Bitmaat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirtheG

Bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 20:45

Dag lieve allemaal!

Ik heb enkele weken geleden een nieuw paardje gekocht: Snow. Snow is een fantastisch en lief paard, helaas wel met een verleden! Om stilletjes aan het vertrouwen op te bouwen, ben ik de laatste weken vooral vanop de grond met hem aan de slag gegaan.

Nu wordt het stilletjes aan tijd om over te gaan naar het serieuze werk: hoofdstelletje aan, bitje erin, en eens wat longeren met de longeerhulp. Ik heb voor hem een bitje gekocht in de maat 12,5 zoals de vorige eigenaar er eentje had, maar ik ben echt niet zeker of het wel helemaal correct zit. Bij onze andere paarden hebben we altijd het hoofdstel erbij gekregen en door de dierenarts even laten nakijken of alles correct zat. Dit is dus eigenlijk de eerste keer dat ik zelf een hoofdstel en bit op maat zet voor mijn paardje en ik vroeg me af of er kenners zijn die me kunnen zeggen of dit bit niet te klein is voor hem? Ik vind het namelijk heel erg nipt met de ringen en de huid van zijn mond.

Daarnaast weet ik ook niet goed of de bakstukken niet te kort staan. Als ik ze één maatje langer zet, zit het bit wel degelijk te hard naar voren, maar het lijkt zo ook wel strak te zitten als ik het nakijk op de foto's...

Is er iemand die mij uit deze onzekerheid kan helpen? Ik wil zeker niet dat hij negatieve ervaringen met het bitje opdoet... Laat gerust weten wat jullie denken!
Laatst bijgewerkt door MirtheG op 26-08-25 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MirtheG

Re: Bitmaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 20:46

Afbeelding
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:52

Het is net te krap. Vooral vanwege het model, ik zie dat je een watertrens gebruikt. Doordat een watertrens losse ringen heeft komen er eerder velletjes tussen de ring en het mondstuk.

Wat de bakstukken betreft ziet het er prima uit. De sperriem zit wel véél te los.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:54

Ik vind dat bit niet lekker zitten. Kans op wondjes van de losse ring van de watertrens is erg groot denk ik en het is geen goed idee er bitschijven aan te doen want dan wordt het bit nog kleiner.

Maar die sperriem vind ik ook niet lekker zitten. Die hoort netjes onder het bit langs te zitten en niet over de ring heen zoals op je onderste foto. Wat je bedoelt met de bakstukken begrijp ik niet en die zie ik ook niet duidelijk op je foto’s.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:55

Met bakstukken bedoelt ze vermoed ik of de bakstukken de bitringen niet te ver optrekken en de mondhoeken te veel laten rimpelen. De sperriem lijkt op de onderste foto over de ring te zitten omdat hij veel te los zit. Je kunt makkelijk tussen paard en riempje door kijken. Als de sperriem correct wordt aangespannen zal hij voor het bit langslopen, zoals op de tweede foto van onder.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-08-25 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MirtheG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 20:56

Bedankt voor de feedback! Ik denk dat ik inderdaad voor een maatje groter zal gaan om zeker te zijn. De sperriem zat inderdaad nog niet goed, die had ik even losser gedaan zodat je het bit goed zag zitten zonder de druk ervan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:57

Succes met je paardje, TS! Wat fijn dat je zo goed oplet dat de spullen goed passen.

En welkom op bokt :)

MirtheG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 20:59

Dankjewel, heel erg lief! :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:02

Oh ja als ze dat bedoelt met de bakstukken dan zitten ze prima.

Oh op de bovenste foto leek die sperriem wel netjes en goed aangesloten dus vandaar dat ik dacht: wat zit dat ding dan raar aan de andere kant haha.

Nou ja but een maatje groter en de sperriem anders doen en vaster zetten dan kom je al een heel eind denk ik.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:13

Zoals al gezegd is die net iets te krap bij de mondhoeken. Maar ook heb ik het idee dat dit bit wat dik is (of dat vertekend doordat het te klein is) voor de mond van je paardje. Als je voor een andere maat gaat kijken misschien ook goed letten op de dikte.

MirtheG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 21:18

Daar had ik nog helemaal niet op gelet, maar nu je het zegt lijkt die inderdaad wel aan de dikke kant! Ik vergelijk het morgen eens met het bitje van ons ander paard om te kijken of die inderdaad dikker dan gemiddeld is, dankjewel voor je reactie!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:43

Met een grotere maat zal het stuk wat tussen de lagen zit ook smaller zijn. Aangezien het bit dichter bij de bitringen dikker is.

Het bit van een ander paard kan een indicatie zijn. Houd er wel rekening mee dat niet elk paard evenveel ruimte heeft in de mond. Als je andere paard toevallig bitten in maat 13 of 13,5 heeft zou je die bitten natuurlijk eens voor Snow kunnen proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:20

Heb je een fijn bit kunnen vinden?