Welke beschermers voor grover beenwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisanneMans

Welke beschermers voor grover beenwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 20:26

Hoi allemaal,

De titel zegt het al: Welke peesbeschermers raad je aan voor een paard met een wat breder/dikker been dan gemiddeld?

Ik heb een Gelders paard met net iets grover beenwerk dan de gemiddelde KWPN’er. Hierdoor past een standaard peeskap niet goed. Het klittenband gaat net aan rondom, waardoor het maar een klein raakvlak heeft. Gevolg is dat het snel losgaat. Ik heb inmiddels maat xl van LeMieux (brushing mesh) gekocht, maar die zijn eigenlijk net te lang. De omtrek van het klittenband past wel een stuk mooier.

Ik hoor graag wat jullie aanraden!
Afbeelding

c_alsemgeest

Re: Welke beschermers voor grover beenwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:36

Bij mijn paard (kwpner breed, met veel bot) passen eigenlijk alleen de lemieux pro jump echt mooi.
Andere zijn te smal of worden in de grote maten te lang/hoog.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:42

Interessante vraag, ik lees even mee. Heb zelf een Groninger ruin met een pijpomtrek van 23,5cm, dus ook geen licht beenwerk.
Volgens mij heb ik de brushing boots van LeMieux, die passen qua klittenband echt top. Voor de L en achter XL. Qua lengte kan het krap aan.
Ik heb ook de pro jump peesbeschermers van LeMieux en daarbij is het klittenband al wat spannender. Het gaat dicht met ongeveer 1-1,5cm en blijft zitten als er geen spannende sprongen gemaakt worden.

MrRos heeft mooie peesbeschermers met een bontrand en mesh binnenkant, daarvan hebben we een keer de full versie gepast en dat ging zowaar keurig dicht. Een vriendin heeft die voor haar Gelderse ruin.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:46

Hier een Groninger met kort en grof beenwerk. Ik ben wel tevreden over de Equilibrium Tri Zone All Sports Boots.

Ze zijn ook mooi luchtig, dus dat is ook mooi meegenomen

LisanneMans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 08:28

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga kijken naar jullie tips.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:23

Bij mijn oude paard (1.80m, erg brede Irish Draught) pasten de BR Ultimo perfect. En dat was dan gewoon maar L, terwijl hij overal xl in had. Daarna had ik een cobtype pony met dus brede benen, die paste mooi in maat m, terwijl de gewone maat cob/ m van andere beschermers echt niet pasten.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:29

Ik heb de Husk Irenita Total Air Sport Boots voor mijn grofgebouwde KWPNer. Bijkomend voordeel dat ze heel licht en luchtig zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:52

Als de kap verder wel mooi past en je een beetje handig bent (of iemand kent die dat is) dan is de goedkoopste/eenvoudigste optie om een extra stuk klitteband eraan te zetten, of helemaal vervangen door langer.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:56

De BR ultimo maat full passen hier ook bij alle 3 de Groningers.
Verder heb ik een mooie set van Kentaur, leer met te wisselen bont en neopreen maat full. Deze heeft 5 cm langere straps dan de normale versie. Die kun je op die manier bestellen. Die vallen zelfs wat ruim. Hoop dat het elastiek mettertijd niet teveel gaat uitrekken, want dan zijn ze te wijd :+

LisanneMans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 16:17

Bedankt voor al jullie tips! Hier kan ik wat mee. :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:56

Hier ook een grote met grove benen en past Zandona heel mooi. Die Lemieux pro jump die eerder genoemd worden vallen inderdaad ook mooi breed :j

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 09:06

https://agradi.nl/products/stubben-pees ... brid-zwart
Ik heb deze voor onze Gelderse met zwaar beenwerk. Maat L hoeft niet eens op het meest losse gaatje.

Ik heb ook de Lemieux Snug Boots Ultra Mesh achter gebruikt voor zijn voorbenen, maar die waren net aan de hoge kant. Voor mijn kruising Shire met een wat langer been en zwaar beenwerk werkte dat wel goed.