Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Als ik naar de foto van jouw dochter kijk, dan denk ik alleen maar oef! Goed dat jullie een nieuw zadel hebben! Hetzelfde zadel voor 2 verschillende personen is altijd lastig. Het lijkt wel alsof de zadelpasser hier een passende, weloverwogen keuze in heeft gemaakt? Ilayla schreef:De ruiter lijkt wat moeite te hebben om fijn te kunnen zitten, op de ene foto zit ze wat voorover, op de andere juist meer in stoelzit. Dat doet vermoeden dat het zadel niet helemaal in balans ligt.
Citaat:Ik zal een foto bijsluiten van t nieuwe (bruine) zadel met mijzelf en t oude zadel met mijn dochter.
Freya6 schreef:Even iets heel anders, Heeft het paard zomereczeem?
Het laatste zadel lijkt mij niet helemaal lekker liggen, kun je een second opinion doen met een andere zadel maker?
noviceh schreef:Ilayla schreef:De ruiter lijkt wat moeite te hebben om fijn te kunnen zitten, op de ene foto zit ze wat voorover, op de andere juist meer in stoelzit. Dat doet vermoeden dat het zadel niet helemaal in balans ligt.Citaat:Ik zal een foto bijsluiten van t nieuwe (bruine) zadel met mijzelf en t oude zadel met mijn dochter.
Ilayla schreef:Niemand kan vanaf een foto met zekerheid beoordelen of een zadel te lang is. Wat je op de foto wél kunt bekijken, is de balans van het zadel en hoe de ruiter daarin zit. De ruiter lijkt wat moeite te hebben om fijn te kunnen zitten, op de ene foto zit ze wat voorover, op de andere juist meer in stoelzit. Dat doet vermoeden dat het zadel niet helemaal in balans ligt.
De zitting oogt wat ruim voor de ruiter, terwijl het zweetblad qua lengte wel lijkt te kloppen. Dat zijn echter twee aparte onderdelen van een zadel; bij sommige merken groeit het zweetblad pas mee bij een grotere inchmaat. Dan moet je als zadelpasser inderdaad keuzes maken.
Hoe zit jij zelf in het zadel? Heb jij het idee dat je makkelijk in balans kan blijven zitten?
DuoPenotti schreef:Heel goed zie je het natuurlijk niet op een foto.
Maar het nieuwe zadel lijkt me net wel kunnen.
Sowieso draagt boomloos anders dan met boom en is een fractie te lang minder erg heb ik ooit geleerd.
Wel lijkt deze wat achterover te vallen. Maar misschien is dat ook wel de foto.
Zelf lijk je wel te passen maar zit je met nog wat spanning op je nieuwe paard.
Ik denk als je zelf meer op je houding let het heel fijn past voor jou
DuoPenotti schreef:Spanning is heel gewoon hoor, was zeker ook niet als kritiek bedoeld, maar dat het mooier gaat worden.
Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan nu een zadel te kopen.
Fijn zachte kussens ipv misschien niet meer de beste bij het oude.
En edix is toch nog redelijk aan te passen als de bespiering veranderd.
Plaats ook eens fotos van opgezadeld zonder ruiter.
Temeraire schreef:Zo vanaf de foto ziet het er goed uit.
Je zit er nog niet helemaal lekker in maar dat is nog onwennigheid begrijp ik. Ik zou eens rustig gaan rijden, beugels op juiste lengte, en dan nog eens foto's maken.
Je timing was goed denk ik, dat oude zadel ligt zo slecht dat je daar niet eerst mee rond moet rijden. Ook erg slecht voor de houding van je dochter. Door die stoelzit zit ze waarschijnlijk ook achter de beweging aan dus voor balans is het ook niet fijn.
Kleur is persoonlijk. Denk dat het al heel anders lijkt als je ook een bruin hoofdstel erbij hebt.
Oftewel mijn advies is shoppen

sheyjoen schreef:Beste medebokkers,
afgelopen woensdag heb ik een zadelpasser laten komen voor onze pony.
Deze pony hebben wij nu sinds een ruime 6weken en t zadel wat wij erbij kregen was aan de oude kant en ik vond het niet geweldig liggen.
Nu hadden we een aantal opties. Een tekna, wintec en een Edix. Allen veelzijdigheidszadels.
De tekna vond ze gelijk al niet mooi liggen. Dus de wintec en Edix hebben we al rijdend geprobeerd, Wintec was de eerste en gelijk al een verbetering ten opzichte van t oude zadel. De Edix was nog iets beter. Hij zat fijner én de pony liep er vrijer onder als bij de Wintec.
Nu was de Edix een 17inch, prima opzich ik heb ruimte over maar dat deert niet, en oja ik ben maar ongeveer zo’n 1.55m
Mijn dochter gaat langer worden. Postuur zal t zelfde zijn/blijven slank. Zadelpasser zei dat mijn dochter de ruimte wel nodig heeft qua been. Dus kleiner zadel zal miss voor haar op den duur te klein worden? Maar nu komt het… zei zij mij dat hij op of net over de 18e rib ligt en dat dat wel kon ook zou een halve of hele maat niet veel uitmaken? Ik heb t zadel wel gelijk gehouden en inmiddels de factuur betaald. Nu begin ik toch echt te twijfelen en vraag mij af of ik toch niet voor een kleinere maat moet gaan.
Ik zal een foto bijsluiten van t nieuwe (bruine) zadel met mijzelf en t oude zadel met mijn dochter.
En stiekem twijfel ik ook over de kleur vind het wel mooi maar weet t niet…
Wat vinden jullie ? Ik hoor graag jullie mening

Celebi schreef:Wanneer een zadel voor een van de twee wat te ruim is, kan een seat saver helpen. Een goed dik wolletje vult de ruimte achter de billen altijd wel een stukje op. Oud stalgenoot deed dat omdat het zadel voor haar goed was, maar voor de verzorger te ruim. Met een zadelbontje zat ze opeens wel fijn.
De lengte voor je paard durf ik niks over te zeggen. Heb ook veel te lange zadels aangesmeerd gekregen voor mijn kleine D pony. Maar nu toch ook een passende 17 inch. Wel ook op het randje, maar 16,5 pas ik zelf niet in. Gelukkig had hij een vrij lange rug naar verhouding en ging het net.
sheyjoen schreef:Ilayla schreef:Niemand kan vanaf een foto met zekerheid beoordelen of een zadel te lang is. Wat je op de foto wél kunt bekijken, is de balans van het zadel en hoe de ruiter daarin zit. De ruiter lijkt wat moeite te hebben om fijn te kunnen zitten, op de ene foto zit ze wat voorover, op de andere juist meer in stoelzit. Dat doet vermoeden dat het zadel niet helemaal in balans ligt.
De zitting oogt wat ruim voor de ruiter, terwijl het zweetblad qua lengte wel lijkt te kloppen. Dat zijn echter twee aparte onderdelen van een zadel; bij sommige merken groeit het zweetblad pas mee bij een grotere inchmaat. Dan moet je als zadelpasser inderdaad keuzes maken.
Hoe zit jij zelf in het zadel? Heb jij het idee dat je makkelijk in balans kan blijven zitten?
Klopt dat is ook lastig te bepalen. Het zadel is idd ruim vind ik voor mijn zitvlak en nu sowieso dus ook voor mijn dochter. Dus ik kan kleiner. Echter zei de zadelpasser dat ivm met mogelijk de lengte van mn nog groeiende dochter we evt in de knoop zouden komen met het zadel. Ze is nu 10.
Het zadel zit wel goed hoor. Ik stapte hier weg en hij had er niet veel zin in daarnaast was het pas mijn 2e keer op hem na 9 jaar niet gereden te hebben Maar dat terzijde. Op de foto lag er een eigen dekje onder. Het zadel heeft iets meer opvulling nodig van voor dus is er (helaas geen foto’s van) een Edix dekje met inlagen bij gepakt en dat zat veel beter. Deze dus ook aangeschaft