Western back riser

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gisico

Western back riser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 10:48

Weet iemand of je back risers kan kopen special voor een western zadel? Of zou een normale er ook gewoon onder kunnen?

Ibbel

Re: Western back riser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:52

Als je een back riser nodig hebt, past je zadel niet (ongeacht of het een Engels of Westernzadel is).

En vooral met een Western zadel níet gaat kloten met onderleggers om dat niet passend zijn te verdoezelen. Een Westernzadel is totaal niet vergevingsgezind als het om pasvorm gaat.

Gisico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 10:55

Ibbel schreef:
Als je een back riser nodig hebt, past je zadel niet (ongeacht of het een Engels of Westernzadel is).

En vooral met een Western zadel níet gaat kloten met onderleggers om dat niet passend zijn te verdoezelen. Een Westernzadel is totaal niet vergevingsgezind als het om pasvorm gaat.

Hey, ik heb een boomloos zadel. Er moet een bredere fork in, maar dat duurt nog 8 weken. Vandaar dit als tussen oplossing om het zadel in balans te brengen.
Mijn pony heeft er ook geen last van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:57

Het klinkt een beetje als met dikke sokken in te smalle schoenen willen lopen....

Kun je niet de te smalle fork er uit halen en zonder rijden ??

Gisico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 19:17

DubbelFun schreef:
Het klinkt een beetje als met dikke sokken in te smalle schoenen willen lopen....

Kun je niet de te smalle fork er uit halen en zonder rijden ??

Heey, dat is niet helemaal waar. Omdat het boomloos is en dus iets flexibeler dan een boomzadel, zou een backriser de pasvorm bijna niet veranderen. De cantle moet hoger, zodat het voor mij als ruiter in balans zit. Maar zoals ik al zei, mijn pony heeft er gelukkig geen last van.

Je kan helaas niet zonder fork rijden.

Je kan ook onderleggers speciaal voor boomloos kopen met inlages, maar die heb ik niet dus het zou voor mij handiger zijn als ik zo iets zou kunnen kopen.

Gisico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 18:25

Niemand?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:54

Wat heb je dan voor een pad onder je boomloze zadel? Wel 1 met voldoende demping mag ik hopen? Ik zou zo’n boomloze pad met inlages aanschaffen(kun je altijd blijven gebruiken) of ervoor kiezen om er 8 weken gewoon niet op te gaan zitten

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:00

Toen ik een grotere pommel nodig had heb ik gewoon zonder gereden. Niet ideaal maar het werkte. Ik zou gewoon een pad met inlages aanschaffen ipv je geld te steken in een backriser. Voor westernzadels bestaan die niet, alleen frontrisers. Of, voor paardlief die 8 weken even zonder zadel := had ik ook gedaan toen ik wachtende was.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:44

Ook ik zou ervoor kiezen om óf zonder pommel maar met goede pad te rijden, óf niet. Of misschien kun je tijdelijk een goed barebackpad van een stalgenoot lenen?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:56

Ik heb wel eens als tijdelijk oplossing met een gewone frontriser voor Engelse zadels gereden! Dit werkte perfect

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Welke pad heb je eronder? je kan gewoon een setje inlages bovenop je gewone doen en dan enkel achteraan.