Horseware paarden- of ponydeken voor D-pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CleoG

Horseware paarden- of ponydeken voor D-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 11:12

Hoi,

Voor mijn new forest pony van +/- 1,45m wil ik graag nieuwe dekens aanschaffen voor komende winter.
Ik heb m'n oog laten vallen op de amigo dekens van horseware, maar zag dat voor maat 125/175 een pony- en paardenmodel bestaat.
Heeft iemand ervaring met deze modellen en wat zou je aanraden? Wat is het verschil tussen die 2?

Thanks!

Afbeelding

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:25

Ja, ik heb met beide ervaring op een vergelijkbare pony (D new forest ook). Het zit m vooral in hoe laag de deken valt zeg maar (langs de buik/benen). Ik was in eerste instantie erg enthousiast over dat er een pony model was, maar toen mijn pony was aangekomen en ik er een onderdeken onder kwijt moest, pastte opeens de dekensingels onder de buik amper nog dicht.. Die zijn dus ook wat korter.

Als je echt een iele pony hebt, zou ik voor het pony model gaan, maar anders zou ik gewoon het paarden model doen.

Celebi

Re: Horseware paarden- of ponydeken voor D-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:40

Mijn ervaring is hetzelfde. Wist niet dat er een pony model was, dus had de normale besteld maar zelfs daar steekt de riante ronde buik van mijn pony onderuit en de middelste buiksingels is echt belachelijk kort dus zit er een singel verlenger tussen. De pony maat had echt een kort naveltruitje geweest denk ik. :')

Afbeelding

Is een kleine D pony van 1.39, redelijk goed op gewicht maar wel met een flinke hangbuik van ouderdom en PPID.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:42

Loop je met het paardenmodel niet de kans dat de buiksingels weer té lang zijn... dus ook dat je ze niet kort genoeg kunt maken. Te lang is bij die van mij echt geen optie want als ze ligt krijgt ze regelmatig een beentje er overheen, met alle gevolgen van dien.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:12

Voor onze D pony's heb ik het liefst het pony model; ik heb er per ongeluk 1 in het paardenmodel in dezelfde maat, en dat is net een jurk. De ruglengte klopt prima, maar hij is in de hoogte zeg maar voor het mooie te lang. De singels zijn geen probleem, die kunnen kort genoeg voor onze connemara van 1.44. Dus het ligt vooral aan de bouw van je pony.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:20

Voor mijn D pony altijd het paardenmodel in 175/125.
De ponymodellen vallen lager qua sluiting op de borst.

Afbeelding
Afbeelding

CleoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 18:28

Saaams schreef:
Voor mijn D pony altijd het paardenmodel in 175/125.
De ponymodellen vallen lager qua sluiting op de borst.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Oh dat heb ik inderdaad niet nodig, denk dat een paardenmodel ook beter gaat liggen als ik zo naar de foto's kijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:33

Mijn tuin (1.53, Quarter) paste geen van beiden, maar de ponyvariant was idd een naveltruitje.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:27

De pony maten zijn idd wat korter in de hoogte, maar ook de plooien rond de billen zijn wat smaller. Bij mijn hoogbenige brede Welsh van 1.35m zat de rhino heel mooi, de amigo was voor hem te breed. De ponydekens van Weatherbeeta zaten hem perfect. Hij had maat 5.3 van dekens.

Mijn tinker van 1.35m is veel massiever, is vooral klein door haar korte beentjes, zij heeft maat 5.9. Gewone dekens zijn meestal jurkjes, heb een rambo gepast en die kwam voorbij haar knieen :') .
Dus voor een ponymodel Amigo gegaan omdat die bij mijn Welsh te breed was, zat in het begin heel mooi:
Afbeelding

Maar daar had ik haar net en was ze heel schraal. Inmiddels is ze 50+ kilo en nu past hij niet meer, buiksingels gaan net aan dicht maar vooral haar billen zijn gewoon te rond. Hoewel dat ook bij gewone dekens vaak een probleem is.

Afbeelding

Lijkt alsof hij een maat te klein is maar de ruglengte is gewoon goed, alleen door de plooien die niet op de juiste plek zitten voor ronde billen kruipt de deken dus omhoog. Haar saxon ponydeken past ze ook niet meer puur vanwege de billen, heel jammer want voor haar borst en beenlengte zijn de ponydekens veel fijner dan de gewone modellen.

CleoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 20:45

Hmm nu twijfel ik toch weer :') . Kan je dekens gewoon weer retourneren als je ze gepast hebt, stel ik zou ze beide bestellen en 1tje terugsturen? Het is de eerste keer dat ik zelf dekens moet aanschaffen, lijkt me dat ze geen dekens meer willen terugnemen die al op een paard gelegen hebben. Of best met een ander dekentje ertussen om te passen?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:11

Ja hoor, dat kan.

Ik heb zelf een paardenmodel 175 gekocht.. had niet gezien dat er ook een ponymodel was. Maar ik hoorde later dat ponymodel wat smaller is en sluiting hoger zit..dus ik denk oprecht dat ponymodel niet goed had gezeten bij m'n pony. Deze is misschien iets te lang en buiksingels ook iets te groot, maar dat hebben we opgelost door hem een keer om te slaan. (Heb geen foto, pony staat nog in training)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:13

Ja hoor, je kunt gewoon terugsturen, alleen moet je natuurlijk zorgen dat ze wel in nieuwstaat zijn. Dus een dekentje eronder doen, en zorg dat je paard niet net slobber op heeft ofzo :')

Beter 1x nu de moeite nemen om even goed te passen, dan kun je daarna daarop voortborduren met de aanschaf van andere dekens

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:16

Idd schone deken of laken tussen doen dan kunnen ze gewoon retour

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:46

DubbelFun schreef:
Loop je met het paardenmodel niet de kans dat de buiksingels weer té lang zijn... dus ook dat je ze niet kort genoeg kunt maken. Te lang is bij die van mij echt geen optie want als ze ligt krijgt ze regelmatig een beentje er overheen, met alle gevolgen van dien.

Hier opgelost door een knoop in de singels te leggen. T is wel net of ie een pyjama aan heeft maar goed hij blijft wel lekker schoon zo :')

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:06

Mijn ijslander van 1,45 heeft zelfs de XL-variant nodig van Amigo. En daar zat geloof ik geen verschil tussen pony of paarden.
Maar je mag de dekens passen. Zorg dat er een schone zweetdeken onder ligt, dan blijft de te passen deken ook schoon :)