Nieuw bit voor pony met mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Nieuw bit voor pony met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 17:57

Ik heb pas een pony overgekocht van iemand die hem al voor de sulky had lopen. Tuig en bit kreeg ik erbij maar het is best een flinke stang.
Nu krijg ik de indruk dat de pony de stang niet zo prettig vind ; met indoen word die een beetje onrustig met het hoofd.
Van de week gelongeerd met een licht dubbel gebroken trensje en dat leek hij een stuk prettiger te vinden.
Nu is hij voor de sulky wel super voorwaarts dus ik durf de overgang van flinke stang naar licht gebroken trensje niet gelijk te maken.

Wat zou jij aanraden als vriendelijk tussenbit voor deze hele voorwaartse pony wanneer we gaan mennen ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuw bit voor pony met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:00

Zitten er in de stang geen sleuven en een bril?
Dat je de leidsels daar zo hoog mogelijk zet.
Dan is er weinig hefboom meer.
Of doe je dat al?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 18:02

Ja dat heb ik al gedaan. Toch lijkt hij het bit nog steeds niet prettig te vinden

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:37

Is het een jong dier (nog in de groei) en past het bit nog wel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:54

Vaak zijn ze zo voorwaarts omdat ze bang zijn voor het bit. Er zit vermoedelijk ook geen 'ho' op met de stang, denk ik zo.
Ik heb zelf nog nooit een paard gehad dat lekker op een Liverpool liep (allemaal D/E ponies met kleine mondjes) en eigenlijk altijd met een bokkebitje/Utrechtse stang gemend. En dat is dus een wat 'liever' menbit.
Tot ik een paard kreeg dat daar gewoon niet fijn op liep. Tong over het bit, niet halt willen houden. En de oplossing was dus een trens en géén zwaardere stang.

Kortom, ik zou het in een bak, dus onder gecontroleerde omstandigheden, gewoon met die trens proberen. En durf je dat echt niet aan, dan kan je een bokkebitje overwegen als minder zwaar en groot.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 19:29

Michellette schreef:
Is het een jong dier (nog in de groei) en past het bit nog wel?

Hij is 5 en hij had juist dit bit meegeven omdat hij deze pas vervangen had ; hiervoor zelfde bit maar was iets kleiner/ smaller

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 19:30

Ibbel schreef:
Vaak zijn ze zo voorwaarts omdat ze bang zijn voor het bit. Er zit vermoedelijk ook geen 'ho' op met de stang, denk ik zo.
Ik heb zelf nog nooit een paard gehad dat lekker op een Liverpool liep (allemaal D/E ponies met kleine mondjes) en eigenlijk altijd met een bokkebitje/Utrechtse stang gemend. En dat is dus een wat 'liever' menbit.
Tot ik een paard kreeg dat daar gewoon niet fijn op liep. Tong over het bit, niet halt willen houden. En de oplossing was dus een trens en géén zwaardere stang.

Kortom, ik zou het in een bak, dus onder gecontroleerde omstandigheden, gewoon met die trens proberen. En durf je dat echt niet aan, dan kan je een bokkebitje overwegen als minder zwaar en groot.

Hij lijkt idd bang voor het bit. Dat is een goede omschrijving . De Hoo heeft hij wel maar meer op stem.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 19:31

Ga ik proberen , bedankt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 19:41

Ik ben zelf geen voorstander van een dubbel gebroken bitje in een kleine ponymond, en al zeker niet bij het mennen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een glad, lichtgebogen B-stangetje

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 20:15

Ik zeg ook een B stang/ bokkebitje, men daar zelf ook mee bij mijn paard die de Liverpool ook te heftig vond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 20:44

Ik men zelf dus wel met een trens, maar wel een ongebroken.
Eigenlijk hangt er niet veel anders in de mond dan dat bokkebitje met de leidsels in de bril. Mondstuk is ook vergelijkbaar, zowel qua dikte als qua kromming. Enige verschil is de kinketting. En dat was voor mijn paard echt dag en nacht verschil in scherpte van inwerking en dus mate van acceptatie.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:27

Haal er ook eens een tandarts bij. Ik had iets soortgelijks, die bleek een tand kapot te hebben die eruit moest.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 19:15

Ania schreef:
Haal er ook eens een tandarts bij. Ik had iets soortgelijks, die bleek een tand kapot te hebben die eruit moest.

Tandarts is vorige week geweest
Op wat kleine haken na ( die zijn gedaan) was alles in orde. Hij was 11 maanden ervoor nog bij de tandarts geweest dus ik had ook niets groots verwacht

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:07

Hoeveel menervaring heb jij zelf TS?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 21:10

Weinig :) maar ik men niet alleen. Altijd met iemand met veel ervaring erbij en iedere week les.
Ik heb wel genoeg rij- ervaring om te zien of een pony of paard een bit wel of niet goed accepteert en hij is niet blij met dit bit.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:57

Maar het maakt uit in de adviezen die we kunnen geven.

Want het kan
1puur in het bit zitten,
2Maar ook in afstelling tuig,
3afstelling wagen,
4 wijze van leidselvoeren,
5Of nog anders.

Als voorbeeld van punt 4, sturen is 180° anders bij mennen of rijden voor de meeste mensen, omdat het één vaak vooral uit gaat van nemen aan de kant waar je heen wil en de ander vooral van geven aan de andere kant van waar je heen wil.

Als je bij mennen neemt ipv geeft, gaat ongeveer 95% tegen het bit komen omdat ze op die manier letterlijk niet de ruimte hebben die nodig is om de bocht te kunnen maken.

Ervaren menners weten dit.
Mensen die nog bezig zijn om ervaren te worden vaak niet.

Dus eigen niveau van kennis is voor deze vraag écht van belang om een fatsoenlijk antwoord te kunnen geven.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 22:10

Afstelling tuig en wagen heeft degene gedaan waar ik les van heb :) dat zit wel goed. Het tuig had jk meegekregen van de oude eigenaar maar heeft ze nog eens nagelopen en opnieuw afgesteld omdat ik een nieuwe sulky heb die ze ook heeft afgesteld .

Ik snap ook wel dat hij onder het mennen last kan hebben van mijn onervarenheid ( ook al men ik alleen met een ander / ervaren persoon erbij ) maar je merkt gelijk aan hem ; met het bit indoen dat hij er niet lekker op reageert ; beetje bang .. ( de eerste keer al toen hij het bit in kreeg) dat gaat wel iedere keer beter gelukkig maar ik zou hem liever een wat lichter bit geven
Want met longeren met gewoon trensje in is hij gelijk ontspannen ; nu wil ik niet gaan mennen in een licht trensje maar wel een midden weg kiezen die voor hem fijn is en veilig

Ik weet niet hoe ik het goed uitleg in men termen want zover ben ik nog niet maar
Mijn andere paardjes zijn western paarden ; als ik die een te scherp bit in hang zie je dat ook gelijk ; daar hoef je niet eens voor te gaan rijden
Die reactie zie je snel als je t bit in hangt al beetje gespannen indruk maar ga je dan rijden zie je ook dat ze beetje bang reageren en er langer over doen te ontspannen. Hang je dan een lichter bitje in dan zie je gelijk dat vrolijke ontspannen kauwen en dat merk je ook gelijk als je opstapt maar ervoor al .. dat zie ik nu ook maar ik heb er te ( nog ) te weinig verstand van om te weten welk bit nu te kiezen

Ik zat te denken om bij de bitfitter 2 bitjes te huren en dan tijdens de les deze te proberen. Zou dat iets zijn ?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 03:12

Goed dat je zoekt naar een betere oplossing. Ik zou wel beginnen met een check up door een goede paardentandarts.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 05:36

senna21 schreef:
Goed dat je zoekt naar een betere oplossing. Ik zou wel beginnen met een check up door een goede paardentandarts.

Tandarts is vorige week geweest :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 06:39

Ik zou gewoon eens gaan droog mennen met verschillende bitjes, dan merk je gauw genoeg verschil. En dan voornamelijk met de B stang/ bokkebitje.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 15:23

Elisa2 schreef:
Ik zou gewoon eens gaan droog mennen met verschillende bitjes, dan merk je gauw genoeg verschil. En dan voornamelijk met de B stang/ bokkebitje.

dat hebben we vandaag gedaan met een rubber stangetje van degene die mij lesgeeft
en het werkte perfect ! zo een verschil. Gelijk ontspannen op het bit en niet meer bang :)

Bedankt voor het meedenken allemaal :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:14

Ah fijn zeg! Dan heb je de oplossing gevonden. :-)