Hoeveel in deken maten groeit 2-jarige nog?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Hoeveel in deken maten groeit 2-jarige nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 20:16

Haha gewoon uit nieuwsgierigheid, hoeveel groeit een 2 jarige gemiddeld nog in dekenmaat?

Mijn 2 jarige Pintabian past op dit moment wat betreft lengte maat 5’6 van Bucas, deken van mijn haflinger. Hij staat wel veel hoger op de benen dan mijn Haffie. Dus hoeveel is jou 2 jarige nog in de lengte van de rug gegroeid? Nu snap ik ook dat hij nog veel meer massa gat krijgen, helemaal omdat hij nu in slechte conditie is, dus sws dikker moet worden.

Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Re: Hoeveel in deken maten groeit 2-jarige nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:23

Het is een beetje een jurk maar opzich vind ik hem niet erg raar. Ik vind die bucas vliegendekens echt ondingen en snel veel te strak. Ik gooi ze straks in de kliko…

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 20:42

Kabayo schreef:
Het is een beetje een jurk maar opzich vind ik hem niet erg raar. Ik vind die bucas vliegendekens echt ondingen en snel veel te strak. Ik gooi ze straks in de kliko…

Oh dit was alleen maar even om te wennen om iets om te hebben. Deze gebruik ik soms bij mijn halingertje. Was meer verrast dat hij in de lengte best heel aardig paste en nieuwsgierig hoeveel hij nog in de rug lengte nog zal groeien. Vind de hals sws te ruim als hij dit dek zou moeten op hebben, deze gaat geheid achter de schoft glijden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 21:21

SandraWierda schreef:
Kabayo schreef:

Oh dit was alleen maar even om te wennen om iets om te hebben. Deze gebruik ik soms bij mijn halingertje. Was meer verrast dat hij in de lengte best heel aardig paste en nieuwsgierig hoeveel hij nog in de rug lengte nog zal groeien. Vind de hals sws te ruim als hij dit dek zou moeten op hebben, deze gaat geheid achter de schoft glijden.

Haha, dat laatste dacht ik, maar je schrijft het gelukkig nu zelf ook :D .
Geen idee wat de ruglengte doet na het tweede jaar. Wel weet ik dat mijn destijds 4-jarige te klein gebleven KWPN-merrie ( toen 1.52 schofthoogte) 5.9 als dekenmaat had, waarbij Bucas sowieso niet lekker lag. Het jaar daarna, toen ze wat meer aan het werk was en wat voller was geworden, werd die deken te klein en ook tekort. Sinds die tijd redt ze het met een 6.0.
Ik vind trouwens de ene dekenlengte echt de andere niet, zelfs binnen één merk kunnen de verschillende types nog verschillen.

Conclusie: de mijne zal dus nog wel wat langer zijn geworden ( ook te merken aan haar zadel trouwens), misschien al met al zo'n 3-4 cm. Die van jou is nu 2, dus dan is er een kans dat die nog wat meer centimeters in ruglengte erbij krijgt.
Ik denk dat er nog groei in zit zolang de groeischijven nog niet gesloten zijn.
https://www.horseinmind.nl/groei-groeis ... vermeulen/ . Als voorbeeld wanneer de groeischijven in de rug zullen sluiten.