Hoevaak moet je je vulling vervangen van het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Hoevaak moet je je vulling vervangen van het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 06:30

Hoe vaak laten jullie de vulling vervangen van je zadel?

Elk half jaar komt de zadelmaker langs om mijn zadel te controleren en zo nodig vulling eruit te halen of bij te vullen. Mijn paard is door SI problemen heel duidelijk als het zadel niet lekker ligt. Dit hoeft maar minimaal te zijn. Hij geeft het zelf vaak al aan (iets nijdig, niet stil staan bij het krukje). Volgens de zadelmaker ligt hij dan niet extreem slecht, het is dan iets minimaals. Als de zadelmaker is geweest, is het weer over.

Ik heb nu mijn zadel 6 jaar. Eerder heel intensief gebruikt (5 keer in de week). Door zijn blijvende blessure rijden we nog 2/3 keer in de week een bejaarden ritje (vooral stap/6 rondjes draf). De kussens voelen niet extreem hard aan, geen bobbels. Ik heb een Hulsebos Balance + zadel. Hoevaak hebben jullie de vulling laten vervangen?

Lieser

Re: Hoevaak moet je je vulling vervangen van het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 06:40

Bij ons kwam de zadelpaaer ook elk half jaar.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 08:30

Ik liet elk halfjaar de zadelmaker komen maar met wolvulling elke 3-5jr volledig nieuwe vulling. Dat is zo'n verademing in zachtheid!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:08

Sommige paarden doe je gewoon geen plezier met een nieuwe vulling. Je verandert toch weer de zorgvuldig opgebouwde pasvorm die je paard in al die jaren heeft aangegeven, en bent weer een paar keer bijvullen bezig om die terug te krijgen. Met een geïrriteerd paard gedurende dat proces. Als je vulling inderdaad niet bultig en hard is, en je zadelmaker hem nog goed bij kan vullen, zou ik hem lekker laten zitten voor die kleine ritjes.

SansaS

Re: Hoevaak moet je je vulling vervangen van het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:10

Ongeveer Eke 3-4 jaar is dat nodig

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:21

Je hebt bijvullen en vervangen.
Normaal ieder half jaar tot 1x per jaar controle en indien nodig bijvullen (of wol eruit als het paard gegroeid is).

Ergens tussen de 2-5 jaar vervangen, afhankelijk van de soort vulling en hoe intensief je het zadel gebruikt (indien je een wolvulling hebt, foam is een ander verhaal natuurlijk). Echte wol klontert (vervilt) sneller dan synthetische wol.
Het maakt natuurlijk ook verschil of je het zadel (semi-)professioneel gebruikt en er 5 paarden per dag mee rijdt of 5x in de week 1 paard.

Mijn huidige zadel heb ik nu ongeveer 5 jaar. In het begin niet zo intensief gebruikt maar de laatste 2 jaar intensiever. Daar is recent nieuwe vulling in gekomen.

Wel fijn dat je paard zo goed aangeeft dat het ongemak ervaart. Maar voor jullie beiden ook lastig dat zulke minimale afwijkingen al reactie geven. Als je paard nu minder getraind wordt heeft het misschien ook minder bespiering dan eerst? Dan zou je kunnen overleggen met je zadelmaker of je zadel de volgende keer aangepast kan worden met een bont onderlegger eronder. Dat vangt dan de eerste onregelmatigheden op. Misschien fijner voor het paard.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 13:26

Roodvos schreef:
Je hebt bijvullen en vervangen.
Normaal ieder half jaar tot 1x per jaar controle en indien nodig bijvullen (of wol eruit als het paard gegroeid is).

Ergens tussen de 2-5 jaar vervangen, afhankelijk van de soort vulling en hoe intensief je het zadel gebruikt (indien je een wolvulling hebt, foam is een ander verhaal natuurlijk). Echte wol klontert (vervilt) sneller dan synthetische wol.
Het maakt natuurlijk ook verschil of je het zadel (semi-)professioneel gebruikt en er 5 paarden per dag mee rijdt of 5x in de week 1 paard.

Mijn huidige zadel heb ik nu ongeveer 5 jaar. In het begin niet zo intensief gebruikt maar de laatste 2 jaar intensiever. Daar is recent nieuwe vulling in gekomen.

Wel fijn dat je paard zo goed aangeeft dat het ongemak ervaart. Maar voor jullie beiden ook lastig dat zulke minimale afwijkingen al reactie geven. Als je paard nu minder getraind wordt heeft het misschien ook minder bespiering dan eerst? Dan zou je kunnen overleggen met je zadelmaker of je zadel de volgende keer aangepast kan worden met een bont onderlegger eronder. Dat vangt dan de eerste onregelmatigheden op. Misschien fijner voor het paard.

Bedankt voor het meedenken. Foam zou voor hem veel te hard zijn. Ik heb echte wolvulling erin zitten. Ik rijd er maar 1 paard mee. Hij heeft ook nooit op een ander paard gelegen. Hij heeft zeker minder bespiering dan in het verleden. Ik vraag mij af of het überhaupt mogelijk is om een bontje eronder te leggen. Het zadel sluit dan niet meer goed aan (ligt er dan vooral boven op) en de boomvorm vraag ik mij af of die dan nog wel past. Want je gaat met een bontje knellen.

Afbeelding