customizen naar wat jij prettig vindt.
Stuk goedkoper dan twee zadels kopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

Ik heb een L parcours gereden met een dressuurzadel, en verder natuurlijk met springzadels en vzh zadels. Het is onzin dat je met een springzadel niet goed kunt zitten. Heb er zelfs M2 mee gereden.
Kies dus wat je fijn vindt.

Voor 3000 euro heb je ruimschoots een nieuw zadel. Je zou ook makkelijk 2 zadels gebruikt voor 1000 euro moeten kunnen vinden. Het is maar wat je uit wilt geven.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

Omdat dit topic op Harnachement thuishoort ga ik het daarheen verplaatsen.

VMR --> HAR

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:34

Maar heb je meerdere ervaringen met dressuurzadels? Daar kan namelijk echt een wereld van verschil in zitten! Je hebt echt van die zetels met een diepe zit en grote wrongen of zadels met een vlakkere zit waar je de wringen ook kan aanpassen. Ik zou zelf altijd een dressuur- en springzadel doen. Als je echt wil gaan springen zou ik wel een springzadel doen.

Je hoeft natuurlijk niet alles in één keer te doen. Dan zou je kunnen beginnen met het springzadel en als je een dressuurzadel toch mist kan je daar weer voor gaan kijken. Dan heb je gelijk ruimte om eventueel te sparen. Al moet het voor dat budget prima lukken hoor om twee zadels te kopen als je paard niet al te afwijkend gebouwd is