Zadelonderlegger/bontje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xritt

Zadelonderlegger/bontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 14:50

Hoi,

Ik ben op zoek naar een fijne en goede zadelonderlegger of bontje.
Voor een jong paard van 3,5 die net zadelmak is, krijgen we het zadel niet op maat. We, bedoel ik de zadelmaker. Ik heb er een tweede zadelmaker bij gehad om ook andere zadels te proberen. Maar omdat het paard nog weinig spieren heeft en slank is. Lukt het niet om een zadel goed op maat te maken.
Nu kreeg ik de tip om er een bontje onder het zadel te leggen. Dit om de druk te verdelen en het zadel iets op de vullen. We rijden nog niet zoveel. Maar wil natuurlijk wel dat het zadel oké ligt.

Hebben jullie tips voor goede en fijne bontjes of zadelonderleggers? De zadelmaker had zelf geen bontjes. Ik kreeg Lemieux, Mattes en Passier als tip.

Wat is jullie ervaring?

Lieser

Re: Zadelonderlegger/bontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 14:54

Met bontjes heb ik geen ervaring. Wel met een gelpad en met een onderlegger met inlays. Ik doe het nooit meer. Het zadel ging van de eerste juist extra klemmen en van de tweede schuiven.
Vreemd dat je zadelpasser ze zelf niet heeft. Het zadel moet namelijk (opnieuw) afgesteld worden als je daarmee gaat rijden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 15:04

Ik heb een tijdje een prolite pad gebruikt toen mijn pony was afgevallen door ziekte. Heeft drie vakken waar je inlages in kunt doen en je hebt dikke en dunne inlages die je kunt combineren

Ik heb hem te koop staan dus als je interesse hebt mag je altijd een pb doen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 15:11

Ik zou dan inderdaad de prolite doen.
In principe zou een zadelmaker op elk paard een zadel passend moeten krijgen mits hij de goede modellen heeft.
Maar ik begrijp ook dat je bij een jong en bloot paard ruimte wil over laten om te groeien, wat soms best veel in korte tijd kan zijn.
Dan is de prolite pad een fijne.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 15:45

c_alsemgeest schreef:
Ik zou dan inderdaad de prolite doen.
In principe zou een zadelmaker op elk paard een zadel passend moeten krijgen mits hij de goede modellen heeft.
Maar ik begrijp ook dat je bij een jong en bloot paard ruimte wil over laten om te groeien, wat soms best veel in korte tijd kan zijn.
Dan is de prolite pad een fijne.

Precies dit.

Ik heb begin december een afspraak bij Countrymill. Ik wilde daar nog niet gelijk heen gaan met een jong beest die nog nooit ergens geweest is. Het is ook best een stukje rijden.
Tot die tijd wil ik het even met een bontje oplossen

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 15:47

Als je beslist een onderlegger met bont wil dan heeft Kavalkade fijne onderleggers. Die hebben een uitsparing om de wervelkolom ruimte te geven en er is een model waar je inlages in kan doen. Als je zadelmaker die niet heeft kan je ook bij b.v. Agradi kijken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 16:54

Ik heb dit type dekje van Mattes, met losse inlages: https://gooischepaarden.nl/products/mat ... 36jkWTPv7W , mij bevalt dat prima, je kan er ook nog mee wisselen met de inlages, 1 of 2 op elkaar of geen in doen. Er zijn vier plekken om de inlages in te doen, twee aan de voorkant, twee aan de achterkant van het sjabrak.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:36

Bij een jong paard van 3,5 jaar is de bespiering vaak nog volop in ontwikkeling. Een zadel kan dan al snel niet meer goed passen, ook met bontje eronder.

Ik zou zelf adviseren om voorlopig vanaf de grond te werken, zodat zijn spieren zich rustig en gelijkmatig ontwikkelen.

Als je toch een zadel wilt gebruiken, zorg dan echt dat een goede zadelpasser meekijkt of dat je er zelf erg veel verstand van krijgt. Een Prolite pad kan een goede optie zijn bijvoorbeeld, maar ‘zomaar’ wat eronder leggen, zou ik niet doen. Een goede ervaring met zadels is zoveel waard voor een jong paard.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:42

Ik heb een bontje van Mattes, met losse inlays.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:10

Mag ik vragen wat het advies van de zadelmaker was betreft het bontje? Genoeg zadelmakers die in zo'n situatie het zadel acceptabel kunnen maken met een bontje en dat dus meenemen in hun consult. Ik krijg het idee uit je OP dat die niet mee gepast is?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:19

Ik heb van de zadelmaker een onderlegger van Lemieux met inlages.

Maar het is dus wel een goed idee om even door de zadelmaker te laten kijken welke inlages nodig zijn.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:49

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:55

Amber_anne schreef:
Ik heb een tijdje een prolite pad gebruikt toen mijn pony was afgevallen door ziekte. Heeft drie vakken waar je inlages in kunt doen en je hebt dikke en dunne inlages die je kunt combineren

Ik heb hem te koop staan dus als je interesse hebt mag je altijd een pb doen

Ik heb je geappt vriendin.

Mijn werner christ met inlages is te glad door het bont en schuift

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 11:00

Het zadel is wel getest met een bontje en een soort andere onderlegger. Ik denk dat die van een soort schuim was. Het bontje was niet van de zadelmaker maar van mijzelf. De zadelmaker was niet zo’n fan van dit bontje. Het bontje is een ouder bontje van BR. Zij gaf aan dat dit bontje niet met “ echt” bont is. En dat ik beter kon gaan voor een ander merk.

Omdat ik niet bekend ben met bontjes/onderleggers. Dacht ik ik stel mijn vraag even hier. Het gaat dus niet om advies over mijn zadelmaker of het zadel en hoe dit ligt.
Ik wilde alleen weten of jullie tips hadden voor een goed bontje.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 11:44

Xritt schreef:

Een goed bontje is een bontje dat goed past tussen de rug en het zadel. Dus dat kun je niet los zien van de zadelpassessie.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 12:49

Lieser schreef:
Xritt schreef:

Een goed bontje is een bontje dat goed past tussen de rug en het zadel. Dus dat kun je niet los zien van de zadelpassessie.

Exact dit

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 13:44

Eerlijk, als twee zadelpassers met verschillende zadels geen zadel op die rug kunnen passen lijkt het mij dat je paardje nog zodanig weinig bespierd is dat je er beter nog niet opgaat.

Ik heb het zelf meegemaakt met mijn jonge paard. Ze had heel weinig bespiering op de rug. Ik ben toen eerst begonnen met cavaletti training, dubbele longe werk en aquatraining en na ongeveer drie maanden was de rug mooi bespierd en waren er verschillende zadels die haar pasten.

Een bontje kan helpen om kleine imperfecties op te lossen of als schokdemper maar ik zou het niet gebruiken als de rug echt heel weinig bespierd is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:34

Lieser schreef:
Xritt schreef:

Klopt inderdaad, je zadelmaker past het zadel aan met bontje.
Mijn huidige paard had in het begin een voorkeur voor een onderlegger. Dus inderdaad het passen en aanpassen van het zadel gedaan met de onderlegger.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:55

Het zadel is aangepast met een bontje!! Ze raden mij alleen aan om een ander bontje te gebruiken. Daarom mijn vraag over wat een fijne onderlegger of bontje is.
Ze komt nog een keer terug indien nodig.
Over een tijdje ga ik naar Countrymill, dat is mijn vaste zadelmaker. Ik vind de mogelijkheid voor drukmeting daar fijn. Daarnaast ga ik al jaren naar hun.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:29

Het ene bontje is het andere niet. Er zit zoveel verschil in... Neem dan het bontje wat ze je aangeraden hebben en niet zomaar een bontje...

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:49

Dat snap ik!

Maar dan nog de vraag, wat is een fijne onderlegger of bontje.
Ik heb de Lemieux in mijn winkelmandje liggen. Soms is het ook fijn om ervaringen te horen over onderleggers. Waarom vindt iemand iets wel of niet fijn. Wat is jullie ervaring met een bepaald bontje of onderlegger?

Dit is toch geen gekke vraag?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Tja, het is net wat je wil. Ik persoonlijk vind bont onder het hele sjabrak fijner, dan heb je ook geen overgang van onderlegger naar niets. Zo'n rand vind ik minder prettig. En deze heeft toch geen inlages? Dan kan je dus ook niets veranderen als dat nodig mocht zijn. Ik heb dat sjabrak van Mattes al jaren en diverse keren met bontwasmiddel gewassen en hij blijft goed.