Welk zadel voor fjord?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luckyshot79

Welk zadel voor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 12:25

Voor mijn 5 jarige fjord ben ik op zoek naar een zadel. Dit blijkt nog niet zo makkelijk te zijn voor zijn korte, ronde lijf (wat door het inrijden de komende tijd waarschijnlijk ook nog veel gaat veranderen) Ik heb een zadelpasser naar een Wintec zadel laten kijken, maar deze lag veel te hoog en was ondanks verwisselbare boom niet goed passend te krijgen. Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer, ben een beetje zadelmoe geworden geloof ik.
Ik heb momenteel een klein budget (rond de 500) en ik ken weinig zadelpassers met 2e hands zadels in Zuid-Limburg.
Er zullen vast meer fjorden eigenaren zijn die hier tegenaan lopen. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Cinnepin

Re: Welk zadel voor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:49

Ik heb een ouderwetse brede haflinger en daar ligt een boomloos zadel op. De easytrek. Ik vind dat veel meer aan te passen is dan een boomzadel.
Ik heb vroeger ook een fjord gehad, daar had ik ook een wintec op. Maar vind het boomloze fijner :)

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:56

Ik heb een barefoot boomloos zadel en een tekna op mijn ton-ronde fjord.
Wintec lag niet goed en zat ons ook niet lekker.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:41

Wintec lag hier ook niet passend op mijn brede tinker.

Massimo wel.
Die kun je wel vinden voor rond de 500.

Heb zelf een veelzijdig te koop.
Franse korte kussens.

Maar die doe ik niet voor 500,- weg. Daar is hij nog te goed voor.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:58

Binnen jouw budget heb ik niet echt veel tips…. Misschien wel tweedehands te vinden. Ik had een Sella zadel op m’n fjord wat goed lag en rij nu met een Cavaletti springzadel met Butterfly singel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:01

Je kan alsnog een zadelmaker laten komen. Toch wat merken en modellen passen en kijken wat je tweedehands kan vinden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:07

Luckyshot79 schreef:
Voor mijn 5 jarige fjord ben ik op zoek naar een zadel. Dit blijkt nog niet zo makkelijk te zijn voor zijn korte, ronde lijf (wat door het inrijden de komende tijd waarschijnlijk ook nog veel gaat veranderen) Ik heb een zadelpasser naar een Wintec zadel laten kijken, maar deze lag veel te hoog en was ondanks verwisselbare boom niet goed passend te krijgen. Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer, ben een beetje zadelmoe geworden geloof ik.
Ik heb momenteel een klein budget (rond de 500) en ik ken weinig zadelpassers met 2e hands zadels in Zuid-Limburg.
Er zullen vast meer fjorden eigenaren zijn die hier tegenaan lopen. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Probeer eens een zadelmaker die werkt met het merk thorowgood,
En denk dan aan boom type cob

(Opbouw kan vervolgens dressuur, springen of endurance zijn, net wat je eigen voorkeur is)

Dat type is echt speciaal voor kortere, rondere paardjes.

Voor mijn paard was het een uitkomst, voor mijn portemonee ook.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:49

Op mijn fjord lag vroeger een wintec. Dat was ok.
Een goed zadel vinden voor mijn new forest was ook niet zo eenvoudig. Boomloos is voor mij geen optie. Uiteindelijk had ik een Kentaur dressuurzadel. Dat was zo wat het enige wat paste. Altijd tevreden van geweest. Was destijds (18 jaar geleden) lagere prijsklasse, maar ik heb daar toen toch ook nog 800 voor betaald (nieuw).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:51

Ik heb zowel een ghost als een massimo op mijn rondgeribte tinker gehad, hij is nu overleden dus ze mogen allebei weg.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:02

Wij hebben een Edix Tudor voor onze vierjarige fjord. Tweedehands gekocht voor ongeveer €575. Na aanschaf wel nog door een zadelmaker na laten kijken en passend laten maken op onze fjord dus uiteindelijk wel wat meer kwijt dan je budget. Ik vind het echt ideaal. Helemaal aanpasbaar en ligt goed op onze ronde fjord met weinig schoft.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:04

Hier een ghost veneto(boomloos) op een ronde haflinger, erg ronde tinker en nu mijn huidige tinker. Bij alle 3 goed. Mogelijk een optie voor je, 2de hands zeker te vinden voor die prijs.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:27

Ik heb ook heel wat jaren gestruggeld tot ik een passend zadel had met dezelfde uitdagingen als hij hebt. De Marjoman Potrera. Maar die is helaas niet binnen jouw budget. Ik zou vooral kijken naar zadels met brede kussens. De meeste zadels passen niet op een brede fjord vanwege te smalle kussens.

Toevallig staat er op de bokt markt zo'n Marjoman te koop. Een stuk goedkoper dan nieuw, maar nog wel boven jouw richtlijn denk ik.

https://www.bokt.nl/markt/ad/527540/te- ... l-marjoman

Luckyshot79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 19:24

belle_boef schreef:
Je kan alsnog een zadelmaker laten komen. Toch wat merken en modellen passen en kijken wat je tweedehands kan vinden.

Ik kan tot nu toe weinig zadelpassers in Zuid-Limburg vinden die 2e hands zadels verkopen

Luckyshot79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 19:35

Caira schreef:
Ik heb zowel een ghost als een massimo op mijn rondgeribte tinker gehad, hij is nu overleden dus ze mogen allebei weg.

Kan ik ze ergens zien?

Luckyshot79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 19:39

Femke_Tweety schreef:
Luckyshot79 schreef:

Probeer eens een zadelmaker die werkt met het merk thorowgood,
En denk dan aan boom type cob

(Opbouw kan vervolgens dressuur, springen of endurance zijn, net wat je eigen voorkeur is)

Dat type is echt speciaal voor kortere, rondere paardjes.

Voor mijn paard was het een uitkomst, voor mijn portemonee ook.

Enig idee of die ook werken met verschillende schofthoogtes? Ik had er namelijk via marktplaats een Thorowgood op het oog, waarbij ook stond geschikt voor rondgeribt paard met korte rug. Maar volgens de eigenaar was dat een type hoge schoft zadel, wat dan weer tegenstrijdig klinkt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 19:48

Wel een optie voor teruggesneden volgens mij. Ik dacht mijn zadel niet overigens, ik had (heb) de thorowgood t4 endurance.

Is een wat korter zadel met wat breder draagvlak (kussens dus niet lang maar iets groter aansluitend stuk aan de rug)

Zadel ziet er eigenlijk compleet als een veelzijdigheidszadel uit, alleen met wat extra ringetjes voor bijvoorbeeld zadeltassen.

Ik heb er altijd veel plezier van gehad.
(Maar paard leeft inmiddels al een paar jaar niet meer, en daarvoor een aantal jaar weinig gereden. Hij heeft 29 mogen worden, dus dan wordt het rijden vanzelf een keer wat minder ;) )

Edit,
Even gegoogled,
Ik zie dat ze 'archived' zijn, dus niet meer als zodanig gemaakt worden.

https://www.thorowgood.com/archived-sad ... -endurance

Maar wellicht heeft dat merk wel iets dat voor jouw paardje werkt, of kun je met een zadelmaker overleggen of tweedehands een optie is

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 20:14

Luckyshot79 schreef:
belle_boef schreef:

Ik kan tot nu toe weinig zadelpassers in Zuid-Limburg vinden die 2e hands zadels verkopen

Ik zie dat ik niet duidelijk was. Maar na advies van een zadelmaker zelf op marktplaats wat kopen