Nieuw zadel, maar twijfel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sheyjoen

Nieuw zadel, maar twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:04

Beste medebokkers,

afgelopen woensdag heb ik een zadelpasser laten komen voor onze pony.
Deze pony hebben wij nu sinds een ruime 6weken en t zadel wat wij erbij kregen was aan de oude kant en ik vond het niet geweldig liggen.

Nu hadden we een aantal opties. Een tekna, wintec en een Edix. Allen veelzijdigheidszadels.
De tekna vond ze gelijk al niet mooi liggen. Dus de wintec en Edix hebben we al rijdend geprobeerd, Wintec was de eerste en gelijk al een verbetering ten opzichte van t oude zadel. De Edix was nog iets beter. Hij zat fijner én de pony liep er vrijer onder als bij de Wintec.
Nu was de Edix een 17inch, prima opzich ik heb ruimte over maar dat deert niet, en oja ik ben maar ongeveer zo’n 1.55m
Mijn dochter gaat langer worden. Postuur zal t zelfde zijn/blijven slank. Zadelpasser zei dat mijn dochter de ruimte wel nodig heeft qua been. Dus kleiner zadel zal miss voor haar op den duur te klein worden? Maar nu komt het… zei zij mij dat hij op of net over de 18e rib ligt en dat dat wel kon ook zou een halve of hele maat niet veel uitmaken? Ik heb t zadel wel gelijk gehouden en inmiddels de factuur betaald. Nu begin ik toch echt te twijfelen en vraag mij af of ik toch niet voor een kleinere maat moet gaan.
Ik zal een foto bijsluiten van t nieuwe (bruine) zadel met mijzelf en t oude zadel met mijn dochter.

En stiekem twijfel ik ook over de kleur vind het wel mooi maar weet t niet…

Wat vinden jullie ? Ik hoor graag jullie mening

Matheno

Re: Nieuw zadel, maar twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:06

Ik kan de fotos niet zien

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:39

Matheno schreef:
Ik kan de fotos niet zien

Het is een hele tijd geleden dat ik bokt heb gebruikt maar uhh… dacht dat ik foto’s had toegevoegd? Maar dat werkt dus niet.
Gaat het nog steeds op de ouderwetse manier met een linkje plakken enz?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:56

''Voeg foto's toe'', dan kun je bestanden slepen\bladeren, niet vergeten erna op uploaden te klikken, daarna kun je ze toevoegen, :)

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:21

Beste medebokkers,

afgelopen woensdag heb ik een zadelpasser laten komen voor onze pony.
Deze pony hebben wij nu sinds een ruime 6weken en t zadel wat wij erbij kregen was aan de oude kant en ik vond het niet geweldig liggen.

Nu hadden we een aantal opties. Een tekna, wintec en een Edix. Allen veelzijdigheidszadels.
De tekna vond ze gelijk al niet mooi liggen. Dus de wintec en Edix hebben we al rijdend geprobeerd, Wintec was de eerste en gelijk al een verbetering ten opzichte van t oude zadel. De Edix was nog iets beter. Hij zat fijner én de pony liep er vrijer onder als bij de Wintec.
Nu was de Edix een 17inch, prima opzich ik heb ruimte over maar dat deert niet, en oja ik ben maar ongeveer zo’n 1.55m
Mijn dochter gaat langer worden. Postuur zal t zelfde zijn/blijven slank. Zadelpasser zei dat mijn dochter de ruimte wel nodig heeft qua been. Dus kleiner zadel zal miss voor haar op den duur te klein worden? Maar nu komt het… zei zij mij dat hij op of net over de 18e rib ligt en dat dat wel kon ook zou een halve of hele maat niet veel uitmaken? Ik heb t zadel wel gelijk gehouden en inmiddels de factuur betaald. Nu begin ik toch echt te twijfelen en vraag mij af of ik toch niet voor een kleinere maat moet gaan.
Ik zal een foto bijsluiten van t nieuwe (bruine) zadel met mijzelf en t oude zadel met mijn dochter.

En stiekem twijfel ik ook over de kleur vind het wel mooi maar weet t niet…

Wat vinden jullie ? Ik hoor graag jullie mening[/quote]

Afbeelding

Afbeelding

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:25

Anastasia24 schreef:
''Voeg foto's toe'', dan kun je bestanden slepen\bladeren, niet vergeten erna op uploaden te klikken, daarna kun je ze toevoegen, :)

Dankjewel, klopt het dat niet alle foto’s pakken?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:41

Wat een leuk paard hebben jullie!

Verder ben ik geen expert in zadels. Wat mij opvalt is dat jij voor in het zadel ‘hangt’. Wellicht als jouw lichaam meer naar achter verplaatst, zal het zadel aan de achterkant ook beter aansluiten? Wel een mooie kleur hoor dat zadel! Daar hoort ook een bijpassend hoofdstel bij :D Als ik naar de foto van jouw dochter kijk, dan denk ik alleen maar oef! Goed dat jullie een nieuw zadel hebben! Hetzelfde zadel voor 2 verschillende personen is altijd lastig. Het lijkt wel alsof de zadelpasser hier een passende, weloverwogen keuze in heeft gemaakt?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:49

Niemand kan vanaf een foto met zekerheid beoordelen of een zadel te lang is. Wat je op de foto wél kunt bekijken, is de balans van het zadel en hoe de ruiter daarin zit. De ruiter lijkt wat moeite te hebben om fijn te kunnen zitten, op de ene foto zit ze wat voorover, op de andere juist meer in stoelzit. Dat doet vermoeden dat het zadel niet helemaal in balans ligt.

De zitting oogt wat ruim voor de ruiter, terwijl het zweetblad qua lengte wel lijkt te kloppen. Dat zijn echter twee aparte onderdelen van een zadel; bij sommige merken groeit het zweetblad pas mee bij een grotere inchmaat. Dan moet je als zadelpasser inderdaad keuzes maken.

Hoe zit jij zelf in het zadel? Heb jij het idee dat je makkelijk in balans kan blijven zitten?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

Even iets heel anders, Heeft het paard zomereczeem?

Het laatste zadel lijkt mij niet helemaal lekker liggen, kun je een second opinion doen met een andere zadel maker?
Laatst bijgewerkt door Freya6 op Vandaag, 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

Ilayla schreef:
De ruiter lijkt wat moeite te hebben om fijn te kunnen zitten, op de ene foto zit ze wat voorover, op de andere juist meer in stoelzit. Dat doet vermoeden dat het zadel niet helemaal in balans ligt.

Citaat:

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:00

Freya6 schreef:
Even iets heel anders, Heeft het paard zomereczeem?

Het laatste zadel lijkt mij niet helemaal lekker liggen, kun je een second opinion doen met een andere zadel maker?

Nee klopt foto van t zwarte zadel was het zadel dat er erbij kregen. Zwaar, oud en niet goed passend.

En ja… tijdens de keuring werd het genoemd mogelijk staart/manen exceem. Had het idee dat de arts goed bevriend was met de verkoper. Maar het is er duidelijk helaas.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

noviceh schreef:
Ilayla schreef:
De ruiter lijkt wat moeite te hebben om fijn te kunnen zitten, op de ene foto zit ze wat voorover, op de andere juist meer in stoelzit. Dat doet vermoeden dat het zadel niet helemaal in balans ligt.

Citaat:

Oeps. misschien had ik niet even snel een reactie moeten schrijven. Dat verandert mijn reactie wel wat.

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:06

Ilayla schreef:
Niemand kan vanaf een foto met zekerheid beoordelen of een zadel te lang is. Wat je op de foto wél kunt bekijken, is de balans van het zadel en hoe de ruiter daarin zit. De ruiter lijkt wat moeite te hebben om fijn te kunnen zitten, op de ene foto zit ze wat voorover, op de andere juist meer in stoelzit. Dat doet vermoeden dat het zadel niet helemaal in balans ligt.

De zitting oogt wat ruim voor de ruiter, terwijl het zweetblad qua lengte wel lijkt te kloppen. Dat zijn echter twee aparte onderdelen van een zadel; bij sommige merken groeit het zweetblad pas mee bij een grotere inchmaat. Dan moet je als zadelpasser inderdaad keuzes maken.

Hoe zit jij zelf in het zadel? Heb jij het idee dat je makkelijk in balans kan blijven zitten?

Klopt dat is ook lastig te bepalen. Het zadel is idd ruim vind ik voor mijn zitvlak en nu sowieso dus ook voor mijn dochter. Dus ik kan kleiner. Echter zei de zadelpasser dat ivm met mogelijk de lengte van mn nog groeiende dochter we evt in de knoop zouden komen met het zadel. Ze is nu 10.
Het zadel zit wel goed hoor. Ik stapte hier weg en hij had er niet veel zin in daarnaast was het pas mijn 2e keer op hem na 9 jaar niet gereden te hebben Maar dat terzijde. Op de foto lag er een eigen dekje onder. Het zadel heeft iets meer opvulling nodig van voor dus is er (helaas geen foto’s van) een Edix dekje met inlagen bij gepakt en dat zat veel beter. Deze dus ook aangeschaft.
2e foto was de eerste keer op Beer ik had hem hier even over genomen van mn dochter dus vandaar dat ik kort zit.
Laatst bijgewerkt door sheyjoen op Vandaag, 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:11

Heel goed zie je het natuurlijk niet op een foto.
Maar het nieuwe zadel lijkt me net wel kunnen.
Sowieso draagt boomloos anders dan met boom en is een fractie te lang minder erg heb ik ooit geleerd.

Wel lijkt deze wat achterover te vallen. Maar misschien is dat ook wel de foto.

Zelf lijk je wel te passen maar zit je met nog wat spanning op je nieuwe paard.
Ik denk als je zelf meer op je houding let het heel fijn past voor jou

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:16

DuoPenotti schreef:
Heel goed zie je het natuurlijk niet op een foto.
Maar het nieuwe zadel lijkt me net wel kunnen.
Sowieso draagt boomloos anders dan met boom en is een fractie te lang minder erg heb ik ooit geleerd.

Wel lijkt deze wat achterover te vallen. Maar misschien is dat ook wel de foto.

Zelf lijk je wel te passen maar zit je met nog wat spanning op je nieuwe paard.
Ik denk als je zelf meer op je houding let het heel fijn past voor jou

Haha ja spanning is er zeker nog. Heb t e.e.a meegemaakt met het vorige paard, terwijl Beer “bomproof” is voorgesteld. Maar de wind en geluidjes vind ik dan weer spannend om wat hij gaat doen :=

De timing voor een zadelpasser vond ik ook lastig hoor. Of eerst wat ritjes maken met t oude zadel of goed beginnen en zsm nieuw zadel en dan pas actief aan de slag.
Laatst bijgewerkt door sheyjoen op Vandaag, 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:18

Vandaag kan ik de bijbestelde producten ophalen (singel en beugelriemen). Dus of vandaag of morgen zal ik er weer even op gaan. En hier foto’s van plaatsen voor een duidelijker beeld

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:19

Spanning is heel gewoon hoor, was zeker ook niet als kritiek bedoeld, maar dat het mooier gaat worden.

Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan nu een zadel te kopen.
Fijn zachte kussens ipv misschien niet meer de beste bij het oude.
En edix is toch nog redelijk aan te passen als de bespiering veranderd.

Plaats ook eens fotos van opgezadeld zonder ruiter.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Zo vanaf de foto ziet het er goed uit.
Je zit er nog niet helemaal lekker in maar dat is nog onwennigheid begrijp ik. Ik zou eens rustig gaan rijden, beugels op juiste lengte, en dan nog eens foto's maken.

Je timing was goed denk ik, dat oude zadel ligt zo slecht dat je daar niet eerst mee rond moet rijden. Ook erg slecht voor de houding van je dochter. Door die stoelzit zit ze waarschijnlijk ook achter de beweging aan dus voor balans is het ook niet fijn.

Kleur is persoonlijk. Denk dat het al heel anders lijkt als je ook een bruin hoofdstel erbij hebt. Oftewel mijn advies is shoppen :D

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:39

DuoPenotti schreef:
Spanning is heel gewoon hoor, was zeker ook niet als kritiek bedoeld, maar dat het mooier gaat worden.

Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan nu een zadel te kopen.
Fijn zachte kussens ipv misschien niet meer de beste bij het oude.
En edix is toch nog redelijk aan te passen als de bespiering veranderd.

Plaats ook eens fotos van opgezadeld zonder ruiter.

Nee klopt het zal er uiteindelijk vast beter uit gaan zien.

Ja, met de vulling bij de dekjes horende kan je t goed aanpassen idd. Sowieso komt zijn over 2,5 maand weer langs om t nog eens te bekijken en dan zullen er wel meer ritjes gemaakt zijn. Conditie is nog even ver te zoeken van zowel hem als mij.

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:45

Temeraire schreef:
Zo vanaf de foto ziet het er goed uit.
Je zit er nog niet helemaal lekker in maar dat is nog onwennigheid begrijp ik. Ik zou eens rustig gaan rijden, beugels op juiste lengte, en dan nog eens foto's maken.

Je timing was goed denk ik, dat oude zadel ligt zo slecht dat je daar niet eerst mee rond moet rijden. Ook erg slecht voor de houding van je dochter. Door die stoelzit zit ze waarschijnlijk ook achter de beweging aan dus voor balans is het ook niet fijn.

Kleur is persoonlijk. Denk dat het al heel anders lijkt als je ook een bruin hoofdstel erbij hebt.
Oftewel mijn advies is shoppen :D

Haha ja shoppen moeten we zeker alleen lastig de juiste kleur te vinden ben ik bang. Dus ik dacht mocht ik toch een andere maat zadel willen toch maar terug te gaan naar zwart. Maar m’n dochter vond bruin toch ook wel weer leuk en heb haar in die keuze ook mee genomen.

En wat je benoemt, ik denk dat we er zeker goed aan hebben gedaan te beginnen met een fijner zadel. We hebben hem sinds 9 sept en hebben vooral eerst aan de grond kennis met hem gemaakt. Mijn dochter heeft er zelf 3 keer op gezeten zonder ervaring. Maar voor mij fijn te kijken hoe hij reageerde. En ook iets minder gewicht om mee te starten voor hem ;)
Je koopt immers een “bomproof” pony dus je verwacht dan ook geen gekkigheid dus haar er op zetten durfde ik wel aan.