Zadelbontje (seatsaver) voor dressuurzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Zadelbontje (seatsaver) voor dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 21:27

Ik zoek een ander zadelbontje voor mijn dressuurzadel voor het buitenrijden. Het bontje wat ik nu heb sluit niet goed aan en is wat op aan het raken.

Iemand een goede tip voor wat mooi past op/om zo'n type zadel?

Afbeelding

Dee_Es

Re: Zadelbontje (seatsaver) voor dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 21:31

Tenzij je een hele hoge lepel hebt zullen de meeste bontjes toch wel passen? Ik heb er 1 van BR op mn dressuurzadel.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 21:33

Dee_Es schreef:
Tenzij je een hele hoge lepel hebt zullen de meeste bontjes toch wel passen? Ik heb er 1 van BR op mn dressuurzadel.

Het valt niet mooi om de flappen, de elastieken passen er niet goed onder omdat ze niet lang genoeg zijn. Als ik eenmaal zit, blijft het redelijk zitten, maar mooie pasvorm vind ik het niet hebben.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 06:12

Als je het budget er voor hebt zou ik voor een Mattes gaan. Ik heb er zelf altijd ééntje gehad, paste perfect om het zadel en zat als een vorst.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 06:24

Ik gooi gewoon een volledig schaap erover (ik heb ook zo eentje te koop trouwens).
Bedekt het ganse zadel, dus geen irritante randjes, en blijft daardoor ook goed liggen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:14

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:24

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:38

Normaliter jaren. Maar hangt ook af van onderhoud, in welke omstandigheden er gereden wordt etc. Wassen doe je dit sowieso niet veel, maar ik raad altijd het wasmiddel van de fabrikant aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:35

Duhelo schreef:
Ik gooi gewoon een volledig schaap erover (ik heb ook zo eentje te koop trouwens).
Bedekt het ganse zadel, dus geen irritante randjes, en blijft daardoor ook goed liggen.

:= is het schaap het daar ook mee eens? O:)
Is nog best tillen lijkt me… :=

Sorry ben een beelddenker…. :=

Ervaren jullie ‘verlies van gevoel’ met zo’n seatsaver dames? Dus dat je je paard zijn rug minder voelt… heb soms last van míjn zitbeenderen maar ben altijd bang dat ik veel gevoel ga verliezen met een Seat-saver.

En is het erg wennen als ie er af moet voor bv wedstrijd?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:41

Bij ons hoeft die er niet ag voor wedstrijd, ayasha. Dus ik start ee ook mee. Qua verlies van gevoel, nee. Wel dat je even moet kijken of beugels niet anders moeten.

Nu ben ik aan het kijken naar soort gelpad achtige, want die passen beter en vind ik ook wel erg fijn. Want ondanks dat zadel maar 17 of 17,5 inch is passen de meeste niet goed en de zijkanten kunnen sowieso niet vast. En heel soms gaan we dus wel schuiven als ik niet oplet en paard opzij vliegt :+ Ik wil geen schapenvacht over hele zadel, zweetbladen wil ik juist kaal houden.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 23:51

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 07:12

foxy80 schreef:
Normaliter jaren. Maar hangt ook af van onderhoud, in welke omstandigheden er gereden wordt etc. Wassen doe je dit sowieso niet veel, maar ik raad altijd het wasmiddel van de fabrikant aan.

Dank! De mijne is af en wil graag een nieuwe.

Over minder gevoel: nee dat ervaar ik totaal niet. Persoonlijk vind ik het heel fijn rijden.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 07:21

alice0cullen schreef:
Mijn bijrijder heeft deze https://www.acavallo.com/en-de/product/ ... m-acavallo erop liggen. We rijden altijd buiten dus was wel zo handig met natweer.

Dit merk heb ik ook (ze hebben meerdere modellen) en echt een aanrader hoor! Door die extra bandjes net achter de zweetbladen blijft hij perfect zitten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 07:26

Dispar_Vulgo schreef:
alice0cullen schreef:
Mijn bijrijder heeft deze https://www.acavallo.com/en-de/product/ ... m-acavallo erop liggen. We rijden altijd buiten dus was wel zo handig met natweer.

Dit merk heb ik ook (ze hebben meerdere modellen) en echt een aanrader hoor! Door die extra bandjes net achter de zweetbladen blijft hij perfect zitten

Je bedoeld onder de kussens? Enige nadeel hiervan is dat je nergens die andere modellen in het echt kan zien en uit kan proberen. Alleen de standaard. Maar deze staat hier idd op de lijst, ik heb bruin tuig en het is of deze of mattes bontje, de rest komt alleen in zwart en de goedkopere opties passen dus niet om de rokjes heen :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:41

Ayasha schreef:
Duhelo schreef:

:= is het schaap het daar ook mee eens? O:)
Is nog best tillen lijkt me… :=

Sorry ben een beelddenker…. :=

Clickertraining was the trick. Je hebt een iets kleiner en lichter schaap nodig, die kunnen zelf springen :j

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 09:05

Hier ook volledig schaap over mijn zadel, al heb ik geen dressuur zadel. Ik heb hem besteld bij klök schapenvachtjes. Kan zowel als seatsaver als geheel dekkend. Héérlijk! Zeker nu het schaapje is 'ingereden'. :))

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:48

foxy80 schreef:

Sachertorte schreef:
foxy80 schreef:
Mattes, super kwaliteit. Kan zonder meerkost zelfs in kleur geleverd worden

https://shop.mattes-equestrian.com/acce ... avers.html

Deze is mooi! Hoe lang doe je hier mee?

Ik heb je mijne destijds 4 jaar intensief gebruikt en was zeker niet af of versleten. Zo nu en dan even uitschudden en soms wassen met Mattes middel. Het dek bleef goed in vorm en na een wasbeurt weer als nieuw en fluffy.