Hoeveel in deken maten groeit 2-jarige nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Hoeveel in deken maten groeit 2-jarige nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 19:16

Haha gewoon uit nieuwsgierigheid, hoeveel groeit een 2 jarige gemiddeld nog in dekenmaat?

Mijn 2 jarige Pintabian past op dit moment wat betreft lengte maat 5’6 van Bucas, deken van mijn haflinger. Hij staat wel veel hoger op de benen dan mijn Haffie. Dus hoeveel is jou 2 jarige nog in de lengte van de rug gegroeid? Nu snap ik ook dat hij nog veel meer massa gat krijgen, helemaal omdat hij nu in slechte conditie is, dus sws dikker moet worden.

Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Re: Hoeveel in deken maten groeit 2-jarige nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 19:23

Het is een beetje een jurk maar opzich vind ik hem niet erg raar. Ik vind die bucas vliegendekens echt ondingen en snel veel te strak. Ik gooi ze straks in de kliko…

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 19:42

Kabayo schreef:
Het is een beetje een jurk maar opzich vind ik hem niet erg raar. Ik vind die bucas vliegendekens echt ondingen en snel veel te strak. Ik gooi ze straks in de kliko…

Oh dit was alleen maar even om te wennen om iets om te hebben. Deze gebruik ik soms bij mijn halingertje. Was meer verrast dat hij in de lengte best heel aardig paste en nieuwsgierig hoeveel hij nog in de rug lengte nog zal groeien. Vind de hals sws te ruim als hij dit dek zou moeten op hebben, deze gaat geheid achter de schoft glijden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:21

SandraWierda schreef:
Kabayo schreef:

Oh dit was alleen maar even om te wennen om iets om te hebben. Deze gebruik ik soms bij mijn halingertje. Was meer verrast dat hij in de lengte best heel aardig paste en nieuwsgierig hoeveel hij nog in de rug lengte nog zal groeien. Vind de hals sws te ruim als hij dit dek zou moeten op hebben, deze gaat geheid achter de schoft glijden.

Haha, dat laatste dacht ik, maar je schrijft het gelukkig nu zelf ook :D .
Geen idee wat de ruglengte doet na het tweede jaar. Wel weet ik dat mijn destijds 4-jarige te klein gebleven KWPN-merrie ( toen 1.52 schofthoogte) 5.9 als dekenmaat had, waarbij Bucas sowieso niet lekker lag. Het jaar daarna, toen ze wat meer aan het werk was en wat voller was geworden, werd die deken te klein en ook tekort. Sinds die tijd redt ze het met een 6.0.
Ik vind trouwens de ene dekenlengte echt de andere niet, zelfs binnen één merk kunnen de verschillende types nog verschillen.

Conclusie: de mijne zal dus nog wel wat langer zijn geworden ( ook te merken aan haar zadel trouwens), misschien al met al zo'n 3-4 cm. Die van jou is nu 2, dus dan is er een kans dat die nog wat meer centimeters in ruglengte erbij krijgt.
Ik denk dat er nog groei in zit zolang de groeischijven nog niet gesloten zijn.
https://www.horseinmind.nl/groei-groeis ... vermeulen/ . Als voorbeeld wanneer de groeischijven in de rug zullen sluiten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:51

Mijn 50% arabisch volbloed is van 2 naar 3 1 dekenmaat gegroeid. Zij heeft wel altijd een uitstekende voedingsconditie gehad (vanaf veulen bij mij in onze kudde opgegroeid).

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:58

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:05

De mijne is slechts een halve dekenmaat gegroeid tussen 2 en 4 jaar. Dus deken als 2 jarige draagt hij nog steeds. Een deken ruglengte 5 cm langer kan, maar zit tegen net te lang aan.
Volgend jaar maar weer eens kijken hoe de deken dan zit. Aangezien ik wat meer groei had verwacht, heb ik al dekens een maatje groter liggen. Maar die ga ik dan wel verkopen als hij nog steeds niks langer is geworden.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 10:07

Jodi93 schreef:
Ik vind deze 'jurk' persoonlijk nu echt veelste groot ogen.

Misschien volgende zomer dat die er wel in past.

Hier is een filmpje van Bucas zelf waarin ze duidelijk uitleggen hoe hun dekens moeten zitten.

Zomer dekens:
https://youtu.be/jr3_uOT1KzE?si=nHzlSBnEMX7lzO0p
Winterdekens:
https://youtu.be/TiDhnLktlYs?si=w3bkcNGFbv4KHZfF

Als je de posts terug leest was dit ook alleen maar voor lol met je knol en gewenning en weet ik zelf ook wel dat hij veel te groot is op alle vlakken behalve dat de lengte best redelijk lijkt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:26

Er is weinig over te zeggen denk ik mij jonkie is 2 maten gegroeid al is dit aan de ruime kan maar maat kleiner echt te krap. ( en denk dat ze straks nog iets groeit in spieren en wat vet kwijtgeraakt) en dan zal het perfect moeten zijn denk ik nu. Of toch maat kleinen en dan een Bic neck.. maar dat zien we wel
Gelukkig via mp wat kunnen vinden anders kan je je geld er wel in kwijt.. ( of ben ik de enige dekens veel te duur vind O:) :$

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:27

Mijn 2,5 jarige tinker begon met 185 dekenmaat. Eenmaal uitgegroeid 215 maar dan alleen de breedste varianten die pasten.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 10:36

karuna schreef:
Mijn 2,5 jarige tinker begon met 185 dekenmaat. Eenmaal uitgegroeid 215 maar dan alleen de breedste varianten die pasten.

Wauw dat is een flinke groei geweest :j

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 10:38

snorkel1986 schreef:
Er is weinig over te zeggen denk ik mij jonkie is 2 maten gegroeid al is dit aan de ruime kan maar maat kleiner echt te krap. ( en denk dat ze straks nog iets groeit in spieren en wat vet kwijtgeraakt) en dan zal het perfect moeten zijn denk ik nu. Of toch maat kleinen en dan een Bic neck.. maar dat zien we wel
Gelukkig via mp wat kunnen vinden anders kan je je geld er wel in kwijt.. ( of ben ik de enige dekens veel te duur vind O:) :$

Nee hoor ik vind goede dekens ook waanzinnig duur en ben gek op MP. Vooral in de groei en je niet eens weet of ze er in de koude maanden wel of niet eentje nodig hebben. Ik vind het altijd wel fijn om iets te hebben liggen, dus liever tweedehands dan een nieuwe die amper gebruikt weer verkocht kan worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:10

Is weinig over te zeggen.
Hangt ook af van de verdere algehele ontwikkeling en hoe breed ze worden.

Ik kreeg een 22jarige Haflinger en kocht daar een goed passende regendeken maat 175 voor en ik had een soepjurk van een fleecedeken in maat 185 van een eerder paard.
Toen ik hem kreeg was bij slecht bespierd en schraal.

Na 9 maanden was de deken van 175 veel te klein en die van 185 zat prima.
En nog weer later zat de 185 op de borst te strak.

Pony was bij mij goed bijgekomen en ook echt fors gegroeid in de spieren, o.a. door onbeperkt ruwvoer en 24/7 buiten en lekkere buitenritten in de heuvels hier.

Maar goed, op zijn 22e kon hij dus nog groeien in drie maten, dan waag ik me er bij een tweejarige die nog flink mag uitzwaren helemaal niet aan voorspellingen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 11:35

Marije_jiplover schreef:
Is weinig over te zeggen.
Hangt ook af van de verdere algehele ontwikkeling en hoe breed ze worden.

Ik kreeg een 22jarige Haflinger en kocht daar een goed passende regendeken maat 175 voor en ik had een soepjurk van een fleecedeken in maat 185 van een eerder paard.
Toen ik hem kreeg was bij slecht bespierd en schraal.

Na 9 maanden was de deken van 175 veel te klein en die van 185 zat prima.
En nog weer later zat de 185 op de borst te strak.

Pony was bij mij goed bijgekomen en ook echt fors gegroeid in de spieren, o.a. door onbeperkt ruwvoer en 24/7 buiten en lekkere buitenritten in de heuvels hier.

Maar goed, op zijn 22e kon hij dus nog groeien in drie maten, dan waag ik me er bij een tweejarige die nog flink mag uitzwaren helemaal niet aan voorspellingen.

:D dat snap ik