Elk zadel schuift naar voren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Cynthia

Elk zadel schuift naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 18:37

Hi bokkers,

Na lang twijfelen omdat 100 meningen toch ook altijd lastig is toch maar eens een topic openen.

Ik zit namelijk met het dilemma dat elk zadel op mijn paard naar voren schuift.
Het betreft een 6 jarige kwpn merrie, rechte rug, weinig schouder en singelgroeve ver naar voren.
Z1 niveau getraind.

Zadels die ik geprobeerd heb:
Frank Baines
Skyway
Tribal
Bliss of London
Wintec
Kentaur
Kent en master
Anatomica
Fairfax
Patrick
Erreplus

Ook al diverse singles geprobeerd
Maan singel
Anatomisch
Wintec
Stubben

Al diverse onderlegger geprobeerd
Bont
Schuim
Antislip

En natuurlijk ook al diverse zadelmakers maar ik loop leeg ondertussen.
Allemaal denken ze via de telefoon dat zij me kunnen helpen maar het is nog niemand gelukt.

Bestaat het? Kan het dat mijn merrie gewoon zo’n ‘moeilijke’ bouw heeft dat niks blijft liggen ?
Heeft iemand een soort gelijk probleem, die wel denkt de oplossing te weten?

Paard gaat daarbij elke 3 maanden naar de osteopaat en elke 5 maanden na de zadelmaker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door __Cynthia op 23-08-25 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Re: Elk zadel schuift naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 18:55

Zo wie zo zit je met het probleem dat ze scheef is. Dat gaat de pasvorm van het zadel moeilijkere maken. Je bent dus met het zadel dat nu gaat passen, na wat correcte training weer moet worden aangepast. Zo eerst kijken of je haar mwt grondwerk rechter kan krijgen, en beter bespierd bij de schoft.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:25

Ik had dat probleem ook, met een ingebouwde voorsingel is dat opgelost.
Nu heb ik een KN zadel dat geen kant opgaat en Hulsebos blijft ook liggen, beide dus als de voorste singelstoot naar voren zit.

Ik laat ook nog wel eens mensen die dit probleem hebben, met mijn KN rijden en nog nooit is het naar voren geschoven :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:57

Je kan ook nog kijken naar een losse voorsingel.. als die nog bestaan.. >;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 20:20

Inderdaad een KN Symphonie met ingebouwde voorsingel. Alle andere eindigde ik mee op de schouder.
Ik weet niet of ze nog gemaakt worden, maar de KN Largo is een KN Symphonie die al standaard af-fabriek een voorsingel heeft. Maar als dat niet zo is, kun je door een goede zadelmaker altijd een voorsingel laten zetten op een standaard KN Symphonie, die worden zeker nog wel gemaakt.

Maar ook de moeite waard om eens goed na te gaan, als elk zadel schuift, of jouw zit hier ook niet aan meewerkt (of juist tegenwerkt, is maar hoe je het bekijkt). Als jij bv met hele uitgedrukte hakken rijdt en je onderbeen wat te ver naar voren, dan kruip je zelf teveel op de lepel en zal elk zadel ook door jou meer naar voren gewrongen worden. Juist bij paarden met een bouw zoals die jouwe, ben je ook gauw geneigd om die houding aan te nemen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 20:57

Het valt me op dat je de klassieke zadelmerken nog niet hebt geprobeerd…terwijl daar juist veel variatie en ervaring aanwezig is,.

Ook wij hebben goede ervaringen met KN zadels, en eigenlijk vooral de oudere Symfonie.
Er zijn nog steeds goede zadelmakers die ervaring hebben met KN, zoal bv Tom v.d. Brink.

Ook Daaleman in Empe heeft zadels voor paarden met lastige ruggen. Erik heeft enorm veel ervaring en zal het ook eerlijk zeggen als hij geen oplossing heeft.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:05

Je weet dat er eventueel ook een singeltopic is?
Daar zitten een aantal bokkers met goede kennis qua singels/singelgroeve ver naar voren. Misschien dat daar nog winst te behalen valt?

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:35

Zadelprobleem, heel herkenbaar en je word er moedeloos van . Hier ook alle merken zo’n beetje geprobeerd en vele zadelmakers ( dacht zelfs even mijn paard maar te moeten verkopen als menpaard).

Voor mijn paard was een wow zadel de oplossing ( wel een goeie fitter zoeken ).
Sindsdien nooit geen problemen meer.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:50

Je zou Prestige wellicht kunnen proberen. Bij mijn paard schoof ook écht alles, maar uiteindelijk jarenlang fijn gereden met een Prestige Passion K.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:51

Neem eens een Stubben.

De zadels die je noemt zijn 'modern' en veelal in engeland gemaakt. Stubben of Kieffer is nu eerder een merk waar ik aan zou denken bij dit probleem.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:15

Ik vind haar wel erg arm bespierd op de bovenlijn. Staat ze vierkant op de foto van bovenaf?

Misschien eerst focussen om met voeding en training (dubbele longe) de bovenlijn wat beter te krijgen en dan weer naar zadels te gaan kijken.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:40

Er zit een scheefstand in de wervelkolom, bijna scoliose achtig. Dat zal absoluut een bepalende factor zijn, hoeveel aandacht wordt er in het rechtrichten besteed?
En kijk ook eens naar andere ondersteunende behandelingen, als de osteopaat de wervelkolom behandeld, maar de omliggende spieren en fascies zitten nog in hun oude patroon, dan krijg je wat je altijd kreeg, een scheef paard. Ik denk dat daar absoluut winst in te behalen valt

Geennaamdddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 22:39

Ik zou een ervaren zadelmaker mee laten kijken. Dit is zo ingewikkeld.