Vzh/springsingel voor pony met singelgroeve ver naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

Vzh/springsingel voor pony met singelgroeve ver naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 11:04

Afbeelding

Afbeelding

Welke vzh/springsingel vinden jullie fijn voor iets buikige pony’s met een singelgroeve ver naar voren? Heb al zoveel geprobeerd.
Het moet zacht zijn.
Het lastige is dat veel anatomische singels die tussen de voorbenen sterk gevormd naar voren zijn, wat dicht op de benen lijken de komen en dat vind ik niet ideaal. Aan de zijkant moet de singel smal zijn, omdat het anders te dicht tegen de schouder aankomt. En dus maximale schoudervrijheid geven, zonder teveel oppervlak in te nemen naar voren tussen de benen (volgen jullie het nog?:D )
Ik heb de Edix 3 delige singel met elastiek en de Kentucky anatomische singel geprobeerd, maar ik vind dit teveel ruimte innemen bij de voorbenen (zie foto's).
Het zadel ligt goed. Zou een maansingel een oplossing zijn?
En als je een maansingel koopt, moet je dan 5 of 10 cm langer nemen dan de maat van een rechte singel ivm de ronde vorm?

Op deze foto zie je hoe de huidige singel ligt, die vind ik wat te breed voor haar
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:01

Is een fairfax (leer)
Of een prolite (kunststof) iets voor je?
Die heb je in een normale en smalle versie.

Maddy_Paola

Re: Vzh/springsingel voor pony met singelgroeve ver naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:07

Ik zou vooral naar een crescent/ banaan vormige singel kijken, ipv anatomisch.
Er loopt ook een topic over singels met veel informatie

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 22:15

Thanks ik ga ernaar kijken

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:49

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 09:00

Al eens de allersimpelste variant geprobeerd?
https://agradi.nl/products/horka-singel ... art-zilver

Soms is simpel gewoon prima ipv dat je zit te pielen met van die dikke singels met een vaste vorm. Deze singels zijn best 'vergevingsgezind' qua vorm. Voor hetzelfde paard heb ik bij mijn dressuurzadel wel een gevormde singel. Maar met deze singel heb ik eigenlijk de minste problemen met in de weg zitten/ wondjes.

Ik heb er gewoon bij een ringetje onder laten stikken voor het borsttuig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 09:17

Maddy_Paola schreef:
Ik zou vooral naar een crescent/ banaan vormige singel kijken, ipv anatomisch.
Er loopt ook een topic over singels met veel informatie

:j

Dit was ook mijn eerste gedachte, een banaansingel.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 09:50

Is dat een wintec? Dan zou ik de singelstoten wisselen naar lange, en dan een crescent singel. En de voorste singelstoot op de point vastmaken :)

Hier bij een paard met singelgroeve ver naar voren de oplossing.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 10:25

Dankje voor de reacties! We hebben een leren vzh zadel, ik weet het merk niet. De singel van Horsegear heeft een anatomisch gevormd tussenstuk tussen de voorbenen, waar ze niet zoveel ruimte heeft dus ik heb nu de paardensingel suprème besteld: https://galop-store.nl/sp00400-brown-pa ... reme-bruin Ik ben benieuwd. Iemand ervaring met deze singel? Ik hoop dat hij zo zacht is als op de site wordt beschreven:)

Pol, ik ben het helemaal met je eens, maar een simpele variant die wel heel zacht is, is moeilijk te vinden :) Is deze singel die jij voorstelt wel zacht? Hij ziet er wat ruw uit

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:26

truitje schreef:
Dankje voor de reacties! We hebben een leren vzh zadel, ik weet het merk niet. De singel van Horsegear heeft een anatomisch gevormd tussenstuk tussen de voorbenen, waar ze niet zoveel ruimte heeft.

Hier is de pony ook niet heel breed tussen de voorbenen op de singelgroeve maar ligt toch goed. omdat het heel mooi uitgesneden en zacht is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:19

truitje schreef:
Dankje voor de reacties! We hebben een leren vzh zadel, ik weet het merk niet. De singel van Horsegear heeft een anatomisch gevormd tussenstuk tussen de voorbenen, waar ze niet zoveel ruimte heeft dus ik heb nu de paardensingel suprème besteld: https://galop-store.nl/sp00400-brown-pa ... reme-bruin Ik ben benieuwd. Iemand ervaring met deze singel? Ik hoop dat hij zo zacht is als op de site wordt beschreven:)

Pol, ik ben het helemaal met je eens, maar een simpele variant die wel heel zacht is, is moeilijk te vinden :) Is deze singel die jij voorstelt wel zacht? Hij ziet er wat ruw uit

Naar mijn ervaring zijn ze inderdaad zacht voor de huid. Maar ze zijn vooral ook dun. Wat al de helft (of nog meer) ruimte scheelt en daardoor gewoon alleen daardoor al minder in de weg zit.
Bij mijn paard die makkelijk open ligt, heb ik nog nooit een probleem gehad met deze singel.
Bijkomend voordeel: het is een stuk voordeliger uitproberen dan van die 100+ euro singels ;)

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 13:41

pol013 schreef:
truitje schreef:

Naar mijn ervaring zijn ze inderdaad zacht voor de huid. Maar ze zijn vooral ook dun. Wat al de helft (of nog meer) ruimte scheelt en daardoor gewoon alleen daardoor al minder in de weg zit.
Bij mijn paard die makkelijk open ligt, heb ik nog nooit een probleem gehad met deze singel.
Bijkomend voordeel: het is een stuk voordeliger uitproberen dan van die 100+ euro singels ;)

Klopt! Heb je een foto van hoe hij ligt bij jouw paarden en van de binnenkant/vulling?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 10:27

Afbeelding
(dit is de galopsprong na een afsprong, voor het geval je je afvraagt wat hier gebeurt)

Geen hele duidelijke van dit paard. Maar hier op mijn oude paard die ook duidelijk een singelgroeve had die verder naar voren lag (aka hij was nogal buikig). Je ziet hoe makkelijk die singel gewoon 'naar voren meebuigt' en op de juiste plek ligt.
Nooit problemen gehad met schuivende zadels met zo'n singel eigenlijk. En dus ook de minste problemen met knellende of kapotte velletjes.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 13:05

Top dankje!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:08

Mijn ervaring is ook: een smalle singel met 2 kanten elastiek werkt het beste. Hoe breder, hoe meer het op bepaalde plaatsen kan gaan wringen bij pony s die weinig ruimte hebben.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:30

Dankje Diana, die indruk krijg ik ook nadat ik meerdere singels geprobeerd heb:) iemand ervaring met de mattes vzh ponysingel? Die is ook niet zo breed

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:40

Ik vermoed dat Mattes altijd een stuk breder is dan deze, dit is echt simpel smal, en dat is wat ik bedoelde.Afbeelding